Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Clarus Wagon

Kia Clarus Wagon 1.8 SLX (1999)

Koreaanse prijsvechter

Kia Clarus Wagon 1.8 SLX (1999)
  • Autotest
9 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een paar jaar was de Kia Clarus er alleen als sedan. Nu heeft dit, nog niet bijster bekende, Koreaanse model gezelschap gekregen van een wagon. Goed idee, want stationwagons liggen goed in de markt.

Onze testauto werd aangedreven door de kleinste van de twee beschikbare krachtbronnen. Die 1.8 viercilinder ademt - hoe kan het ook anders bij een moderne machine - via vier kleppen per cilinder. Uit 1793 cc haalt hij een vermogen van 116 pk en een koppel van 152 Nm. Wanneer de motor er flink aan moet trekken, zoals bij onze acceleratiemetingen, laat hij ook duidelijk horen dat hij z'n best doet. Op dat punt is er dus nog wel wat aan de geluidsisolatie te verbeteren. Maar rijd je met een constant snelwegtempo, dan valt het met het geluidsniveau in het interieur - 67 en 71 dB bij 100 en 120 km/h - toch weer reuze mee.

Europees karakter

De gefacelifte Kia Clarus doet, net als de Sephia, heel Europees aan. De besturing voelt helemaal niet licht meer aan. Het onderstel heeft nu een stevige, afstemming. Zo stevig zelfs, dat het wat ons betreft, ook wel wat minder zou mogen, want het comfort op slecht wegdek heeft er onder te lijden. Gemenere kuilen en hobbels worden gewoon hard doorgegeven. Van weekheid dus geen spoor meer, en hij ligt ook lekker stabiel op de weg en in de bocht. Een opvallende verschijning is de Clarus niet, maar hij gaat nu toch wat minder anoniem door het leven dan eerst. Dat heeft hij vooral te danken aan z'n apart gevormde koplampunits. En zonder het te overdrijven hebben de ontwerpers echt wel hun best gedaan om de Clarus Wagon wat extra's mee te geven. Die derde zijruit, die duidelijk geen geheel vormt met de voorste twee, ziet er niet slecht uit. Ook de smalle hoog oplopende achterlichtpartijen staan de Wagon best goed. Het interieur valt een beetje tegen. Het ziet er pretentieloos uit. Het instrumentenpaneel ligt onder een bescheiden overkapping die de ventilatieroosters links en boven de middenconsole meeneemt. En het dashboard is opvallend glad. Afgezien dan van het gedeelte waar de tweede airbag is opgeborgen. Het is net of daar een tweede handschoenenkastje is gemonteerd. Maar dan zonder handgreep om het te openen. In ons testexemplaar sloten de naden van dat 'kastje' ook niet netjes. Dat kan beter. Misschien kan er ook nog eens gekeken worden naar de kunststof in het interieur, want die glimt een beetje, en dat staat niet zo chique. O ja, het mag ook allemaal wel wat minder neutraal grijs.
Om nog een beetje fleur in het interieur te brengen zijn stoelen en deurpanelen bekleed met stof voorzien van een voorzichtig kleurmotief. De zetels bieden trouwens een stevige zit. De duidelijk opstaande kanten zorgen voor een goede steun opzij. De bestuurder kan z'n stoel in hoogte verstellen. Een in hoogte verstelbaar stuurwiel helpt nog eens verder bij het vinden van een optimale zit. Jammer alleen dat de hendel waarmee je de stuurkolom los maakt en weer vast zet maar moeilijk in beweging is te krijgen.
Losse spullen opbergen? Je kunt ze kwijt in smalle portiervakken en in een vak in de middenarmsteun. Ook heb je nog wat ruimte voor de pook. Bekerhouders mogen natuurlijk niet ontbreken. Ze zijn geschikt voor verpakkingen van verschillend formaat; zelfs vierkante.
De Clarus heeft een flinke wielbasis: 2,66 m. Daar profiteren de achterpassagiers van. Ze hebben veel beenruimte tot hun beschikking. En ook met de hoofdruimte zit het wel goed. Daar zorgt de ver naar achteren doorlopende daklijn van de wagon wel voor. Kia is op het punt veiligheid voor de achterpassagiers nog niet helemaal bij. Er zijn slechts twee - in hoogte verstelbare - hoofdsteunen en twee driepuntsgordels. De - bagageruimte - de ruimte onder het afdekzeil - is bij de station met 304 liter kleiner dan de 351 liter van de sedan-versie. Maar de leuning en zitting achter, kunnen in ongelijke delen voorover. Kia zet met de Clarus Wagon een interessante aanbieding in de showroom. Voor net geen veertigduizend gulden krijg je een flinke stationwagon inclusief twee airbags en airconditioning. Het is een wagen met rijeigenschappen zoals de Europese automobilist het graag heeft. Alleen zou hij op slecht wegdek wat meer comfort mogen bieden. Mensen achterin beschikken over veel beenruimte, maar een hoofdsteun en een driepuntsgordel voor de middelste passagier ontbreken.

Signalement

Merk Kia
Model Clarus Wagon 1.8 SLX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 18.147

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.793 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 152 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.785 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.659 mm
Massa leeg 1.249 kg
Laadvermogen 591 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.650 kg / 600 kg
Banden195/70R14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,2 s / 20,1 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Clarus
Kia Kia Clarus
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Clarus specificaties
  • Kia Clarus occasions
  • Kia Clarus video's
Advies en informatie
  • Kia Clarus tests
  • Kia Clarus gebruikersreviews
  • Kia Clarus index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (2001)

    Kia Clarus 1.8 SLX (2001)

    2
    • 21 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 LX (1998)

    Kia Clarus 1.8 LX (1998)

    1
    • 23 april 2004
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    • 18 april 2004
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1996)

    • 18 mei 2002
  • Gebruikersreview
    Kia Clarus 1.8 SLX (1999)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1999)

    • 24 maart 2002
meer reviews
Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Om verschillende redenen is de plug in-hybride aan een soort tweede jeugd begonnen. De gunstige...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Klokje Rond - Kia Clarus

    Klokje Rond - Kia Clarus

    119
    • 13 februari 2013
  • Autotest
    Kia Clarus 2.0 GLX (1998)

    Kia Clarus 2.0 GLX (1998)

    2
    • 27 augustus 2002
  • Autotest
    Kia Clarus 1.8 SLX (1997)

    Kia Clarus 1.8 SLX (1997)

    • 17 oktober 2000
  • Kia Clarus 1.8 SLX Wagon - Nissan Primera...

    • 18 maart 1999
Merk
Merk
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    106
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    112
    • 22 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden