Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000 km - Klokje Rond
De nieuwe generatie
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Jaguars en Klokje Rond, dat is een wisselend succes. Doorgaans lekt een Jag altijd wel een meerdere soorten vloeistof uit diverse plekken en Joep vindt de techniek maar ‘nodeloos ingewikkeld’. Maar dit exempkaar is van een andere generatie. En de eigenaar trouwens ook. Nu eens geen sigarenrokende heer met grijzende slapen, maar een fris jongmens die zichzelf trakteerde op deze waanzinnige XK.
Tim Schoon is nog geen dertig jaar oud en rijdt in een auto waarin we doorgaans toch echt geslaagde pensionado’s zien rijden. Dat vraagt om een uitleg. “Ik ben al mijn hele leven autofanaat, maar bij ons thuis vond dat geen gehoor. Mijn ouders reden altijd in krakkemikkige oude auto’s. Toen ik voor mezelf auto’s ging kopen, heb ik altijd liefhebbersauto’s gehad. Ik heb een voorkeur voor sportieve reisauto’s. Ik zocht dus naar een BMW 6-serie of een Jaguar XK. Deze kwam ik tegen op Marktplaats met destijds 250.000 kilometer op de teller. Hij moest die zelfde dag worden verkocht en ging naar de hoogste bieder. Zodoende ben ik voor niet al te veel geld in deze auto terechtgekomen. Ik had niet het idee dat het een goede auto zou zijn. Ik stelde me er op in om hem na enkele maanden weer weg te doen – maar dan had ik mooi wel een Jaguar gereden.” Dat liep dus echter wat anders. “De onkosten zijn me erg meegevallen en inmiddels heb ik hem al weer tweeënhalf jaar in mijn bezit.” Wel kreeg Tim te maken met oxiderend aluminium. “Dat schijnt te reageren op het staal van de schroeven waarmee de auto is gepopnageld. De dealer is aan het poetsen gegaan en daardoor zijn de blaasjes van de oxidatie opengesprongen. Aldus is de boel daar opnieuw gespoten, maar inmiddels zit er op de deur weer een blaasje.”
Tim is dan misschien ‘jong’ voor Jaguar-begrippen, de eerste eigenaar was dat niet. “Dat was inderdaad een gearriveerde meneer, die de Jag zeker niet van zijn laatste geld reed. De hele onderhoudshistorie zit er bij. Allemaal rekeningen van de Jaguar-dealer. En een sigaren- roker was het trouwens ook. Die geur hangt nog steeds in het interieur.” Tim stoort zich daar niet echt aan. “Eigenlijk hoort het wel bij zo’n auto.” Tim heeft goede verwachtingen van de keuring. “Ik denk niet dat Joep heel veel zal vinden. Mijn grootste angst is dat hij een lekkende koppakking ontdekt. Dat is bij deze auto nergens op gebaseerd, maar tot nu toe is de helft van het aantal auto’s dat ik heb gehad aan die kwaal gesneuveld. Ik heb daar dus een beetje patent op.”
PLASTIC KLEMMEN
Als Joep terugkomt van zijn proefrit, is zijn vel papier met aantekeningen opvallend leeg. “Deze auto is feestelijk om mee te rijden. Het is alleen jammer dat hij zo trilt op de snelweg. De oorzaak daarvan gaan we vandaag wel ontdekken.” Als hij de motorkap opentrekt, spelen er een paar irritaties. “Ik zie hier toch een kleine lekkage van koelvloeistof. Een lekke koppakking is het zeker niet. Ik denk dat er gewoon een slang moet worden vervangen. De remvloeistof is vier jaar oud, als we de aantekening op het vaatje mogen geloven. En zo ziet het goedje er ook wel uit. Eigenlijk moet die om de twee jaar worden vervangen. Verder is het erg jammer dat er veel plastic klemmetjes en schroeven ontbreken bij de afdekplaten. Dat doet toch wel afbreuk aan de auto.” Tim: “Dat is toch echt gebeurd onder verantwoordelijkheid van de dealer.” Inmiddels heeft hij dan ook de wijk genomen naar een Jaguar-specialist. Wat ook afbreuk aan de auto doet, is dat de airco niet meer werkt. “En Tim lijkt niet van plan om daar wat aan te gaan doen”, bromt Joep. “Als je dat soort zaken niet aanpakt, glijdt de auto gemakkelijk af en is het over een paar jaar niet meer te doen om alle gebreken te herstellen.” Als we Joep zo horen, voorspelt hij deze Jaguar geen heel goede toekomst.
ONGEBRUIKELIJK
We zijn er nog niet. Als we aan de onderkant de auto bekijken, wordt de sfeer ineens een stuk positiever. “Dit is wel erg ongebruikelijk: deze motor lekt geen druppel vloeistof. En er is ook helemaal geen roest op deze auto te vinden.” Je leest het goed. Deze twaalf jaar oude Jag voldoet bepaald niet aan de vooroordelen die we over deze auto’s hebben. “Je ziet wel dat het een Jaguar is van een nieuwe generatie. Kwalitatief is hij een heel stuk beter. Ook de techniek zit een stuk logischer in elkaar dan voorheen en de versnellingsbak is van ZF. Ook zitten er een boel onderdelen op van Denso, dat is Japans. En bij het rijden merkte ik al dat het niet meer zo’n ergonomische ramp is als vroeger. Hij is heel goed op het gevoel te bedienen. Al moet ik zeggen dat hij voor een auto met zo’n hoge nieuwprijs opvallend simpel in elkaar steekt. Duitsers zijn wat dat betreft een stuk innovatiever.” In de tijd dat Tim de XK rijdt, moest er wel een nieuwe dynamo in. Daar betaalde hij de vorstelijke som van € 700 voor. “Maar ook die dynamo is gewoon van Denso. Als je een standaardversie bestelt, dus geen exemplaar van Jaguar, betaal je € 350.”
Natuurlijk willen we nog weten waar de trilling in de auto door wordt veroorzaakt. De oorzaak is verbluffend rap gevonden. Beschuldigde Joep de eigenaar er eerder nog van iets te veel de hand op de knip te houden, over de banden is hij tevreden. “Vier nieuwe Pirelli’s, dat is een mooie aanschaf. Maar aan de voorzijde zit er al wel hoogteslag in. Dat komt doordat het linkervoorwiel enigszins krom is. Als je het wiel laat richten en de banden laat trimmen, is de trilling waarschijnlijk wel verholpen.” Tot slot komen we aan de achterzijde iets tegen wat we op de valreep toch nog als ‘typisch Engels’ kunnen betitelen. “Aan beide kanten slijten de handremkabels door”, zegt Joep. “Ze horen te rusten op een rubber dat inmiddels zijn werk niet meer doet. Daar moet je dus wel even aandacht aan besteden.”
DE MENIG VAN CARREC TECHNOCENTER
"Zo'n V8 blijf een feest! Wel jammer is het enorme trillen van de auto op de snelweg, dat doet echt afbreuk aan de belevin; maar dat probleem lijkt gemakkelijk op te lossen. Verder moet Tim goed oppassen dat hij het onderhoud niet verwaarloost, want dat wreekt zich bij een auto als deze."
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XK 4.2 Convertible |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 130.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.196 cc |
Maximaal vermogen | 224 kW / 300 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.791 mm / 1.892 mm / 1.329 mm |
Wielbasis | 2.752 mm |
Massa leeg | 1.635 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Banden voor | 245/50ZR18Prijzen |
Banden achter | 275/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 269 g/km |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.