Hyundai i10 (2020) - Test

Reuzendoder

54 reacties

Video
AutoWeek 4 2020
AutoWeek 4 2020

Je leest het in AutoWeek 4 2020

Op veel vlakken scoort de Hyundai i10 boven verwachting en op sommige zelfs uitzonderlijk. Dit kleintje is in staat om grotere auto’s het schaamrood op de kaken te bezorgen. En toch gaan we ‘m weinig zien.

Waar veel merken er wegens teruglopende verkoopaantallen en kleine winstmarges voor kiezen om zich terug te trekken uit het kleinste segment, komt Hyundai met een nieuwe i10 op de proppen. Geen elektrische, gewoon een met een compacte verbrandingsmotor om de kosten zo veel mogelijk te drukken. Vooraf zijn de verwachtingen hoog, zijn directe voorganger was zeven jaar geleden misschien wel de eerste Hyundai die niet alleen op prijs kon concurreren, maar ook op overige kwaliteiten.

Vanaf het eerste moment is duidelijk dat Hyundai rustig wil voortbouwen op het succes van de vorige i10. Generatie drie is iets lager, iets breder, heeft een paar centimeter meer tussen de assen en blijft ongeveer even lang. Aan de ruimte binnenin verandert dan ook niet heel veel; de bagageruimte blijft met 252 liter precies hetzelfde. Het neemt niet weg dat dat een nette waarde is voor zo’n kleine auto, voldoende om als enige auto dienst te doen, al vraagt het wel wat van je creativiteit om een kinderwagen mee te nemen. De achterbankpassagiers profiteren van de vier centimeter grotere wielbasis; er is nog wat meer beenruimte dan in zijn voorganger. Ondanks de afgenomen hoogte blijft er ook opvallend veel ruimte boven je kruin. Een gemiddelde Nederlander kan met gemak achterin zitten, zonder dat hoofd of knieën respectievelijk het dak of de voorstoel raken. Gezien de bescheiden buitenmaten is dat echt een bijzonder knappe prestatie, er zijn auto’s uit het B-segment waarin je minder goed zit op de tweede zitrij. Helemaal voorin zie je uiteraard wel dat je met een auto uit de goedkoopste klasse hebt te maken. Door de speelse vormgeving ziet het er allemaal goed uit, maar de gebruikte materialen zijn keihard. Axiale stuurverstelling ontbreekt, al hoeft dat niet per se te betekenen dat een goede zitpositie uitgesloten is.

Op het gebied van luxe en veiligheidsuitrusting hoeft het je bijna nergens aan te ontbreken; lane keeping assist, automatisch noodremsysteem en grootlicht-assistent zijn zelfs standaard aanwezig. Alleen het ontbreken van een regensensor is een bijzondere omissie. Ergonomisch levert het allemaal geen klachten op, alles laat zich met speels gemak bedienen en het multimediasysteem kan eventueel overweg met Apple Carplay of Android Auto. Het geheel maakt een positieve indruk, zeker wanneer je het budget waarmee het is ontwikkeld in het achterhoofd houdt.

VOLWASSEN

Die positieve indruk wordt nog groter op het moment dat je met de i10 gaat rijden. Net als bij zijn voorganger ligt de nadruk op comfort, zonder dat het onderstel overdreven week aanvoelt. Gemoedelijk veert de i10 over de weg en pas als er echt grote gaten in het wegdek zitten, moet het onderstel hoorbaar werken en gaat de glans ervanaf. Overigens kan dat ook aan het feit liggen dat we een dik aangeklede versie met 16-inch lichtmetalen wielen rijden.

De positieve keerzijde daarvan is dat er fatsoenlijke Michelins omheen liggen, die ervoor zorgen dat de wegligging beter is dan je op basis van de korte wielbasis en geringe breedte zou verwachten. Je moet behoorlijk tekeergaan om de i10 van de wijs te brengen. Wel hoor je vrij veel afrolgeluid, vooral vanuit de achterste wielkasten. Op dat vlak blijft het een A-segmenter. In de stad laat de i10 zich makkelijk door het verkeer loodsen dankzij een kleine draaicirkel en een lichte besturing. Omdat je ten opzichte van de raamstijl vrij hoog zit, kun je de auto bovendien goed overzien, wat ook helpt bij inparkeren.

Tot zover presteert de i10 dus conform de hoge verwachtingen. Dat wordt anders bij het motorengamma. Of eigenlijk: de motor. De 1,2-liter viercilinder komt namelijk niet naar ons land, dus de enige optie is een 1,0-liter driecilinder met 67 pk en 96 Nm. En die moet behoorlijk aan de bak om de gang erin te houden. Met alleen een bestuurder is het voor de vlakke Nederlandse wegen waarschijnlijk geen bezwaar. Met twee man en wat bagage op de Portugese snelweg, waar we deze auto rijden, wordt het een ander verhaal. Regelmatig moet je terugschakelen naar ‘4’ en vol gas geven om 120 km/h te blijven rijden. Even invoegen op de snelweg wordt op die manier een kwestie van timing. Het gaat, maar het houdt niet over.

Over de handgeschakelde vijfbak die eraan vastzit, valt weinig te klagen, de bak schakelt licht en precies en de verhoudingen zijn goed gekozen om het maximale uit het beperkte vermogen te kunnen halen. Wie liever niet zelf schakelt, kan kiezen voor de AMT-automaat. In feite is dat dezelfde transmissie, alleen wordt koppelen en schakelen door de auto gedaan. Een relatief goedkope en efficiënte manier om een versie met twee pedalen aan te kunnen bieden, al gaat het schakelproces vaak wel traag bij dit soort bakken.

BELASTINGEN

De i10 is er dus niet zonder tekortkomingen, maar dat kun je ook niet verwachten van een auto die voor weinig geld gemaakt en verkocht moet worden. Feit is dat Hyundai het maximale eruit weet te halen en een auto neerzet die zich op een aantal onderdelen kan meten met auto’s uit een segment hoger. Helaas gooit de Nederlandse overheid roet in het eten door de kleine auto met relatief hoge belastingen om de oren te slaan. Zodoende begint de prijslijst van de i10 pas bij € 12.995. Dan gaat het echter wel om een versie zonder airco, waarvan je de buitenspiegels met de hand moet verstellen.

Een stapje hoger op de ladder staat de Comfort en die heeft wel airco en elektrisch bedienbare buitenspiegels, evenals ondersteuning voor Carplay en Android Auto, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en andere luxe die je van een auto anno 2020 verwacht. Dan moet je echter wel € 14.995 overmaken aan de Hyun dai-dealer en nog eens € 600 voor een der de gordel op de achterbank. Een vergelijkbaar uitgeruste i20 kost je zo’n € 3.000 meer. Geen onaanzienlijk bedrag weliswaar, maar voor wie de stap al heeft gezet om geld uit te gaan geven aan een nieuwe auto is het waarschijnlijk evenmin onoverkomelijk. Dan rijd je wel een auto die in alle opzichten een maatje groter is en bovendien meteen een koppelrijke turbomotor in de neus heeft. Natuurlijk kun je dat de i10 niet kwalijk nemen, maar het verkleint de kansen van het model op onze markt wel aanzienlijk. Gezien zijn kwaliteiten hadden we hem iets anders gegund.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Volwassen onderstel
  • +Opvallend ruim
  • -Motor net aan
  • -Relatief hoge prijs

Signalement

Merk Hyundai
Model i10 1.0i Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 49 kW / 67 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 96 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 36 l
Lengte / breedte / hoogte 3.670 mm / 1.680 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.425 mm
Massa leeg 899 kg
Laadvermogen 411 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 156 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,0 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 110 g/km

    PRIVATE LEASE Hyundai i10

    Lease'm
    Hyundai i10 1.0i Comfort
    € 329
     

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (54) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum