en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Onze testauto werd aangedreven door de kleinste van de twee beschikbare krachtbronnen. Die 1.8 viercilinder ademt - hoe kan het ook anders bij een moderne machine - via vier kleppen per cilinder. Uit 1793 cc haalt hij een vermogen van 116 pk en een koppel van 152 Nm. Wanneer de motor er flink aan moet trekken, zoals bij onze acceleratiemetingen, laat hij ook duidelijk horen dat hij z'n best doet. Op dat punt is er dus nog wel wat aan de geluidsisolatie te verbeteren. Maar rijd je met een constant snelwegtempo, dan valt het met het geluidsniveau in het interieur - 67 en 71 dB bij 100 en 120 km/h - toch weer reuze mee.
Europees karakter
De gefacelifte Kia Clarus doet, net als de Sephia, heel Europees aan. De besturing voelt helemaal niet licht meer aan. Het onderstel heeft nu een stevige, afstemming. Zo stevig zelfs, dat het wat ons betreft, ook wel wat minder zou mogen, want het comfort op slecht wegdek heeft er onder te lijden. Gemenere kuilen en hobbels worden gewoon hard doorgegeven. Van weekheid dus geen spoor meer, en hij ligt ook lekker stabiel op de weg en in de bocht. Een opvallende verschijning is de Clarus niet, maar hij gaat nu toch wat minder anoniem door het leven dan eerst. Dat heeft hij vooral te danken aan z'n apart gevormde koplampunits. En zonder het te overdrijven hebben de ontwerpers echt wel hun best gedaan om de Clarus Wagon wat extra's mee te geven. Die derde zijruit, die duidelijk geen geheel vormt met de voorste twee, ziet er niet slecht uit. Ook de smalle hoog oplopende achterlichtpartijen staan de Wagon best goed. Het interieur valt een beetje tegen. Het ziet er pretentieloos uit. Het instrumentenpaneel ligt onder een bescheiden overkapping die de ventilatieroosters links en boven de middenconsole meeneemt. En het dashboard is opvallend glad. Afgezien dan van het gedeelte waar de tweede airbag is opgeborgen. Het is net of daar een tweede handschoenenkastje is gemonteerd. Maar dan zonder handgreep om het te openen. In ons testexemplaar sloten de naden van dat 'kastje' ook niet netjes. Dat kan beter. Misschien kan er ook nog eens gekeken worden naar de kunststof in het interieur, want die glimt een beetje, en dat staat niet zo chique. O ja, het mag ook allemaal wel wat minder neutraal grijs.
Om nog een beetje fleur in het interieur te brengen zijn stoelen en deurpanelen bekleed met stof voorzien van een voorzichtig kleurmotief. De zetels bieden trouwens een stevige zit. De duidelijk opstaande kanten zorgen voor een goede steun opzij. De bestuurder kan z'n stoel in hoogte verstellen. Een in hoogte verstelbaar stuurwiel helpt nog eens verder bij het vinden van een optimale zit. Jammer alleen dat de hendel waarmee je de stuurkolom los maakt en weer vast zet maar moeilijk in beweging is te krijgen.
Losse spullen opbergen? Je kunt ze kwijt in smalle portiervakken en in een vak in de middenarmsteun. Ook heb je nog wat ruimte voor de pook. Bekerhouders mogen natuurlijk niet ontbreken. Ze zijn geschikt voor verpakkingen van verschillend formaat; zelfs vierkante.
De Clarus heeft een flinke wielbasis: 2,66 m. Daar profiteren de achterpassagiers van. Ze hebben veel beenruimte tot hun beschikking. En ook met de hoofdruimte zit het wel goed. Daar zorgt de ver naar achteren doorlopende daklijn van de wagon wel voor. Kia is op het punt veiligheid voor de achterpassagiers nog niet helemaal bij. Er zijn slechts twee - in hoogte verstelbare - hoofdsteunen en twee driepuntsgordels. De - bagageruimte - de ruimte onder het afdekzeil - is bij de station met 304 liter kleiner dan de 351 liter van de sedan-versie. Maar de leuning en zitting achter, kunnen in ongelijke delen voorover. Kia zet met de Clarus Wagon een interessante aanbieding in de showroom. Voor net geen veertigduizend gulden krijg je een flinke stationwagon inclusief twee airbags en airconditioning. Het is een wagen met rijeigenschappen zoals de Europese automobilist het graag heeft. Alleen zou hij op slecht wegdek wat meer comfort mogen bieden. Mensen achterin beschikken over veel beenruimte, maar een hoofdsteun en een driepuntsgordel voor de middelste passagier ontbreken.
Merk | Kia |
---|---|
Model | Clarus Wagon 1.8 SLX |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 18.147 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.793 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.750 mm / 1.785 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.659 mm |
Massa leeg | 1.249 kg |
Laadvermogen | 591 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.650 kg / 600 kg |
Banden | 195/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,2 s / 20,1 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 220 g/km |