Hyundai ix35 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD (2010)

Weer de jackpot?

Hyundai ix35
Met de Tucson had Hyundai direct de jackpot te pakken. Voor de prijs van een middenklassertje kreeg je een stoere SUV. Maar het segment waarin de Tucson opereerde, is dichterbevolkt geraakt. Kan Hyundai het kunstje met opvolger iX35 nog eens flikken?

En daar sta je dan als Hyundai ix35. Dit is niet het walhalla waar opa Tucson altijd zo vol vuur over vertelde. Niet dat de ix35 zich volledig laat overrompelen. Zo is het motorenaanbod aangepast aan de tijd en dat betekent een streep door de V6. Wij kozen voor de 2,0-liter dieselmotor, die er in twee verschillende afstellingen is; een High Power met 184 pk en een variant die een tikkie economischer is met 136 pk. Wij reden de laatste.
Kijken we naar de koets, dan is meteen duidelijk dat Hyundai de komst van diverse Europese merken in dit segment niet lijdzaam heeft aangezien. De ix35 is veel dynamischer en spannender dan de Tucson, ongeacht van welke kant je hem bekijkt. De schuine achterkant heeft wel wat van de Lexus RX, de zijkant wordt gekenmerkt door een paar uitgesproken vouwen en de neus ziet er met de scherp getekende koplampen erg zelfverzekerd uit. De auto is ten opzichte van zijn voorganger breder, langer en lager geworden, wat hem minder plomp maakt. Vorm is wel enigszins boven functie gegaan, want het uitzicht rondom, vooral schuin naar achteren, is door de modieuze C-stijl erg beperkt.

Twee eilanden
Binnenin heeft Hyundai ook z'n stinkende best gedaan. Het dashboard van de ix35 ziet er bijzonder fris en modern uit. De materialen geven weinig reden tot klagen. Ze zien er goed uit, zijn mooi afgewerkt en ook het design is geslaagd. De radio en de bediening van de airco vormen twee aparte clusters op een symmetrische middenconsole en de klokken zien er welhaast 'premium' uit, met blauwe verlichting in twee tunnels, en als twee eilanden midden op de klokken prijken de lcd-infodisplays. Het stuurwiel voelt dik en stevig aan, ligt daardoor goed in de hand en is ingelegd met aluminiumlook panelen op de vier spaken. Helaas zitten de knoppen voor de bediening van radio en telefoon veel te dicht bij het wiel zelf. Op de bestuurdersstoel zit je naar onze zin iets te hoog en de steun van de zitting voor de bovenbenen valt tegen. De rugleuning is prima voor elkaar; die verleent wél voldoende steun. De ix35 is volwassener dan z'n voorganger. Je waant je bijna in de grote broer van de Tucson, de Santa Fe. Helemaal achterin heeft de ix35 een flinke bagageruimte.
De multilink-achterwielophanging is helemaal nieuw en levert een aanzienlijk beter weggedrag op dan zijn voorganger had. De ix35 is tamelijk zacht afgeveerd zonder dat hij al te deinerig wordt. Verwacht geen rijeigenschappen van een hatchback, maar voor een vrij flinke SUV is het weggedrag zeker in orde en veel beter dan we van de Tucson gewend waren. De voorwielaangedreven variant is wat onderstuurd en wil in een krappe bocht best een voorwiel optillen, maar dan moet je al aardig ruw tekeergaan. Bij normaal dagelijks gebruik voldoet de afstemming van het onderstel prima. De besturing is tamelijk licht, maar zeker niet gevoelloos. De koppeling komt zijdezacht op, maar helaas schakelt de zesbak wat aan de zware kant en is hij niet altijd even precies. Het comfortabele karakter van de ix35 komt ook terug in het geluidsniveau, dat netjes laag is. Aan boord hoor je de dieseldreun amper. De motor heeft veel trekkracht. Met de 136 pk tweeliter kom je niets tekort.

Video

Signalement

Merk Hyundai
Model ix35 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 39.290

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.410 mm / 1.820 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60R17Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 4,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 8,8 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.