Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Het superlatief

59
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee Trackhawk
  • AutoBild
  • Eerste rijtest
19 augustus 2018 om 10:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2018
AutoWeek 28 2018

Je leest het in AutoWeek 28 2018

Een vermogen van 710 pk in een terreinwagen, dat is een wereldrecord. Voor zoveel vermogen moest je tot nu toe naar de tuner. Maar nu snelste Jeep heet Grand Cherokee Trackhawk. We hebben er al mee gereden in de Verenigde Staten.

Als dit zo doorgaat vandaag, vrees ik dat ik dit artikel in de gevangenis moet uitwerken. Of dat ik doorzeefd wordt met kogels, want in de duistere Detroitse buitenwijk waar we doorheen rijden, is ongetwijfeld iedereen in het bezit van een pistool en ze zullen niet gecharmeerd zijn van mijn provocerende sprintjes. De Trackhawk is volgens zijn makers in staat om de 289 km/h aan te tikken. Op de freeways rond de stad bedraagt de maximumsnelheid echter 113 km/h. Dat zorgt voor een innerlijke strijd. Jeep heeft de 710 pk sterke compressor-V8 die normaliter is te vinden in de Hellcat-versies van de Dodge Challenger en Charger in de Grand Cherokee gelepeld, oftewel in een soort rijdend flatgebouw dat niet echt geschikt is om hard mee te rijden. Het lijkt dan ook een zinloze onderneming om van een dergelijk model een muscle car te maken. Dat neemt niet weg dat de 4x4-bouwer het toch heeft gedaan, want in Rusland en het Midden-Oosten zijn er steeds meer klanten die uit principe de sterkste uitvoering nemen die er te koop is.

Hoe het is gesteld met de dwarsdynamiek van deze auto, kun je in en rond Detroit onmogelijk testen vanwege het ontbreken van bochten. De langsdynamiek doet je echter naar adem happen. Op een verlaten weggetje wagen we een poging: we selecteren de trackmodus, drukken op de launch control-knop en bouwen de remdruk op naar 1.100 psi. De compressor sluit nu de bypass-klep en bouwt een voorraad turbodruk op die beschikbaar is vanaf stationair toerental. We vloeren het gaspedaal en laten het rempedaal los. De acceleratie? Die is bizar. De 2,4 ton zware Jeep heeft maar 3,7 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/h te sprinten – dit is een bizon met het sprintvermogen van een gazelle.

Al net zo indrukwekkend is het geluid. Bij de toegestane 70 mijl per uur brengt hij een diep geroffel voort, de 6,2-liter V8 draait dan rond met slechts 2.000 toeren per minuut. Dat wordt gevolgd door een zwaar blues-rock-gegrom, dat bij hogere toerentallen overgaat in een metalig zingen. Inhaal- en invoegacties vloeien samen, de horzion versprimngt. De vierwielaandrijving met lamellenkoppeling (de krachtverdeling over de voor- en achteras varieert afhankelijk van de rijmodus van 50:50 tot 30:70) zorgt ervoor dat de in feite onbruikbaar hoge berg koppel in goede banen wordt geleid. Daar kunnen de Charger en de Challenger niets tegenin brengen.

CONCESSIES

De besturing met zijn kunstmatige stijfheid in combinatie met een matige exactheid was tot nu toe een zwakke plek van de in andere opzichten uitgerijpte Grand Cherokee. Het ligt zodoende voor de hand om met de draaiknop de stand Sport of zelfs Track te selecteren. De besturing voelt dan nog altijd afstandelijk aan, maar is in elk geval direct. De adaptieve dempers worden helaas tegelijkertijd ook straffer afgesteld, en dat terwijl zelfs de basisstand Street al niet bar veel comfort biedt. De Custom-modus die je zelf kunt programmeren, is wat dat betreft zinvol: zet de besturing op Track en de rest op Street, dan valt alles op z'n plek.

Betekent dit dat deze Jeep een goede optie is voor dagelijks gebruik? Nou, dan moet je als bestuurder wel bereid zijn om de nodige concessies te doen. Vooral als je rustig met het verkeer meerijdt, produceren de uit- laten dermate veel herrie dat het op den duur gaat irriteren. Daarbij moeten we wel opmerken dat we reden met een auto die over Amerikaanse specificaties beschikte. Wellicht laat de Europese versie wat minder van zich horen. Daarbij komt dat de Jeep op de betonbanen van Michigan met hun vele oneffenheden in elke kuil valt; 'comfort' komt in zijn vocabulaire niet voor.

Om ervoor te zorgen dat de Grand Cherokee niet zo snel oververhit raakt als de muscle cars van weleer, zijn de volgende onderdelen onder handen genomen: gesmede zuigers en een metalen krukas, zuigerpen- nen met een extra harde laag, een andere krukasdemper, natriumgekoelde uitlaat- kleppen, oliegekoelde zuigers, een differentieel met een bredere ketting, versterkte aandrijfassen en achteras, 400 mm grote Brembo-remschijven met zes zuigers op de vooras en 350 mm schijven met vier zuigers op de achteras – en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Om de jongens van de valet parking niet in de verleiding te brengen, is er een speciale stand Valet, waarbij slechts een gedeelte van het vermogen beschikbaar is. Met een viercijferige pincode kun je die instellen.

DIKKE PORTEMONNEE

Wie deze Jeep op de oprit wil parkeren, moet over een bijzonder dikke portemon- nee beschikken: in ons land kost hij maar liefst € 238.707. Ter vergelijking: in Duitsland mag hij voor € 119.900 mee naar huis, in de VS ben je voor $ 85.900 de held van de straat. Wie wat minder geld wil stuk- slaan op een rappe Jeep, kan als vanouds kiezen voor de SRT (de 8 in de type- aanduiding is inmiddels komen te ver- vallen) die dankzij zijn heerlijk simpele atmosferische 6,4-liter motor een ver- mogen van 468 pk levert.

Is een SUV met 710 pk zinvol? Op zich wel, als je trek hebt in een Challenger Hellcat, maar de vervoercapaciteit van een station- wagon nodig hebt. De dwarsdynamiek konden we zoals gezegd niet testen op de openbare Amerikaanse wegen. En de langs- dynamiek blaast je dan weliswaar van je sokken, maar onze favoriet blijft toch de SRT met zijn heerlijk ouderwetse atmosfe- rische motor.

  • Houd me op de hoogte over de Jeep Grand Cherokee
  • Lees meer over supercars en sportscars
Jeep Jeep Grand Cherokee Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited Automaat in ZEER nette staat!

    Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited Automaat in ZEER nette staat!

    • 2007
    • 163.427 km

    € 11.950

    Jeep Grand Cherokee 3.6 LAREDO KEYLESS/LEER/BLUETOOTH

    Jeep Grand Cherokee 3.6 LAREDO KEYLESS/LEER/BLUETOOTH

    • 2011
    • 138.622 km

    € 18.900

    Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Limited

    Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Limited

    • 2012
    • 310.455 km

    € 14.750

Meer Jeep Grand Cherokee occasions

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Grand Cherokee specificaties
  • Jeep Grand Cherokee occasions
  • Jeep Grand Cherokee video's
Advies en informatie
  • Jeep Grand Cherokee tests
  • Jeep Grand Cherokee gebruikersreviews
  • Jeep Grand Cherokee index
PREMIUM
4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

Bij offroaden denken we in eerste instantie aan ruige mannen, overal blubber en zand en rokende,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1997)

    Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1997)

    5
    • 16 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Limited (2004)

    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Limited (2004)

    5
    • 21 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Overland (2002)

    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Overland (2002)

    3
    • 26 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee Limited 3.6L V6 24V Quadra Lift (2015)

    Jeep Grand Cherokee Limited 3.6L V6 24V...

    3
    • 23 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 177kW Limited (2011)

    Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 177kW Limited...

    1
    • 15 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Limited (2012)

    Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Limited (2012)

    14
    • 17 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 2.5 TD Laredo (1999)

    Jeep Grand Cherokee 2.5 TD Laredo (1999)

    • 20 november 2010
meer reviews
Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Wij Europeanen hebben een wat moeizame relatie met Amerikaanse auto’s, maar Jeep is hier toch...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Jeep Grand Cherokee: alleen als 4xe naar Nederland

    Jeep Grand Cherokee: alleen als 4xe naar...

    32
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Jeep Grand Cherokee: in 2022 in Nederland

    Nieuwe Jeep Grand Cherokee: in 2022 in...

    13
    • 29 september 2021
  • Nieuws
    Jeep Grand Cherokee klaar voor debuut

    Jeep Grand Cherokee klaar voor debuut

    4
    • 27 september 2021
  • Nieuws
    ‘Korte’ Jeep Grand Cherokee beter in beeld

    ‘Korte’ Jeep Grand Cherokee beter in beeld

    3
    • 13 augustus 2021
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe in beeld

    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe...

    3
    • 8 juli 2021
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe betrapt

    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe...

    • 21 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    FCA erkent schuld in sjoemelzaak VS

    FCA erkent schuld in sjoemelzaak VS

    14
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber Gezocht

    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber...

    45
    • 5 mei 2022
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    25
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel zoveel elektrokracht

    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel...

    10
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    8
    • 30 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden