Hyundai Kona Hybrid - Eerst rijtest
Kruisbestuiving
Na een benzineversie en een puur elektrische variant van de Kona komt Hyundai nu ook met een kruising van beiden: de Kona Hybrid, een compacte cross-over die nog spaarzaam met benzine moet omgaan.
Hyundai verwacht dat dit jaar tachtig procent van zijn te verkopen auto’s een elektromotor in de aandrijflijn meekrijgt en dat zelfs zestig procent het compleet zonder tankdop moet stellen.
In die grote elektrificatieslag is afgelopen najaar naast de conventioneel aangedreven Hyundai Kona en de batterij-elektrische variant een tussenvorm verschenen: de Kona Hybrid. Deze Kona Hybrid krijgt de aandrijflijn mee die we ook kennen uit de Ioniq Hybrid en de Niro Hybrid van zustermerk Kia. Dit betekent dat de aandrijfkrachten van de benzinemotor (een 105 pk Atkinson-motor) en de 44 pk elektromotor via een zestraps automaat met dubbele koppeling naar de voorwielen worden doorgegeven. Deze techniek resulteert in een auto die volgens opgave tot bijna dertig procent zuiniger is dan de lichtst gemotoriseerde benzineversie en daarmee ook Hyundais vlootgemiddelde CO 2uitstoot helpt terug te dringen.
Zowel vanbinnen als vanbuiten loopt de Kona Hybrid in de pas met de versies met verbrandingsmotor. Dat betekent aan de voorkant gewoon een grille tussen de koplampen, op de middenconsole een versnellingshendel en een instrumentarium met goed afleesbare analoge meters. De bediening vraagt geen enkele gewenning, instappen en wegwezen. Voor wie er prijs op stelt, is het mogelijk om via het verbeterde multimediasysteem te volgen wat de aandrijflijn doet. Je kunt die informatie ook laten voor wat het is en dan heb je een infotainmentsysteem waar menig concurrent een voorbeeld aan kan nemen.
Hoewel er meer naar beneden wat hardere kunststofsoorten zijn gebruikt, ziet het interieur er keurig verzorgd uit en wekt de algehele materiaalkeuze de indruk van een lange levensduur. De ruimte in het interieur is ook gelijk aan die van de benzineversies. Hoewel het accupakket schuilgaat onder de achterbank heb je met een gemiddeld
JE AUTO ONDER DE KNOP
Hyundai biedt de mogelijkheid om de Kona via je telefoon in de gaten te houden. In ruil voor een stukje privacy krijg je Hyundais vrij simpel te bedienen Bluelink-app. Naast het bekijken van de gegevens van je laatste ritten en de actuele locatie van de auto biedt de app de mogelijkheid om te controleren of de motor nog aan staat, net als de airco. En mocht je zijn vergeten om de auto af te sluiten, dan geeft de app een melding. Geen paniek: met de app kun je ook als je niet in de buurt van de auto bent de portieren vergrendelen (en ontgrendelen).postuur achterin toch nog genoeg hoofdruimte, en de bagageruimte is volledig intact gebleven.
PRIMA TANDEM
De benzinekrachtbron werkt volgens het efficiënte Atkinson-principe. Keerzijde van diens spaarzaamheid is dat de motor onderin niet het meest verfijnde gedrag vertoont. De elektromotor weet dat echter keurig te maskeren en samen vormen de motoren een prima tandem; een mooi staaltje kalibratie van Hyundai.
Met wat beheersing van de rechtervoet rijden we in eerste instantie alleen elektrisch. Bij oplopend tempo springt de viercilinder bijna naadloos bij. Hoewel de 1.6 GDI-motor zijn maximum trekkracht van 147 Nm pas bij 4.000 toeren per minuut bereikt, schakelt de DCT niet overdreven terug wanneer we het gaspedaal iets verder intrappen. Dat is wel zo prettig. Bij doorsnee gebruik staat de naald van de vermogensmeter in het groene eco-gebied en zien we op onze eigen toerenteller dat de motoren door de versnellingsbak zo rond de 2.000 toeren worden gehouden. In de Eco-modus komt de aandrijflijn overigens vrij ingetogen over. Het sprankelt pas meer in de Sportstand, al is de Kona ook dan nog lang geen strepentrekker.
De afstemming van het Kona-onderstel is opvallend stevig en dat sluit niet helemaal aan bij het goedmoedige karakter van de aandrijflijn. Waar die keuze bij elektrische auto’s nog wel eens wordt toegeschreven aan de hogere voertuigmassa is dat hier niet van toepassing. Met zijn accupakket, elektromotor en vermogenselektronica is de Hybrid namelijk exact even zwaar als de vierwielaangedreven versie met benzinemotor (1.377 kg). Toch gaat de Kona keurig voorspelbaar en mooi stabiel over het asfalt.
De hybride Kona staat in de prijslijst vanaf € 27.995 en is daarmee € 1.000 goedkoper dan de van dezelfde aandrijflijn voorziene – maar wel ruimere – Kia Niro Hybrid. Een Kona met alleen een benzinemotor is er echter al vanaf € 22.495, alleen is die beduidend minder rijk uitgerust. Trek je de uitvoeringsniveaus naar vergelijkbare hoogten, dan is het prijsverschil minimaal. Al blijft bijna 28 mille voor een B-segmentcross-over stevig. Flink doorrijden dus om het verbruiksvoordeel eruit te halen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Kona 1.6 GDI HEV Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.817 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.580 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.165 mm / 1.800 mm / 1.565 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.377 kg |
Laadvermogen | 533 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 112 g/km |