Alfa Romeo Giulia - Infiniti Q50 - Jaguar XE
Happen naar de 3-serie

Het was eind 2007 toen collega Frank Jacobs namens AutoWeek als enige Nederlander met de spectaculaire Alfa 8C Competizione mocht rijden. Deze Alfa met een Maserati-hart was natuurlijk een bijzondere auto, maar niet eentje die in de prijsklasse van de gemiddelde Alfa-rijder viel. Maar Frank kwam thuis met goed nieuws en een heuse primeur; Alfa zou ook bij goedkopere modellen terugkeren naar achterwielaandrijving, zo had een hoge manager hem ingefluisterd. Goed nieuws natuurlijk! Het tijdschema dat het merk op dat moment voor ogen had, liep vervolgens in de soep. De crisis brak uit en veel plannen gingen in de koelkast. Maar het basisidee bleef: terugkeren naar achterwielaandrijving. De grappige 4C was leuk, maar niet bepaald een mainstream-model. Afgelopen zomer was het eindelijk zover: de Giulia presenteerde zich aan de wereld. De zweem van een haastklus hing rond zowel de onthulling als het model zelf, maar toen we voor het eerst met de auto op pad konden, waren er genoeg zaken om zeer enthousiast over te zijn. Alfa had gedecideerd een weg gekozen en is daar trouw aan vast blijven houden.
De 159 was veel te mainstream, met een premiumbelofte die nooit werd waargemaakt. Met de Giulia zit Alfa echter weer ouderwets in de dynamische hoek waar de 156 furore maakte. Daarmee positioneert het merk zich dus voorbij de BMW 3-serie als het gaat om rijplezier. De Duitsers weten dat ze in hun beweging beperkt zijn, omdat ze niet te veel afstand willen nemen van Mercedes en Audi, want daar zitten de grote aantallen. Alfa hoopt in het gat te springen dat BMW daarmee open laat, maar wordt dan toch nog geconfronteerd andere kapers die in datzelfde gat zijn gesprongen. Het meest treffende voorbeeld is de Jaguar XE, een auto die puur is gemaakt om de BMW 3-serie te lijf te gaan. Premium, compact, achterwielaandrijver en stoere looks: meer '3' dan dat wordt het niet. Vanuit Aziatische hoek is er Infiniti. Waar Lexus zich door de jaren heen vooral heeft opgeworpen als een Mercedes-alternatief, heeft Infiniti zich altijd meer op de BMW-rijder toegelegd. Zeker
met de auto's van een generatie terug, de G-modellen, had het merk duidelijk de E46- en later de E90-generatie van de 3-serie op het oog. In het D-segment hebben de Japanners inmiddels de Q50, die nog altijd dynamische kwaliteiten pretendeert te hebben. En zo ontstaat een mooi trio van wannabe's die maar wat graag in het vaarwater van de bekende Beierse autofabrikant proberen te laveren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Jaguar XE 2.0 R-Sport AUTOMAAT / Navi / Clima / LM-Velgen / Camara / ST-Verwarming / Cruise / Audio / PDC
- 2018
- 55.010 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super / Luxury Pack / 8,8'' / NL Auto
- 2018
- 99.731 km

Jaguar XE 2.0 D Portfolio | MERDIAN-AUDIO | CAMERA | STUUR+STOEL VERW | NAVI | LEDER/STOF |
- 2016
- 253.836 km
Lees ook

Alfa Romeo Giulia 2.0T - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce - Op de Rollenbank

Test: BMW M5 Competition - Jaguar XE Project 8

Opel Insignia GSi vs. Alfa Romeo Giulia Veloce - Dubbeltest
