Test: Jaguar F-Pace SVR
Natuurwetten tarten
De afdeling Special Vehicle Operations (SVO) van Jaguar Land Rover schroeft al een paar jaar de brute 575 pk sterke 5,0-liter V8 compressormotor uit de lage Jaguar F-Type SVR in de hoge Range Rover Sport SVR. Dat levert een machtige machine op, waarmee de Engelsen de Duitse merken (met hun van AMG-, M- of RS-logo’s voorziene SUV’s) prima van repliek kunnen dienen. En daar houdt het niet op, want nu wordt die motor met ‘slechts’ 550 pk ook geleverd in de Jaguar F-Pace SVR.
Het is alsof deze mastodont door een enorme oerkracht vooruit wordt geschoten. Een voortstuwing die eindigt wanneer de luchtweerstand wint en de snelheidsmeter op 283 km/h staat. Droge cijfers zijn echter iets heel anders dan ongrijpbare zaken als gedrag en karakter. We hebben hier te maken met een auto die gezien prestaties en weggedrag bij de absolute top in het segment hoort. Met zijn compressor is de Jaguar-motor goed bij de les, zeker in de Sport-stand. Trekkracht is over een breed toerengebied aanwezig, met een spreekwoordelijke overdosis. Zonder aarzeling zorgt de automatische transmissie voor het juiste verzet. Deze aandrijflijn heeft geen enkele moeite met het gewicht van ruim twee ton. Het Jaguar-onderstel loopt absoluut in de pas met de prestaties van de brute V8; de brede Pirelli P Zero’s om de 22-inch SVR-wielen kwijten zich prima van hun taak: het verzorgen van maximaal contact met het wegdek. Het SVR-onderstel is beduidend strakker dan bij de bravere F-Pace-varianten, evengoed zorgt het voor meer rust in de auto. De SVR is in principe een achterwielaandrijver; pas wanneer de achterbanden het met zijn tweeën niet meer aankunnen, worden er aandrijfkrachten naar de voorwielen gestuurd. De elektronica regelt ongemerkt in welke mate dat gebeurt. Het zorgt ervoor dat de auto heel lang uiterst koersvast de hoek om gaat. De Jaguar is een gemakkelijke auto en qua rijgedrag op langere ritten een stabiele reisgenoot.
Jaguar heeft de ruimte slim ingedeeld. Dat merk je nog niet wanneer je voorin zit maar wel achterin. Voor achterbankpassagiers en bagage biedt de Jaguar veel ruimte. De gebruikte materialen en de afwerking zijn in de F-Pace klasse. Alles wat je in de Jaguar ziet en beetpakt, komt hoogwaardig over. Van het zachte leer met fraaie stiksels tot betere kunststofsoorten. Voor het sportieve accent zien we ook hier en daar een paar carbonpaneeltjes. De laatste Jaguars en Land Rovers zijn inmiddels voorzien van twee aanraakschermen op de middenconsole, maar bij de F-Pace is dat nog niet het geval en moet je het met één scherm doen. Een centrale controller op de middenconsole is er helaas niet bij; voor de bediening van het systeem moet je met je vinger naar het scherm. De elektronica achter het aanraakscherm werkt vrij snel en de menustructuur is logisch opgezet, al loopt Jaguar er niet mee voor de troepen uit.
Er zijn diverse elektronische hulpsystemen aanwezig. Aardig daarbij is een systeem waarmee je gecontroleerd van hellingen met een losse ondergrond kunt afdalen. De schakelaar daarvoor vind je op de middentunnel, pal naast die waarmee je de kleppen in de uitlaat openzet om nog meer van de V8 te genieten. De meeste hulpsystemen zijn overigens gericht op het gebruik op verharde wegen, zoals torque vectoring of rijbaanassistentie en adaptieve cruisecontrol. In de optielijst van de Jaguar treffen we een aanhangwagenstabilisatiesysteem; De F-Pace SVR kan een aanhanger trekken van maximaal 2.400 kg.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Jaguar F-Pace blinkt op ruimte, afwerking en uitrusting uit. Ook daagt de auto zeker uit, hoewel concurrenten dat nog net iéts beter weten te doen. Wat blijft: in grote lijnen is de Jaguar een zeer volwassen auto, die qua dynamiek en karakter op een heel hoog niveau zit.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | F-Pace V8 S/C SVR |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 155.765 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.000 cc |
Maximaal vermogen | 405 kW / 550 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 680 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.731 mm / 1.936 mm / 1.652 mm |
Wielbasis | 2.874 mm |
Massa leeg | 2.070 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 265/45R21Prijzen |
Topsnelheid | 283 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s (fabrieksopgave: 4,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,7s |
Brandstofverbruik | 12,5 l/100km (fabrieksopgave: 11,9 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 281 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.