Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion (2005)
Business class
De Grandeur oogt stukken Europeser dan zijn voorganger. Qua styling zet Hyundai een stap in de goede richting. Het voorname front en de zijkanten maken de Grandeur een serieuze auto. Hyundai kleedt de Grandeur aan met veel zaken die het comfort verhogen. Bijvoorbeeld met standaard leren bekleding en klimaatregeling met twee zones. Ook 17-inchwielen en xenonkoplampen zijn aan boord. En profil zie je dat Hyundai naar de BMW 7-serie gekeken heeft bij het tekenen van de achterkant. De Grandeur heeft net zo'n gewelfde kont, met een kofferklep die op de achterkant lijkt te liggen. Bij het front hebben de Koreanen zich ingehouden met chroom, wat resulteerde in een keurig neusje.
Zijdezachte V6
Een dikke 3,3-liter voor een mooie prijs, wie wil dat nou niet? Zo'n zijdezachte V6 met een surplus aan vermogen. De fabriek belooft dat de Grandeur binnen 7,8 seconden van 0 naar 100 km/h sprint, wij klokten 8,1 seconden. De topsnelheid is 237 km/h. De V6 is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat, H-Matic genoemd. Het is er een die het niet zo nodig vindt om terug te schakelen. Nu heeft de motor inhoud zat, dus hij trekt toch wel vanaf lage toerentallen zonder morren op. Trap je het gaspedaal in één keer naar de bodem, dan schakelt de transmissie in een zo laag mogelijk verzet en zet de V6 het op een sprinten. Je merkt wel in de knuisten dat er 233 pk op de voorwielen wordt losgelaten. De transmissie biedt ook de mogelijkheid om zelf te schakelen, waarbij hij gedwee de commando's van de bestuurder opvolgt.
We waren aangenaam verrast door de wegligging van de Hyundai Grandeur. In bochten helt hij weliswaar, maar het blijft binnen de perken. Voordat de voorwielen naar de buitenkant van de bocht glijden, moet het lomp hard gaan. Overigens houdt het standaard ESP de boel onder controle. Komt de bestuurder er halverwege een bocht achter dat het toch te hard gaat en laat hij als schrikreactie het gas los, dan komt de kont beheerst naar buiten zonder gevaarlijk te gaan kwispelen. De demping voelt behoorlijk straf aan, zeker op korte oneffenheden. Ook dat hoort bij de Europese smaak; het comfort leidt er niet onder.
Opnieuw een pluim voor de Koreanen, die de Grandeur ook voorzien van een prettige besturing met voldoende tegendruk en een behoorlijk direct stuurgedrag.
Strakke lay-out
Het materiaal waarvan het dashboard is opgetrokken, ziet er goed uit en voelt ook zo aan. Maar vooral de strakke lay-out bekoort ons. Ruimte voor verbetering is er toch wel: de groene instrumentenverlichting doet afbreuk aan het chique dashboard. Het Kenwood-systeem met touchscreen zit wat ontheemd in het dashboard. Er zit ook een vrij grote kier, iets wat bij systemen af fabriek doorgaans niet voorkomt. Het systeem biedt navigatie, audio en entertainment. Uit de bediening konden we helaas moeilijk wijs, bestudering vraagt minstens een uur. De bestuurdersstoel heeft een hoge positie. Door het gladde leer, de korte zittingen en de matige zijdelingse steun ga je gauw glijden. Over de verstelmogelijkheden van de stuurkolom zijn we tevreden. Achterin biedt de Grandeur voldoende comfort, zo zijn de zittingen hier wel voldoende lang en voor de ledematen is er alle ruimte. Dat geldt ook voor het hoofd. In de enorme bagageruimte gaat exact 523 liter.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Grandeur 3.3i V6 StyleVersion |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.342 cc |
Maximaal vermogen | 173 kW / 235 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 304 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.895 mm / 1.865 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.639 kg |
Laadvermogen | 581 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 237 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,0s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 245 g/km |