Jeep Renegade vs. Skoda Kamiq - Vergelijkende Test
Compacte grootheden
59 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de Kamiq rondt Skoda z’n SUV-reeks naar beneden af. Maar is die relatief lage Kamiq eigenlijk nog wel een SUV of is het meer een cross-over, een hoog op de poten gezette hatchback? Met de opgefriste Jeep Renegade zoeken we naar het antwoord.
Rond de eeuwwisseling leek je als autofabrikant kansloos als je niet één of meerdere MPV’s in het gamma had. Skoda was daar echter niet bij. Het hield vast aan conventionele modellen, vaak net even ruimer dan die van de rest. Skoda overleefde het wel, de MPV niet. Die heeft inmiddels het veld geruimd voor de volgende trend: SUV’s en cross-overs. En nu heeft Skoda wel de kans gegrepen om aan te haken. Van 2009 tot 2018 was er de Yeti en nu heeft Skoda naast de Kodiaq en de Karoq sinds kort ook een derde SUV, de Kamiq. Die Kamiq is de compactste van het drietal. Hij is verwant aan de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. We hebben het dan over compacte SUV’s die hun basis delen met B-segment-auto’s zoals de Volkswagen Polo en de Skoda Scala (waarmee de Kamiq wielbasis en spoorbreedte deelt). Wanneer je de Scala en de Kamiq naast elkaar zet, vertonen de koetswerken en profil grote overeenkomsten. Dan rijst de vraag: is de Kamiq wel een echte SUV of gewoon een opgehoogde hatchback? Om daar achter te komen, zetten we hem naast de onlangs opgefriste Jeep Renegade. Want als er Jeep op staat, moet het wel een SUV zijn. Toch?
WEINIG SPRANKELEND
De Kamiq en de Renegade hebben beide een 1,0-liter driecilinder. In de Jeep is die motor goed voor 120 pk en in de Skoda piekt hij bij 115 pk. De tijd dat een Jeep altijd een stoere 4x4 was die verder ging waar de rest afhaakte, is allang voorbij. De Renegade is in principe gewoon een moderne compacte SUV met de motor dwars voorin. Zoals we hem hier hebben, drijft die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aan. De compacte driecilinder volgt sinds de facelift de 1,6-liter viercilinder op en komt het meest tot zijn recht wanneer je niet te snel opschakelt. Dat schakelen zelf is geen straf, want dat gaat zonder problemen.
De motor functioneert het best wanneer hij wat toeren mag maken; onder de 2.000 toeren is er weinig levensvreugde, maar boven de 3.000 lijkt hij helemaal in zijn element. Kortom, wil je soepel en vlot meekomen, dan moet je helaas de regels van Het Nieuwe Rijden laten voor wat ze zijn. Dat zien we ook terug in het verbruik. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 11,4 is de Renegade met zijn downsize-motor geen zuinigheidswonder. Wie een automaat of vierwielaandrijving wil, is aangewezen op de grotere motoren, waaronder een diesel.
WEINIG RUST
In tegenstelling tot de Jeep is de Kamiq er niet met 4WD, maar alleen als voorwielaandrijver. Wel kun je net als bij de Jeep kiezen voor een handbak of automaat. Die laatste is de bekende DSG en dat is de transmissie die we in deze Kamiq hebben. Die levert echter geen verfijnde aandrijflijn op. De auto komt dankzij deze versnellingsbak weinig verfijnd van zijn plek. Op andere momenten blijft de bak net even te lang in de versnelling hangen alvorens hij na enige aarzeling toch terugschakelt. Het alternatief is om de pook in de sportstand te zetten, waarna de bak iets alerter wordt, maar de motor ook meer toeren maakt.
Nee, de Skoda-aandrijflijn is allesbehalve sprankelend. Bij de Jeep ervaren we op dit vlak meer levensvreugde. Daar staat tegenover dat het verbruik van de Skoda dan wel weer wat aangenamer is. Waar Skoda voor de Kamiq de basis van de Scala gebruikt, deelt de Renegade zijn techniek met de Fiat 500X. De Jeep en de Fiat rollen zelfs allebei in het Italiaanse Melfi van de band. Het platform dat voor deze tweeling wordt gebruikt, is een afgeleide van dat wat we kennen van de Fiat Grande Punto en de verwante Opel Corsa. Dat zijn B-segment-hatchbacks. Uiteraard is het onderstel wel aangepast aan de hoge Jeep. Wat opvalt, is dat er weinig rust in zit.
Vooral op korte hobbels stuitert de Renegade. Je zou het kunnen opvatten als een stukje dynamiek om zijn ruige oorsprong te illustreren, maar erg verfijnd is het niet. Op vlak asfalt is er niets aan de hand. Wanneer de snelheid wordt opgevoerd, blijkt de Jeep juist vertrouwenwekkend stabiel en koersvast. Hierbij komt de stuurinrichting net even meer uitgebalanceerd over dan bij de Skoda met zijn lichte en enigszins afstandelijke besturing. Daar staat tegenover dat we in het Kamiq-onderstel veel minder onrust ervaren. Dat is duidelijk afgestemd op comfort, zonder dat het te week of soepel wordt. Op tempo heeft de lagere koets in bochten net wat minder neiging om over te hellen dan de Jeep. Skoda biedt als optie een adaptief sportonderstel aan. Uit een eerdere ervaring daarmee weten we dat dat echter weinig toevoegt en het de auto amper dynamischer maakt.
KEURIG BEHEERSBAAR
In geval van nood staan de auto’s nagenoeg even snel stil. Bij de respectievelijke noodstoppen van 100 naar 0 km/h en die van 50 km/h naar 0 die wij tijdens onze tests uitvoeren, meten we slechts verschillen van tien centimeter. Beide auto’s blijven daarbij keurig beheersbaar in het spoor. Bij de elektronische assistentiesystemen zien we bij de Kamiq vanaf de basisversie al standaard een proactief remsysteem, een actieve rijbaanassistent en een multicollision-remfunctie (ter voorkoming van doorrollen na een aanrijding). Vermoeidheidsherkenning is bij de Skoda afhankeijk van het uitvoeringsniveau en de grootlichtassistent een losse optie.
Jeep geeft de Renegade ook alle gangbare veiligheidssystemen mee, maar is iets behoudender dan Skoda. Een aanhangerstabilisatiesysteem heeft de Renegade ook standaard, al vanaf de basisuitvoering. De Renegade staat hoog op zijn poten. Het is onmiskenbaar een echte SUV, waarvan de vormgeving een knipoog is naar het stoere imago van het merk. Prettig is dat de markante styling de functionaliteit niet in de weg zit. Integendeel, de hoekige carrosserie zorgt juist voor een lekker ruim interieur, met voorin en achterin meer dan genoeg ruimte. De relatief rechtopstaande en vrij ver naar voren geplaatste voorruit draagt bij aan een ruimtelijk effect.
KOM ER MAAR OP!
In de Skoda zit je iets meer onderuit en ook de instap is lager. Deze bevindt zich op het kruispunt van de conventionele hatchback en de SUV. Dat geldt ook voor de interieurruimte. De Kamiq is vanbinnen weliswaar iets breder dan de Renegade, voor de rest zit je in de Skoda iets minder royaal dan in de Jeep. Met name voor de achterpassagiers biedt de Renegade meer, het gevolg van de naar achteren hoog doorlopende daklijn.
Als het om bagage gaat, ben je trouwens weer beter af met de Kamiq. Die kan 400 liter aan spullen herbergen, terwijl dat bij de Jeep bijna 50 liter minder is. Voor kleine spullen bieden beide fabrikanten genoeg opbergvakjes, maar gaan ze bij Skoda nog net wat verder. Sowieso hebben de Tsjechen veel aandacht aan functionaliteit besteed. De ijskrabber met profieldieptemeter achter het tankklepje kennen we, net als de paraplu in het portier en de (optionele) portierbeschermers die automatisch naar buiten komen wanneer je de deur opent. Nieuw is de dop van het ruitensproeierreservoir die wanneer je hem openklapt de functie van trechter vervult. Kom er maar op!
KNIPOGEN NAAR HET VERLEDEN
Jeep onderscheidt zich op een andere manier: met een aantal knipogen wordt het verleden in ere gehouden. Van de achterlichten tot de achteruitkijkspiegelhouder, zelfs op de speakers in de portieren zien we de contouren van het markante Jeepfront terugkomen. Op het dashboard zit rechts een stevige handgreep, waaraan de passagier zich kan vasthouden. Het dashboard is praktisch opgezet en onder andere voorzien van een prima infotainmentsysteem met standaard Apple CarPlay en Android Auto. In het systeem is ook de bediening van de airco weggewerkt.
Fijn is dat je verwarming, ventilatie en airconditioning ook nog gewoon met fysieke knoppen kunt regelen. Hulde! Knoppen en schakelaars verhullen niet dat deze auto er eigenlijk een uit de Fiat-stal is. Dat de aanwezigheid van familiebanden geen schande is, zien we ook in de Kamiq. Het dashboard is opgezet volgens de strakke en overzichtelijke indeling die we ook kennen van andere Skoda’s. Het infotainmentscherm zit lekker hoog en daardoor goed in beeld, boven de ventilatieroosters. Het systeem werkt logisch en lekker snel. Het grote scherm op de foto’s is een optie; standaard krijg je een kleiner display. Apple CarPlay is optioneel beschikbaar, maar Android Auto komen we niet tegen. Waar de Kamiq dan wel weer mee vooroploopt, zijn usb-caansluitingen. Ook een optie op de testauto is de virtuele cockpit, het instrumentarium dat bestaat uit één groot beeldscherm dat je naar eigen inzicht kunt indelen. Leuk dat het er is, maar Skoda heeft een naam hoog te houden als het om analoge meters gaat. Veel overzichtelijker en duidelijker kennen we ze namelijk niet. Of is het een hang naar nostalgie onzerzijds? Ook hebben we liever een draaiknop voor de volumeregeling, niet twee vakjes op een touchscreen.
De Renegade is er met de 120 pk driecilinder vanaf € 26.240. De auto krijgt dan tegenwoordig vrij basale zaken als centrale portiervergrendeling en cruisecontrol mee. De Jeep in deze test is de € 2.200 duurdere Limited-uitvoering en dan zijn naast een DAB-radio, een navigatiesysteem en automatische airco ook elektrisch bediende ramen voor en achter en parkeersensoren rondom standaard aanwezig. De optielijst bij de Jeep is vrij beperkt en bestaat uit een vijftal functionele pakketten en enkele losse opties, zoals de lendensteun en de achteruitrijcamera op de testauto.
BUSINESS AS USUAL
Met de 115 pk motor begint de prijslijst voor de Kamiq bij € 24.690 voor de variant met handgeschakelde versnellingsbak. De DSG is niet verkrijgbaar op de basisuitvoering en kost € 1.800 extra, wat de vanafprijs op € 27.990 brengt. Net als de Renegade heeft de Kamiq ook altijd standaard centrale portiervergrendeling en cruisecontrol.
Voor de vergelijking met de Jeep hebben we gereden met de Kamiq Business Edition, een rijk aangeklede uitvoering voor de zakelijke markt. Met DSG is die er vanaf € 31.290 en daarmee is het de prijzigste variant. Voor dat geld zijn zaken als het grote infotainmentscherm en de virtuele cockpit standaard, net als verwarmde voorstoelen. Verder biedt Skoda een lange lijst met extra’s om de auto te personaliseren of de functionaliteit verder uit te breiden, zoals de wegklapbare trekhaak en het glazen panoramadak op de testauto.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Met de Kamiq heeft Skoda een dappere poging ondernomen om niemand voor het hoofd te stoten. Hij rijdt meer als een personenauto en mist de hoogte om voor een SUV te kunnen doorgaan. Het is een no-nonsense cross-over, waarbij functionaliteit voor vormgeving gaat. Met zijn veiligheidssystemen, bescheiden brandstofverbruik en hogere verwachte restwaarde scoort hij punten. Helaas tempert de DSG de levensvreugde en is er achterin onvoldoende hoofdruimte. Vooral dat laatste is bij de Jeep absoluut beter voor elkaar. De Renegade is overduidelijk een stoere SUV, iets wat je van een afstand ziet. Met zijn overdreven stijlelementen is het een echte lifestyle gimmick. Evengoed doet hij het onder de streep net even beter dan de Kamiq, niet in de laatste plaats dankzij een prima infotainmentsysteem en een prettiger aandrijflijn.
Lezersreacties (59) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.