Test: Jaguar S-type 3.0 V6 Executive (1999)

Nieuwe roofkat

Jaguar S-type 3.0 V6 Executive

Daar is 'ie dan. De langverwachte, nieuwe Jaguar S-Type. Hij staat klaar voor de eerste confrontatie met de concurrentie. Gaat u met ons mee om te zien of de jonge roofkat zijn prooi kan vangen?

't Is heus niet zo dat de hele wereld heeft zitten wachten op de jongste telg van Jaguar. Daarvoor staat de klasse van luxe zakenauto's van dik boven 100.000 gulden te ver van het grote publiek. Maar dat zijn spectaculaire vormgeving heel veel tongen losmaakt, staat onomstotelijk vast.

Als je achter het stuur zit, zie je een houten dashboard over de volle breedte en de boven- en onderrand van het stuur. Dat zorgt voor een heel speciale atmosfeer. Leer is in de Executive-uitvoering standaard. De leefruimte in de S-Type is minder ruim dan je zou verwachten. Dat is merkwaardig, want de wielbasis is zelfs bijna vier cm langer dan de wielbasis van z'n grotere broer, de XJ. Die lengte vind je in beenruimte niet terug. Als je een beetje flinke schoenen hebt, is de instap een probleem. Door de korte afstand van zitting tot rugleuning kom je met je schuiten klem te zitten. De bagageruimte is met 370 liter ronduit krap.

Razendsnel uitstappen

We gaan nog even terug naar de achterpassagiers, die niet overdreven veel hoofdruimte hebben en voor wie de instap wat minder gemakkelijk is door de ronding van de daklijn. Wanneer de auto tot stilstand is gekomen mag de linker achterpassagier ook wel razendsnel uitstappen, want als de bestuurder ze voor is, wordt 'ie gevangen. De bestuurdersstoel gaat immers bij het uitzetten van het contact automatisch in de achterste stand... En bij het insteken van de contactsleutel weer keurig in de ingestelde rijpositie, evenals het stuur.

De stoelen hebben wat vlakke zittingen. Al val je tijdens het 'betere bochtenwerk' nu ook weer niet van je stoel. Achterin vinden we drie hoofdsteunen en een brede armsteun met vak. De leuning is in twee ongelijke delen neerklapbaar.
Qua uitrusting laat de Brit weinig meer te wensen over. Onze testauto was uitgerust met een navigatiesysteem dat voor bijna tienduizend gulden in de prijslijst staat. Helaas is het nauwelijks bruikbaar. Het zit te ver naar rechts en is van de bestuurder afgewend. Oh, zult u zeggen, dus zit het op de goede plaats voor auto's met rechts stuur? Mis. We hebben 't opgezocht en daar zit het precies andersom. Een echte ontwerpfout. Verder is de auto voorzien van de luxe uitrusting die je mag verwachten. De Jaguar S-Type V6 Executive kost zo'n f 127.000. Bij die prijs is inbegrepen lederen bekleding, een elektrisch schuifdak, alarm en metallic lak.

De S-Type is een fijne rijmachine, levendig en snel. Zijn AJ-V6-motor is afgeleid van Ford's 3-liter Duratecmotor die we uit de Taurus kennen. Jaguar heeft alleen de koppen met variabele kleptiming, het inlaatsysteem en de drive-by-wire gasklep zelf ontwikkeld. Hij levert 243 pk, zo'n 40 pk meer dan de Duratec. Belangrijker nog is het (29 Nm) hogere koppel van 300 Nm dat bij 4500 tpm beschikbaar is. Jammer dat die extra trekkracht voor een deel teniet wordt gedaan door de vertraagde kickdown van de automatische vijftraps transmissie. Die schakelt verder best goed, maar dat lange wachten voor er wat gebeurt, is gewoon minder plezierig.

Hij sprint in 8,6 s naar 100 km/h. In drie tellen zit je van 50 op 80 en in ruim zes seconden van 80 op 120 km/h. U snapt dat het heel moeilijk is om niet steeds een lekkere dot gas te geven en als een jaguar vooruit te sprinten. Onze geluidsmeter gaf overigens bij 100 en 120 km/h 64,5/67 dB aan.

De Brit heeft een stevige wegligging. Niettemin voelt hij niet oncomfortabel aan. Bij de uitwijkmanoevre voel je nog wel de achterkant wat meekomen. Al is dat niet iets om van te schrikken. Rechtuit en in snelle bochten ligt de 'S' als een huis op de weg. De Jaguar heeft een wat 'zuchtend' rempedaal, dat je diep in moet trappen. Maar de remmen zijn goed bekrachtigd en de auto komt dan ook snel en stabiel tot stilstand. De besturing vinden we te licht.

Bij de keuze voor een Jaguar S-type krijgt de koper nog een moeilijke keuze tussen hart of verstand. Het verstand zegt dat er betere auto's zijn dan de 'Jag'. Maar bij menigeen zal het hart echter sneller kloppen bij het horen van de naam Jaguar en het zien van de prachtig gestyleerde koets. En zeg nou zelf, als je het geld ervoor hebt, als, neem je dan niet één keer de kans waar om je aan zo'n spectaculair model te binden?

  • +Enorme uitstraling
  • +Fraai interieur
  • +Uitstekende rijmachine
  • -Krappe instap achter
  • -Kleine bagageruimte
  • -Hoofdsteunen te laag

Signalement

Merk Jaguar
Model S-Type 3.0 V6 Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 60.740

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 179 kW / 240 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.861 mm / 1.819 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.909 mm
Massa leeg 1.696 kg
Laadvermogen 400 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden225/55ZR16Prijzen
Topsnelheid 226 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,6s
Brandstofverbruik 14,3 l/100km (fabrieksopgave: 10,8 l/100km)