Hyundai Santa Fe – Land Rover Discovery Sport - Test
Overbelaste alleskunners
Ooit was de Hyundai Santa Fe een aantrekkelijk geprijsde, ruime auto die niet alleen een stevige bijdrage leverde aan de inburgering Hyundai, maar ook aan het succes van SUV’s. Inmiddels is zo’n mastodont onmogelijk gunstig op de Nederlandse markt te brengen, dus lijdt de laatste generatie bij ons een bestaan als muurbloempje. Terecht? Dat zoeken we uit naast de optisch én technisch strakgetrokken Land Rover Discovery Sport.
€ 43.754. Het is niet de aanschafprijs van één van de hier getoonde auto’s, maar de bijdrage die deze concurrenten in totaal leveren aan de bpm-inkomsten van de Nederlandse overheid. Voor de nieuwe benzine-instapper van de Land Rover is dat bedrag minimaal € 20.370, de Hyundai maakt het met € 23.384 nog bonter. Daarmee hebben we het grootste pijnpunt van de Zuid-Koreaan meteen te pakken. Uiteraard ontsnapt geen enkele auto met een soortgelijke CO2-‘footprint’ aan een hoog bpm-tarief. In het geval van een in beginsel relatief voordelig type als de Santa Fe komt die klap echter toch wat harder aan dan bij auto’s die zonder belastingen al richting de aanschafprijs van een ton kruipen.
Dat de Santa Fe hier überhaupt tegen een Land Rover mag aantreden, zou in veel andere landen voor gefronste wenkbrauwen zorgen. Toch snijdt de vergelijking op papier wel hout. Zo liggen vanafprijs, wielbasis, breedte en hoogte van deze auto’s dicht bij elkaar en hebben ze allebei exact 200 pk en vierwielaandrijving. Hoewel de Discovery Sport met 4.597 mm wel een stukje korter is dan de 4.770 mm metende Santa Fe, zijn beide auto’s verkrijgbaar als zevenzitter. Dat onze test-Hyundai de derde zitrij niet aan boord heeft is jammer, want dat lijkt een sterk punt van deze bovengemiddeld ruime SUV. Het levert wel een groot laadruim op, waarbij de lege ruimte onder de vloer kan worden gebruikt voor losse spullen. Op de achterbank is het buitengewoon goed toeven. Dat komt niet alleen door het overdadige ruimte-aanbod, maar ook door de vrijwel vlakke vloer. De bank is verschuifbaar en de hoek van de rugleuning is instelbaar, zodat iedereen hier een comfortabele plek kan vinden. De achterpassagiers worden standaard getrakteerd op een verwarmbare zitplek, al schittert een eigen zone voor de climatecontrol door afwezigheid. Ook voorin voelt de Santa Fe direct aan als een grote auto.
Door de hoge zit kijken bestuurder en passagiers ietwat neer op het meer gebruikelijke cross-overspul in Nederland, waarmee het door velen gewenste ‘king-of-the-roadgevoel’ nadrukkelijk aanwezig is. Ondanks dat is de zithouding ten opzichte van stuur en dashboard gelukkig erg prettig. Net als bij andere Hyundai’s blinkt het Santa Fedashboard uit in bedieningsgemak en is de afwerking goed voor elkaar. Het centrale, ruim 8 inch grote touchscreen reageert snel en kent een doortimmerde menustructuur, terwijl voor alle veelgebruikte functies logisch geclusterde, fysieke knoppen zijn toegevoegd. Het instrumentarium is grotendeels digitaal en laat zich eenvoudig vanaf het stuur bedienen, waarbij dit informatiekanaal wordt ondersteund door een prettig en helder head-up display. Dat is standaard op de Premium-uitvoering, net als onder meer verwarmen ventileerbare voorstoelen, stuurverwarming, ledkoplampen, een dik audiosysteem, leren bekleding en een imposante reeks rijhulpjes en veiligheidssystemen. Goed voor elkaar dus, maar erg onderscheidend ten opzichte van minder prijzige Hyundai-modellen is het allemaal niet. Zo komt de riante standaarduitrusting grofweg overeen met die van een dikke i30 of Tucson en komen we ook in de Santa Fe hier en daar een hard stuk kunststof tegen.
In elk ander land zou zich dat eenvoudig laten verklaren door een vriendelijk prijskaartje, maar voor de (dik) 70 mille die de auto hier kost, zou een wat hoogwaardiger interieur op zijn plaats zijn. Nu is de Land Rover Discovery Sport ook zeker geen natuurlijke winnaar op dit gebied. Het hoge niveau van de directe (veelal Duitse) concurrentie wist het interieur van de kleinste ‘Disco’ tot nu toe meestal niet te halen, maar daar komt met de facelift verandering in. In het nagenoeg compleet nieuwe dashboard valt vooral de anders ingedeelde middenconsole op. Het naar 10 inch gegroeide touchscreen krijgt een lager plekje, de ventilatieroosters komen daarboven.
Ook is er een fraai nieuw stuurwiel en is het geheel rijkelijk voorzien van ‘touch-knoppen’, die ook in sjiekere modellen van Land Rover de dienst uitmaken. Dat oogt mooi en werkt zowaar goed, vooral omdat veel van de bedieningselementen een dubbele functie kennen. De digitale omgeving van het touchscreen ziet er fraai uit en is logisch ingedeeld, maar kan het Hyundaisysteem wat reactiesnelheid betreft niet bijbenen. Bovendien blijkt het niet helemaal vrij van kleine storingen, zoals het ogenschijnlijk willekeurig uitschakelen van Android Auto. Een digitaal instrumentarium is optioneel, onze testauto heeft een deels digitaal exemplaar. Dat werkt wat omslachtiger dan het Hyundai-exemplaar en kent ook minder functies, maar ziet er wel strak uit. Als geheel is het binnenste van de Discovery Sport mooi opgefrist en een stuk hoogwaardiger dan voorheen.
Strakke lijnen en een opgeruimde middentunnel zorgen voor een moderne sfeer, maar verwacht hier niet de weelde van de sjiekere Range Rover-modellen. Ook bij de Land Rover is de zitpositie goed voor elkaar, waarbij wel moet worden aangetekend dat langere bestuurders met de knieën tegen de onderrand van het dashboard kunnen komen. Achterpassagiers zitten wat hoger dan de mensen voorin en kunnen ook hier rekenen op een verschuifbare achterbank met een verstelbare rugleuning. Zet die bank in de achterste stand en lange volwassenen vinden eenvoudig een fijne plek, maar de Discovery legt het op dit vlak wel af tegen de Santa Fe. Met name de hoofdruimte valt wat tegen. Dat geldt uiteraard ook op de achterste zitrij, waar het sowieso niet al te riant is. Voor kinderen is de derde zitrij van Land Rover echter wel een goede zitplaats en wie inschikt, kan er voor een paar kilometer ook wel even een volwassene kwijt. Als de extra bank met een paar simpele handelingen wordt omgeklapt, ontstaat een laadruim van 650 liter. Gaat ook de tweede rij plat, net als in de Hyundai met een handige knop in het bagageruim, dan moet de Brit het met 1.594 liter afleggen tegen de Koreaan.
ONTSPANNEN
De hoge bpm-aanslag is niet de enige horde die de Santa Fe in Nederland van succes weerhoudt, want de auto is hier ook nog eens alleen als diesel verkrijgbaar. Dat verkleint de doelgroep aanzienlijk in een tijd waarin diesel meer en meer naar de achtergrond verdwijnt. Om te zien of dat terecht is, schittert de Discovery Sport hier juist wel in benzine-trim. Dat biedt een mooie kans om eens uit te rekenen wat de keuze voor zo’n benzinemotor voor financiële gevolgen heeft (zie kader) en betekent bovendien dat we op pad kunnen met de nieuwe benzine-instapper van het Discovery Sport-gamma. De 2.0 Ingenium-viercilinder had voorheen minimaal 240 pk en 340 Nm in dit model, maar mag het nu met 200 pk en 320 Nm proberen. Bovendien is de aandrijflijn geëlektrificeerd in de vorm van een mild hybrid-systeem, dat het verbruik wat moet terugdringen. Onderweg is dat alleen dankzij de voor stilstand al stilvallende motor merkbaar. De herstart duurt helaas wat langer, wat bij een op groen springend verkeerslicht tot irritatie kan leiden.
Net als voorheen is het aan een negentraps automaat om de kracht over alle wielen te verdelen. De transmissie doet zijn werk bij rustig gebruik soepel, maar reageert bij een plotselinge versnelling niet altijd even vlot. Snel is de dik 1.900 kg zware Land Rover sowieso niet met deze aandrijflijn, maar de motor hoeft ook niet heel hard te werken om gang in de auto te krijgen. Daarmee biedt hij eigenlijk genoeg, want ondanks z’n naam is de Discovery Sport vooral een heerlijk comfortabele auto. Het onderstel is bij de facelift zo stevig aangepakt dat men van een nieuw platform spreekt. Dat maakt niet alleen de mild hybrid-oplossingen mogelijk, maar ook de op handen zijnde plug-in hybride. Liefhebbers van comfort hoeven niet te vrezen, want de boel is nog steeds soepel afgesteld.
Hoewel dat onvermijdelijk overhellen betekent, misstaat dit rijgedrag de goedmoedige Brit niet. De 2.0 is daarbij een fijne, stille metgezel, maar reken er niet op dat de zeer lichte elektrohulp er een zuinigheidswonder van maakt. Wat dat betreft is de dieselende Santa Fe toch echt in het voordeel. Daarbij helpt het dat ook de Hyundai aanmoedigt om het vooral rustig aan te doen. De 2.2 CRDi-dieselmotor klinkt onmiskenbaar als een diesel, maar de beschaafde brom is zeker niet onaangenaam. De zelfontsteker heeft om te presteren bovendien nauwelijks toeren nodig, wat bijdraagt aan het uiterst ontspannen karakter van de Santa Fe. De soepel schakelende achttraps-automaat doet dat ook, waardoor we het feit dat ook deze bak niet tot de allersnelsten behoort gemakkelijker accepteren. Het onderstel geeft oneffenheden iets nadrukkelijker door dan dat van de Land Rover, maar toch is ook de Santa Fe een erg comfortabele auto. Van enige lichtvoetigheid is opnieuw geen sprake en de Hyundai voelt ook wat rijden betreft aan als de grote auto die hij is, maar toch is hij minder zwaarlijvig dan de Land Rover. De grote Koreaan is geen fan van snel bochtenwerk, maar de Brit lijkt er een actieve hekel aan te hebben. Als de Discovery Sport allang protesterend over de voorwielen wegglijdt, blijft de Santa Fe nog even neutraal de ingezette koers volgen. Daarbij hoort wel een kanttekening, want de geteste Land Rover staat op all-seasonbanden. Voor beide auto’s geldt dat de besturing niet al te communicatief is, waarbij het grote Land Roverstuur wat meer weerstand biedt dan het Hyundai-exemplaar.
ZELDZAAM DICHTBIJ
Met € 72.300 ligt de prijs van de Land Rover Discovery Sport P200 in S-trim zeldzaam dicht bij de € 72.995 die Hyundai voor de vierwielaangedreven Santa Fe vraagt, maar uiteraard komen die bijdragen op totaal verschillende manieren tot stand. De Discovery Sport is als relatief bescheiden ‘S’ standaard wel voorzien van onder meer leer en ledverlichting, maar laat toch nog een heleboel aankleedmogelijkheden open. Onder meer dankzij zijn panoramadak, wielen, derde zitrij en ‘Cold climate pack’ kost ‘onze’ Land Rover € 86.320, waarbij de Brit het alsnog zonder stoelventilatie, elektrische achterklep, adaptieve cruisecontrol en dure audio moet doen, om maar eens wat zaken te noemen. De Santa Fe Premium heeft dat allemaal wel en is er met automaat en vierwielaandrijving voor de genoemde € 72.995. Daarnaast zijn er buiten een kleur nog slechts twee optiemogelijkheden: een derde zitrij à € 295 en een panoramadak van € 1.195. Als het ietsje minder mag zijn, is het goed om te weten dat de eenvoudigste Santa Fe € 59.995 kost. Daar hoort de 200 pk sterke diesel gewoon bij, maar vierwielaandrijving en een automaat helaas niet. De instapversie van de Land Rover Discovery Sport P200 kost € 66.600, maar krijgt dan weer wel standaard een automaat en vier aangedreven wielen mee.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Hyundai Santa Fe is duur, maar biedt voor het geld wel een heleboel ruimte, comfort en luxe. De auto doet het op veel punten zelfs beter dan de wat minder ruime en nóg duurdere Land Rover. Dat de auto op papier wint, is daarom geen verrassing. Toch is de prijs in de praktijk lastiger te rechtvaardigen, omdat zaken als uitstraling en design in deze prijsklasse zwaar meewegen. Met zijn strakke koets, klinkende merknaam en fraaie interieur is zo’n Land Rover dan ineens wel érg verleidelijk, ook al blijft de Hyundai de verstandigste keuze van de twee.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Discovery Sport P300e 1.5 R-Dynamic SE Automaat
- 2021
- 58.767 km

Land Rover Discovery Sport P300e R-Dynamic SE Plug In Hybrid Dealer O.H PHEV | Panodak | Trekhaak Afn. | Adaptive Cruise | Lederen Sportstoelen Memory | Meridian Sound | 20"L.M | Apple Carplay | Stuurverwarming | Camera |
- 2021
- 71.468 km

Land Rover Discovery Sport P300e 1.5 R-Dynamic HSE 309PK|360 Camera|22 Inch
- 2021
- 73.849 km