Test: Hyundai Grandeur 2.2 CRDi VGT StyleVersion (2007)

Stroomopwaarts

Hyundai Grandeur 2.2 CRDi VGT StyleVersion
AutoWeek 21 2007
AutoWeek 21 2007

Je leest het in AutoWeek 21 2007

Wie wil meedoen in de zakelijke markt, die kan natuurlijk niet zonder dieselmotor. Dat besefte Hyundai ook. Het merk gebruikt de 2,2-liter dieselmotor uit de Santa Fe nu ook in de Grandeur. Wij keken of dat een passende combinatie is.

Hyundai was twee jaar geleden, tijdens de introductie van de Grandeur, al van plan om zijn nieuwe vlaggenschip behalve met de 235 pk sterke 3,3-liter V6 te gaan leveren met de 2,2-liter CRDi VGT-dieselmotor. Die laatste werd eind 2005 geïntroduceerd in de Santa Fe en is met 150 pk en een maximumkoppel van 304 Nm natuurlijk ook geschikt om de Grandeur aan te drijven.

Strak en modern
Dat de Hyundai Grandeur groot is, staat onomstotelijk vast. Voorin is het al niet onderbemeten, maar achterin heb je echt een zee aan beenruimte en is er evenmin gebrek aan hoofdruimte, terwijl de kofferbak met een inhoud van 523 liter heel wat bagage 'opslokt'.
We blijven nog even in de cockpit en zien een omgeving die behoorlijk zakelijk is. Geen frutsels en tierelantijnen, maar een strak, modern ontwerp van dashboard en deurpanelen. Zonde is het wel dat sommige delen niet honderd procent passen, zoals het paneel waarachter de passagiersairbag verstopt zit of de aansluitingen van de bovenrand van de portieren op het dashboard.

De Grandeur is voorzien van allerlei zaken die je ook tegenkomt bij de duurdere Duitse concurrenten of die je daar soms zelfs op de optielijst moet zoeken. De grote Hyundai heeft in ieder geval parkeer-, regen- en lichtsensoren, cruisecontrol en klimaatregeling met gescheiden zones.
Standaard zijn ook de elektrische verstelling van de voorstoelen, stoelverwarming, een elektrisch in hoogte en diepte verstelbaar stuur en een elektrisch rolgordijn voor de achterruit. Mistlampen, xenonverlichting (met de verplichte reinigingsinstallatie) en 17-inchwielen ontbreken evenmin. De veiligheidsuitrusting mag er trouwens ook zijn, met ESP, tractiecontrole en remassistent, acht airbags (voorin twee plus twee zij-airbags en gordijnairbags vóór en achter), actieve hoofdsteunen vóór, gordels met voorspanners en drukbegrenzers voorin en achterin drie driepuntsgordels en Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje.

Trekkracht
De aandacht gaat vooral uit naar de motor en zijn prestaties. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: die zijn prima in orde. De common-rail diesel (met roetfilter) laat zijn afkomst bij het starten duidelijk blijken en is tijdens het rijden evenmin fluisterstil, maar storend is het geluid dat het interieur binnendringt niet.

Deze eerste test wijst uit dat je met deze Grandeur goed voor de dag kunt komen. De motor reageert direct op het gaspedaal en heeft met zijn lekker hoge koppel van 343 Nm beslist voldoende trekkracht in huis om vlot te accelereren, zowel van 0 tot 100 als tijdens de tussenacceleraties. De sprint legt hij met 11,0 seconden sneller af dan de fabrieksopgave van 11,7 seconden.
De 2,2-liter CDRi is in de Grandeur gecombineerd met een automatische vijftrapstransmissie. Die schakelt niet vlug in een lagere versnelling, wat zorgt voor een wat ontspannen gevoel. Maar schakelt hij wel, dan kun je dat ook voelen. Trap je het gaspedaal echter helemaal in, dan gaat de automaat zonder aarzeling door de versnellingen. In het geheel genomen komt de transmissie niet erg geraffineerd over.
Al met al heeft Hyundai met de dieselvariant van zijn vlaggenschip een serieuze zakenauto gemaakt. De 2.2 CRDi is nog niet helemaal van het niveau van de Duitse concurrenten, maar het is gebleken dat de Koreanen snel leren en met een volgende generatie dat niveau misschien wel bereiken.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Voldoende trekkracht
  • +Standaard rijk uitgerust
  • +Ruim interieur
  • -Afwerking interieur laat te wensen over
  • -De topsnelheid is met 220 km/h aan de lage kant

Signalement

Merk Hyundai
Model Grandeur 2.2 CRDi VGT StyleVersion
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.188 cc
Maximaal vermogen 114 kW / 155 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 343 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.895 mm / 1.865 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.692 kg
Laadvermogen 588 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 350 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,0s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km (fabrieksopgave: 7,9 l/100km)
CO2-uitstoot 208 g/km