Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jaguar XE

I'll be back

65
Jaguar XE
Jaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XE
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
11 juni 2015 om 13:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 21 2015
AutoWeek 21 2015

Je leest het in AutoWeek 21 2015

Na zes jaar afwezigheid is Jaguar terug in de middenklasse. De XE moet mensen uit de 3-serie, C-klasse en Audi A4 lokken. Bepaald geen eenvoudige opgave voor het sympathieke Britse merk. Maar, dat kunnen we vast verklappen, ze gooien ook bepaald geen rommel in de strijd.

Begin dit jaar maakten we onze eerste kilometers in een prototype van de Jaguar XE met de nieuwe Ingenium dieselmotor (AutoWeek 5), inmiddels is de 'baby-Jag' helemaal productierijp en staan ook de benzinemotoren te trappelen. Tijd dus voor een nadere kennismaking en Jaguar heeft daarvoor Navarra aangewezen. Een verstandige keuze, want dat wat vergeten gebied in het noorden van Spanje staat wereldwijd onbekend om zijn prachtige, verlaten wegen en een mooi circuit.

Over vergeten gesproken: dat is, al zal je het uit hun mond niet horen, precies wat Jaguar het liefst zou doen met de voorganger van de XE. De X-type verdween in 2009 voortijdig van het toneel en wat in feite niet veel meer dan een mooier geboetseerde Ford Mondeo. Jaguar was in die jaren immers eigendom van Ford en om in de middenklasse mee te kunnen spelen kozen ze rond de eeuwwisseling voor deze toch wat té gemakkelijke weg. De XE daarentegen is volledig nieuw, bovendien debuteert de gloednieuwe motorenfamilie van Jaguar, Ingenium genaamd, in de XE met de eerste derivaat, de tweeliter diesel. Ingenium staat voor modulair opgebouwde motoren, waardoor diverse configuraties (zowel benzine als diesel) uit gedeeltelijk dezelfde componenten kunnen worden samengesteld. Vergelijk het met VW's MQB, maar dan voor motoren.

Onze belangrijkste vraag waar in het Duitse sterrenbeeld de XE geplaatst moet worden. Zeker is in elk geval dat Jaguar een mooie, ranke sedan heeft neergezet. Met name het front met de enorme grille en scherpe, lage koplampen imponeert en maakt de XE onmiddellijk herkenbaar als Jaguar. Vergeleken daarbij is de achterkant juist weer wat anoniem. Het zijn vooral de rode streepjes met boogje naar beneden in de achterlichten die typisch Jaguar zijn. Maar doordat ze niet, zoals bij de F-type, in de contouren van de lichtunits zijn verwerkt, valt het minder op. Verder moeten de relatief lange neus met korte overhang de indruk versterken dat dit niet 'zomaar' een Duitse premium-middenklasser is.

Scheepsbouwer

Ook aan de binnenkant heeft Jaguar een duidelijk, eigen stempel op de auto gedrukt. Een ruime boog begrenst het voorste deel van het interieur, net als in de XJ. Jaguar noemt het zelf de Riva-boog, refererend aan de luxe Italiaanse scheepsbouwer. Het stuur is klein en lekker dik en komt daarmee aardig in de buurt van die heerlijke BMW-stuurtjes. Inmiddels traditie is de kenmerkende draaiknop voor de automaat. Verder ziet het er allemaal netjes uit, maar vergeleken bij de drie Duitse concurrenten zien we hier en daar net wat meer goedkoop ogende materialen en is het geheel toch wat weinig onderscheidend. Achterin is de XE niet echt ruim, voor een gemiddelde volwassene is er net voldoende ruimte, maar niet meer dan dat.

We beginnen de dag met de 180 pk sterke diesel. We zijn eigenlijk het meest benieuwd naar de 163 pk-versie, maar die is niet beschikbaar. De onze heeft een handgeschakelde zesbak. Opmerkelijk, de ingenieurs gaan er vanuit dat veel sportief georiënteerde mensen nog regelmatig de voorkeur voor een handbak hebben, dus is die leverbaar. De diesel pakt lekker vlot op en trekt ook hoger in het toerengebied mooi door, maar is daarbij wel nogal duidelijk aanwezig met zijn geluid. Dat viel ons begin dit jaar bij het prototype ook al op en Jaguar beloofde toen verbetering, maar dat is niet echt gelukt. We spreken 's avonds daar Tim Clarke, hoofd motorontwikkeling, op aan. Hij erkent het geluid: "Hoe korter de verbranding is, hoe efficiënter de motor is, maar hoe meer geluid hij ook maakt. Het is altijd kiezen tussen beide en wij vinden het in deze tijd vooral belangrijk dat hij zuinig is." Toegegeven, dat hebben ze mooi voor elkaar, want deze diesel stoot maar 99 g/km uit en dat is heel respectabel gezien de toch heel behoorlijke prestaties.

Op het onderstel zijn amper concessies gedaan. Voor heeft de auto dubbele Whishbones, achter een multilink asconstructie met veel aluminium in met name de onafgeveerde delen. Het resultaat is een opmerkelijk mooi gebalanceerde auto. Hij laat zich neutraal en haarscherp door snelle bochten sturen, waarbij hij amper overhelt. De elektrische stuurbekrachtiging is nieuw terrein voor Jaguar, maar dat neemt niet weg dat ze het meteen goed onder de knie hebben. Je krijgt ruim voldoende feedback, maar het stuur wordt nooit nerveus. De nieuwe diesel pakt lekker vlot op, alleen helemaal onderin kan hij wat bokken, waardoor je bij wegrijden op een helling wat meer gas moet geven dan je gevoelsmatig zou doen. De zesbak klopt qua verzetten keurig met het karakter van de diesel, maar het schakelen gaat niet zo strak en trefzeker als we het bij veel anderen in deze klasse kennen.

Track days

Geen valse bescheidenheid: dat het rijgedrag van de XE op hoog niveau staat, weet Jaguar zelf ook. Onze eerste kennismaking met de topmotorisering, de 3.0 S V6, vindt op het circuit van Navarra plaats en daar ervaren we pas echt hoe scherp de auto is. Niet dat je met je XE gauw naar track days zal gaan, maar het is leuk te weten dat deze saloon dit allemaal kan. Los daarvan: de motor is een op een uit de F-type overgenomen en wat een feest is dat. Bakken kracht over bijna het hele toerenbereik. Anders dan in de F-type klinkt hij eigenlijk heel bescheiden. Totdat we even langs de kant staan en er een andere V6 langs komt. De isolatie van het interieur is dik voor elkaar. Hadden ze dat bij de diesel maar zo goed gedaan.

Jaguar wil met de XE vooral nieuwe klanten naar het merk trekken. Logisch natuurlijk, gezien de XE geen directe voorganger heeft. In ons land gaan ze dat proberen vanaf 18 juni en als belangrijk lokkertje zijn de diesels beide goed voor 20 procent bijtelling. De 163 pk met zowel handbak als automaat en dan mag je er nog dikke 18 inch wielen onder hebben, de 180 pk moet als automaat genoegen nemen met de standaard 17 inch om voor bijtellingskorting in aanmerking te komen. De benzineversies hebben standaard de achttraps automaat.

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XE
Jaguar Jaguar XE

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XE 2.0 D R-Sport | Automaat | Camera | Verwarmde Voorstoelen |  Aut. Lampen | Aut. Ruitenwisser

    Jaguar XE 2.0 D R-Sport | Automaat | Camera | Verwarmde Voorstoelen | Aut. Lampen | Aut. Ruitenwisser

    • 2017
    • 102.500 km

    € 22.500

    Jaguar XE P250 SE | Meridian | Touch Pro | Interactive Driver Display | Draadloze telefoonlader | Leder

    Jaguar XE P250 SE | Meridian | Touch Pro | Interactive Driver Display | Draadloze telefoonlader | Leder

    • 2021
    • 25.500 km

    € 53.940

    Jaguar XE 2.0D 164 PK + LEDER / XENON / DEALER ONDERHOUDEN

    Jaguar XE 2.0D 164 PK + LEDER / XENON / DEALER ONDERHOUDEN

    • 2015
    • 170.860 km

    € 15.900

Meer Jaguar XE occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar XE

    78
    • 27 februari 2019

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XE specificaties
  • Jaguar XE occasions
  • Jaguar XE video's
Advies en informatie
  • Jaguar XE tests
  • Jaguar XE gebruikersreviews
  • Jaguar XE index
PREMIUM
Alfa Romeo Giulia - Infiniti Q50 - Jaguar XE

Alfa Romeo Giulia - Infiniti Q50 - Jaguar XE

Nu BMW zijn auto's steeds toegankelijker maakt, staan andere merken te springen om in het dynamische

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 20d Portfolio (2017)

    Jaguar XE 20d Portfolio (2017)

    5
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

    Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

    1
    • 22 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 3.0 S (2016)

    Jaguar XE 3.0 S (2016)

    13
    • 8 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 20t Prestige (2015)

    Jaguar XE 20t Prestige (2015)

    4
    • 30 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

    Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

    6
    • 5 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 2.0D 163pk Prestige (2015)

    Jaguar XE 2.0D 163pk Prestige (2015)

    24
    • 16 november 2015
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 2.0D 163pk Portfolio (2015)

    Jaguar XE 2.0D 163pk Portfolio (2015)

    2
    • 10 november 2015
meer reviews
Alfa Romeo Giulia vs. Jaguar XE - Dubbeltest

Alfa Romeo Giulia vs. Jaguar XE - Dubbeltest

237

Wilde je een sportieve zakensedan dan was het altijd vrij simpel: je gaat naar BMW voor de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE - Facelift Friday

    Jaguar XE - Facelift Friday

    52
    • 17 december 2021
  • Nieuws
    Jaguar XE en Jaguar XF net even anders

    Jaguar XE en Jaguar XF net even anders

    3
    • 25 augustus 2021
  • Nieuws
    Alle prijzen van mild-hybride Jaguar XE

    Alle prijzen van mild-hybride Jaguar XE

    11
    • 9 oktober 2020
  • Nieuws
    Jaguar XE krijgt mild-hybride motoren

    Jaguar XE krijgt mild-hybride motoren

    14
    • 6 oktober 2020
  • Jaguar XE P250 - XE P300 - Dubbeltest

    Jaguar XE P250 - XE P300 - Dubbeltest

    • 6 september 2019
  • Nieuws
    Jaguar XE Project 8 verpulvert eigen Ringrecord

    Jaguar XE Project 8 verpulvert eigen Ringrecord

    17
    • 24 juli 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK European: restomod met minimaal 300 pk

    Jaguar XK European: restomod met minimaal...

    7
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden