Test: Hyundai Grandeur (2005)
Voldoende grandeur
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Als je een auto Grandeur doopt, dan schep je hoge verwachtingen. Hyundai heeft die dan ook van z'n nieuwe vlaggenschip, die de XG snel naar het rijk der vergetelheid moet dwingen. De Grandeur, die zich mengt onder de A6'en en 5-series van deze wereld staat in de showroom voor 41.995 euro.
Hyundai wil z'n vorige topmodel, de XG, zo gauw mogelijk vergeten. Johan Cruyff is nog steeds blij met z'n twee grote Hyundai's, maar echt potten breken, daar is de Koreaan niet toe in staat geweest.
Hyundai heeft niet de ambitie om het segment waar de E-klasse, de 5-serie en de A6 de dienst uitmaken op z'n kop te zetten met de Grandeur. Een graantje meepikken is goed genoeg. En daar zou de grote Hyundai best eens toe in staat kunnen zijn. Voor degenen die een kleinere auto rijden en een stapje hoger willen, heeft hij voldoende 'grandeur' in huis.
De Hyundai Grandeur is verrassend Europees. In de lijnvoering van de carrosserie ontdekken we een vleugje Audi A6 in de vloeiend aflopende daklijn en zelfs een knipoog naar BMW's 7-serie in de achterkant, waar de kofferklep op de achterspatborden lijkt te rusten. Vooral de subtiele welvingen in de wielkasten voor en de nadrukkelijke bolling van de achterste wielkasten geven de Hyundai en profil iets krachtigs. Het model loopt in de pas met de laatste mode met z'n brede koplampunits achter helder glas, die de forse grille met horizontale lamellen flankeren; de neus oogt clean door de eenvoud van het ontwerp, maar tegelijkertijd voornaam vanwege de breedte die het design suggereert. Van suggestie alleen is geen sprake. De Grandeur is wérkelijk breed, bijna 1,87 meter. Daarmee is hij 40 millimeter breder dan de XG. Met een lengte van 4,90 meter meet hij 20 millimeter meer dan z'n voorganger. En ook in de hoogte is hij gegroeid ten opzichte van het model dat hij aflost. De Grandeur steekt 1,49 meter de lucht in, 70 millimeter meer dan de XG. De wielbasis van de eerste groeide ten opzichte van de tweede met 30 millimeter tot 2,78 meter, wat wonderen doet voor de beenruimte achterin; die is ronduit riant.
In het gareel
Maar met een aantrekkelijk ogende koets van voorname afmetingen alleen ben je er natuurlijk nog niet. De rij-eigenschappen moeten ook op Europese leest geschoeid zijn om automobilisten op dit continent te kunnen verleiden. Het onderstel, met voor een dubbele wishbone- en achter een multilink-ophanging, is voldoende stug, maar niet te hard. Verdwenen is het zompige veerkarakter dat de XG nog kenmerkte. De vering en demping kunnen de vergelijking met die van Europese tegenstrevers aan. Alleen met korte oneffenheden heeft de Grandeur soms wat moeite; hij dribbelt er voelbaar overheen. In bochten rolt de Grandeur enigszins over z'n lengteas, maar niet in die mate dat je het gevoel hebt overstag te gaan. De voorwielen zoeken bij rap bochtenwerk de buitenzijde van de curve op. Wanneer je het gas loslaat, komt de achterzijde voelbaar opzetten. Maar het standaard ESP, dat op non-actief kan worden gezet, houdt de zaak prima in het gareel. De besturing, met een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging gaat voldoende zwaar. Geen vederlicht draaiende hoepel voor de Grandeur. Iets meer communicatie met de voorwielen zou echter welkom zijn; je blijft verstoken van veel informatie over wat er onder de wielen gebeurt.
De Hyundai is opvallend stil. Alleen bij fel accelereren doet de 3,3-liter van zich spreken. Onder normale rij-omstandigheden houdt de zescilinder zich aangenaam op de achtergrond. Het 235 pk sterke aggregaat maakt de Koreaanse sedan tot een vlotte jongen. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 7,8 seconden gepiept, en de topsnelheid ligt volgens de fabriek op een respectabele 235 km/h; getallen waarmee je in de premium-klasse best voor de dag kunt komen. De V6 is standaard gekoppeld aan een vijftrapsautomaat die keurig z'n werk doet; de gangwissels verlopen soepel en zonder merkbare schokken. Wie het schakelen zelf in de hand wil hebben, kan de bak doen opschakelen door de pook een duwtje naar voren te geven. Door de versnellingspook een tikje naar achteren geven, schakelt de bak een tandje terug.Medio juni volgend jaar levert Hyundai de Grandeur ook met een 150 pk sterke 2,2-liter CRDi-motor, met roetfilter.
Koeienhuid
In het interieur heerst een oase van rust. Geluiden vanuit het motorruim worden zoals gezegd adequaat uit het inzittendencompartiment geweerd. Maar ook de opzet van de cockpit draagt bij aan de rustgevende sfeer aan boord. Het dashboard oogt modern en is simpel van opzet. Bijna té eenvoudig voor een auto uit het premium-segment. Toeters en bellen ontbreken. Het instrumentarium kent een traditionele opstelling van de klokkenwinkel en is prima afleesbaar. Het middendeel van het dashboard helt achterover zodat de bedieningsknoppen makkelijk bereikbaar zijn. Een uitzondering op de regel vormen de knoppen van het Kenwood audio- en navigatiesysteem, die het touchscreen flankeren; ze zijn te klein, en het is zoeken geblazen om de juiste toets te vinden. De knoppen van de dual-zone klimaatregeling daarentegen zijn kinderlijk eenvoudig en op de tast te bedienen.
Het dashboard is opgetrokken uit een kunststof die eerder thuishoort in een auto van een klasse lager. In het segment waarin de Grandeur opereert, zien we zachtere en kwalitatief hoogwaardiger materialen. Maar Hyundai heeft ontegenzeggelijk z'n best gedaan het binnenste van de Grandeur 'grandeur' te geven. Zo heeft het dashboard een houtlook-strip over de volle breedte, die doorloopt in de portieren. Ook de middenconsole is voorzien van dergelijke strips. Het zitmeubilair is standaard met koeienhuid overtrokken en de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, evenals het stuurwiel (zowel in hoogte als axiaal).
Over de standaarduitrusting valt sowieso niet te klagen. Stoelverwarming is standaard, evenals het genoemde dual-zone klimaatcontrolesysteem. Een elektrisch bedienbaar gordijn voor de achterruit ontbreekt niet af fabriek, net zo min als xenon-verlichting. Cruise control, parkeersensoren in de achterbumper en elektrisch bedienbare portierruiten, het zit er allemaal op en aan. Op veiligheidsitems heeft Hyundai evenmin bezuinigd. De Grandeur heeft ESP en ABS met EBD die de bestuurder helpen om de Hyundai in crisissituaties op de weg te houden. Gaat het onverhoopt toch mis, dan zijn acht airbags paraat om de inzittenden te beschermen. Hyundai heeft dankzij de omvangrijke standaarduitrusting maar een heel kort lijstje opties voor de Grandeur; daar staan slechts het Kenwood audio- en navigatiesysteem en een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak op.