Test: BMW M5 Competition - Jaguar XE Project 8
Racen in stijl

De BMW M5 Competition en de Jaguar XE Project 8 zijn niet alleen de snelste auto’s in hun soort, qua rijdynamiek zijn deze sedans ook onovertroffen. De BMW M5 maakt daarbij niet te veel ophef over zijn sportieve inborst, terwijl de Jaguar XE dat in Project 8-kledij juist van de daken schreeuwt.
BMW maakt het zichzelf niet makkelijk. Een Competition-uitvoering moet er immers in alle opzichten nog even een schepje bovenop doen, maar de basis is in dit geval al zo briljant. Bij een eerdere test liet hij al menige sportsedan van deftige komaf in het stof bijten, zoals de AMG E 63 S, de Porsche Panamera Turbo en de Cadillac CTS-V. Die vierwielaangedreven beul uit München liet een bizar snelle tijd van 1:34 noteren op ons testcircuit. Als je dan bedenkt dat de Competition-uitvoering nog een tandje sneller is, wordt het lastig zoeken naar speelkameraadjes die deze auto kunnen bijbenen. Met andere woorden, we zijn door de concurrenten heen! BMW heeft bij de Competition-uitvoering namelijk niet simpelweg een paar dynamische maatregelen genomen, maar heeft alles uit de kast gehaald om te zorgen dat deze versie de lat qua rijdynamiek nog eens flink hoger legt.
Maar wacht eens even, werd er aan de overzijde van Het Kanaal niet ook een sportsedan van hoog kaliber gebouwd? Een premium auto die zijn sporen ook in de ‘Groene Hel’ heeft verdiend? Het adres van de bouwers: Oxford Road, Ryton-on-Dunsmore, Coventry CV8 3 FF. Zijn kenmerken: een hardcore karakter en een indrukwekkende spoilerset. Zijn naam: Jaguar XE Project 8. Het is de ultieme tegenhanger van het establishment in het segment van sportsedans. Hij is luidruchtig, hij eist de aandacht op, hij combineert op een charmante manier de eigenschappen van een zakensedan met die van een raceauto en hij is bovenal supersnel. Voor een rondje Nürburgring Nordschleife heeft hij maar 7:21,2 minuten nodig. Natuurlijk, veel mensen vinden hem te schreeuwerig en zullen de voorkeur geven aan het ingetogen uiterlijk van de BMW. Aan de andere kant hebben we een auto van een dergelijk kaliber nodig om tegenwicht te bieden aan de M5 Competition.
Het maakt maar weer duidelijk hoe bizar hoog dat model de lat legt qua prestaties. Op papier hebben de modellen in elk geval veel gemeen. De vermogens bedragen respectievelijk 600 en 625 pk, het gewicht is met 1,77 en 1,89 ton eveneens bijna identiek. In beide gevallen is de pk-gewichtsverdeling 3,0 kg per pk. Bij allebei de auto’s geven de 4x4-systemen een groter deel van het vermogen af aan de achterwielen en is er een actief sperdifferentieel op de achteras aan boord. Eveneens beschikt zowel de BMW als de Jaguar over keramische remschijven, die bij de M5 overigens optioneel zijn. De schijven ogen niet alleen identiek, ze beschikken ook over exact dezelfde diameter. Of dat nog toeval is?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.