Hyundai iX35 2.0 CRDi – 2012 – 524.296 km - Klokje Rond

Broodnuchter

48 reacties

Video
AutoWeek 20 2021
AutoWeek 20 2021

Je leest het in AutoWeek 20 2021

Nog maar negen jaar geleden kocht Stefan de Schouwer een Hyundai iX35. Maar wel eentje met een dikke dieselmotor voor het trekken van de caravan én omdat hij er een nogal riant woon-werkverkeer op na houdt. Onlangs ging de teller over het half miljoen. Wij willen wel eens weten hoe zo’n Hyundai met een hoge kilometerstand er aan toe is.

Hyundai’s en Kia’s zien we akelig weinig in de rubriek Klokje Rond. We kunnen ons eerlijk gezegd niet voorstellen dat zulke auto’s geen hoge kilometerstanden halen. Het zou natuurlijk kunnen dat de bezitters van deze auto’s domweg niet geïnteresseerd zijn in een middagje werkplaats met onze keurmeester Joep. De keren dat we een Koreaan over de vloer hadden, ging die altijd vrij soepel door de keuring. Je hoeft er als trotse eigenaar dus eigenlijk niet over in de rats te zitten.

Stefan de Schouwer werd nota bene door zijn Hyundai-dealer aangemeld. Daar vonden ze dat hun bijzondere klant weleens een keer een podium verdient. Dat is best gewaagd, want Joep is doorgaans niet mild – zeker niet als het om dealers gaat. Het autobedrijf rekent naar eigen zeggen daarom op ‘de meest kritische review ooit’.

VIJF JAAR GARANTIE

Van Stefan willen we graag weten hoe hij op het idee is gekomen om uitgerekend in een Hyundai iX35 dik 50.000 kilometer per jaar te gaan rijden. Voor zijn woon-werkverkeer rijdt Stefan namelijk van zijn woonplaats Almelo naar Nijmegen; dat is dus elke dag 230 kilometer vice versa. “Voor deze auto reed ik in een Kia Sportage. Het voornaamste aankoopargument was dat mijn vrouw en ik het een mooi model vonden en dat de caravan er goed achter kon. Toen we op zoek waren naar een nieuwe auto, wilde ik wel weer een Kia. Daar zit weliswaar zeven jaar fabrieksgarantie op, maar met een kilometerbeperking van 150.000. Dat zou voor mij betekenen dat die garantie maar drie jaar zou lopen. Op een Hyundai zit vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. Daarom kocht ik de iX35. Dat er tweeduizend kilo op de trekhaak kan, is mooi meegenomen, want we gaan ’s zomers met de caravan naar Spanje.” Kortom: de iX35 koos hij uit broodnuchtere overwegingen.

We vragen eens door naar de ervaringen in de afgelopen negen jaar. Stefan brengt al die tijd zijn auto trouw naar de dealer, waar naast de beurten nooit veel nodig is geweest. “Al moet ik wel zeggen dat het dubbelmassavliegwiel twee keer is vervangen. De eerste keer was dat nog onder garantie. De tweede keer stond ik ermee tijdens de vakantie in Spanje. Toen begon de auto ineens lawaai te maken en te trillen. Ik heb mijn dealer gebeld en die hebben mij naar een lokale

Hyundai-dealer gestuurd. Daar zijn het vliegwiel, de distributie én de koppeling vervangen. Dat kostte € 2.500, bovenop de kos ten van de vakantie. Verder kan ik mij herinneren dat het roetfilter een keer is schoongemaakt; maar buiten dat is er nooit iets bijzonders mee geweest.” Is de turbo al een keer vervangen wellicht? “Turbo? Heeft deze auto dan een turbo? Ik zou het niet weten.” Aha, spreekt hier dan toch de typische Hyundai-rijder? Dan de keuring. Als Joep terugkeert van zijn proefrit, heeft hij eigenlijk maar één klacht: “De elektrische stuurbekrachtiging voelt een beetje versleten. Kleine stuurbewegingen zijn maar heel moeilijk te maken – hij schiet meteen een stukje door. Dat is bij deze auto’s een bekende klacht.”

Daarnaast is er nog kritiek op de cruisecontrol. “Die werkt niet meer goed. Je kunt niet versnellen als je de cruisecontrol ingeschakeld hebt staan.” Nodeloos te zeggen dat Stefan zelf het probleem met de stuurbekrachtiging nog niet had opgemerkt. Zoiets gaat heel geleidelijk en de eigenaar slijt met zijn auto mee. En de cruisecontrol? “Die gebruik ik nooit.”

Als de motorkap vervolgens open gaat, klinken er mooie woorden van Joep: “Hier is nog maar weinig aan versleuteld en alles is netjes gedaan. Ik zie ook een aantal nieuwe onderdelen.” Daaronder is een dynamo, die nog maar anderhalve maand geleden is vervangen. Eenmaal onder de auto aangekomen, wijst Joep op slijpsel van roest in de buurt van de multiriem. “Dat kan wijzen op interne slijtage, maar het kan ook nog oud zeer zijn van de vorige dynamo. Ik zou het eens schoonmaken en dan kijken of het terugkomt. Het is zeker wel een aandachtspunt.” Verder wijst Joep op wat zweet dat aan de motor hangt en de intercooler heeft hetzelfde probleem. “Maar nu ben ik wel enorm aan het mierenneuken hoor. Voor een auto met deze kilometerstand staat hij er echt nog prachtig bij.”

GARANTIE

Dat is zo’n beetje het verhaal wat er over deze Hyundai te vertellen valt. Eén eigenaar die zeker geen scheurneus is, regelmatig en goed onderhoud laat uitvoeren en verder lange ritten maakt op de snelweg. Dat is een garantie voor een probleemloze hoge kilometerstand. Dat dit toevallig een Hyundai is, werkt zeker niet in het nadeel van deze auto. Die conclusie wordt nog eens kracht bijgezet door de staat van de remschijven. Joep vermoedt dat die te dun zijn, dus meet hij ze even op. Het blijkt nog net te gaan. “Maar als de volgende keer de blokken worden vervangen, moeten de schijven worden meegenomen.” Stefan meldt dat deze remschijven er al 200.000 kilometer onder zitten. “Dan ben je een voorzichtige chauffeur die nooit veel remt”, reageert Joep. “Want doorgaans zijn remschijven na 100.000 kilometer wel een keer aan de beurt.”

Stefan wil voorlopig nog met zijn iX35 blijven rijden. “Maar daarna wordt het moeilijk, want Hyundai en Kia leveren geen diesels meer. Een hybride ligt natuurlijk voor de hand, maar die blijken niet zo zuinig te zijn als je denkt. Daarmee zou ik 1 op 15 op benzine rijden. Dat rijd ik nu op diesel. Voor mij zou dat een flink duurdere auto zijn. Bovendien vind ik nooit meer een auto met tweeduizend kilo trekgewicht.” Kortom: ga er maar van uit dat Stefan zuinig is op zijn Hyundai. Die is onvervangbaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Hyundai
Model ix35 2.0 CRDi VGT StyleVersion 2WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.295

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.410 mm / 1.820 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.433 kg
Laadvermogen 657 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60R17Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 147 g/km

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.