Isuzu D-Max
Klein, maar dapper
- Frank Jacobs
- Eerste rijtest
Isuzu is een van die merknamen die zelfs bij mensen die wat met auto's hebben wel eens vraagtekens in de ogen oproept. Toch bouwen ze al sinds 1916 auto's en zijn ze naar eigen zeggen de grootste fabrikant van dieselmotoren ter wereld. Niettemin stelt Isuzu als automerk in ons land maar weinig voor, maar in Azië is dat wel anders. Dat komt allereerst doordat Isuzu's in Thailand worden gebouwd, maar vooral ook omdat het merk alleen lichte trucks en pick-ups bouwt, en Pick-ups zijn daarginds minstens zo populair als bij ons de hatchback. Dat konden we ruim zes jaar geleden zelf vaststellen, omdat de introductie van de vorige D-Max in Thailand was. Maar de versobering heeft toegeslagen, want de zevende generatie wordt aan ons voorgesteld in de Beekse Bergen. Wel zo efficiënt eigenlijk.
Nee, een pick-up-land zijn wij niet bepaald. De importeur die ons ontvangt, bedient naast Nederland ook België, Luxemburg en Polen en ondanks de relatieve grootte van ons land zijn wij de kleinste markt. Vorig jaar werden in Nederland 416 pick-ups verkocht, waarvan een groot deel aan Rijkswaterstaat. En hoewel de markt dus klein is, is de concurrentie best fors, met auto's als de Nissan Navara en de Volkswagen Amarok. Niettemin presenteert Isuzu in alle bescheidenheid hun gloednieuwe D-Max. Klein maar dapper.
Optisch is de D-Max een stuk dynamischer geworden dan zijn voorganger, die wel erg hoekig was. De hoge, smalle koplampen (een beetje Cadillac-achtig) zijn vervangen door meer gestrekte exemplaren. Niettemin is deze auto nog steeds een imposant ogende pick-up, met uitgeklopte wielkasten en hoog silhouet. De tekenaars van Isuzu hebben zich gerealiseerd dat een groot deel van het publiek dat dit soort auto's koopt, dat niet in de eerste plaats doet vanwege die bak achter. Het interieur is eenvoudig, maar netjes en praktisch. Het stuurwiel is helaas niet in diepte verstelbaar en staat wat te ver van je af. Op de weg is de D-Max precies wat je er van verwacht. Je zit enorm hoog, met veel auto om je heen. Je krijgt echt een beetje een vrachtwagengevoel. De diesel spijkert er ouderwets op los, maar is wel lekker krachtig. Wij rijden de vijftraps automaat, zes hand is standaard.
Offroad
Echt leuk wordt het wanneer we het 4x4-parcours op gaan. Je mag best wat verwachten van een dergelijke auto, maar toch verrast de D-Max je door het gemak waarmee hij schijnbaar onneembare hellingen soupeert. Ook pakken we een talud zijdelings. Je bent er van overtuigd dat hij nu echt gaat rollen, maar de auto kan dertig graden zijwaarts aan, en dat is knap. Uiteraard doen we al die grappen met de transmissie in 4L.
De D-Max is leverbaar met drie verschillende cabines: Tweezits, een verlengde tweezits met extra suicide-deurtjes achter en een volwaardige vierzits. Aan grijskenteken-ombouw wordt op dit moment nog gewerkt. Prijzen beginnen bij € 27.251 voor een eenvoudige, achterwielaangedreven 'single cab' en lopen door tot € 46.892 voor de luxe, 4WD en automaat 'double cab' die wij reden. En, niet onbelangrijk in dit segment, de vierwielaangedreven versies mogen drie ton trekken, de 2WD tweeënhalve ton.
Lees ook
Nieuwe bestelbussen van Iveco zijn elektrisch en zeer bekend
Ford E-Tourneo Courier: slimme gezinsauto toch niet voor Nederland
Extravagante Hyundai Staria krijgt opfrisser
Ram brengt Hemi V8 terug: 'We hebben het verknald'
Fiat Tris: drie wielen, elektrisch én ontzettend praktisch
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.