Test: Hyundai Elantra LPi Hybrid
Groen met gas
Zo logisch als wat om ook de verbrandingsmotor van een hybride te voeden met een ándere brandstof dan benzine. Dus komt Hyundai met de Elantra LPi, een hybride met LPG-injectie. Zustermerk Kia doet hetzelfde, onder de naam Forte. Met beide hebben we inmiddels gereden. Hoe nu verder?
Behalve in stevig tempo de modellenrange opkalefateren, is Hyundai ook groen bezig. En serieus. Verzamelnaam voor alle ecologisch weloverwogen inspanningen is BlueDrive. Niet minder dan 34 Hyundai-bussen op waterstof rijden al rond en voor 2010 staat de produktie van de brandstofcel-Tucson op de planning. De groenste variant van de Koreaanse autobouwer voor het grote publiek anno nú is deze Elantra LPI Hybrid EV. In Zuid-Korea in juli gelanceerd; vraag is nu in welke vorm de auto zo snel mogelijk naar Europa komt. Want dat dát een slimme zet zou zijn, weten de mannen in Zuid-Korea maar al te goed.
Hoe werkt het? De Elantra LPi is een hybride die niet op zichzelf elektrisch kan rijden. Een elektromotor, gevoed door een batterij die weer wordt opgeladen tijdens het afremmen van de auto, ondersteunt de 4-cilinder verbrandingsmotor (van 1,6-liter) en die wordt aangejaagd door LPG-injectie. Bij accelereren en bijvoorbeeld een beklimming springt de elektromotor bij. Heel goed vergelijkbaar met de Honda Civic Hybrid. Behalve door de assistentie van de elektromotor is de beperkte CO2-uitstoot van slechts 94 gram per kilometer voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het gebruik van LPG. Het enige nadeel is dat de NOx-uitstoot bij lpg wel iets meer is dan bij benzine, maar nog altijd minder dan bij een Euro 4-dieselmotor. Verder is opmerkelijk dat Hyundai als één van de eerste lithium-ion accu's gebruikt voor de opslag van energie. Gunstig omdat ze lichter zijn dan de nikkel-metaalhydride accu's die je in andere hybrides (Prius, Civic) tegenkomt. Evengoed is de Elantra 30 kilo zwaarder dan de Civic.
Wat zie je allemaal binnenin? Om te beginnen een dashboard-meter met de paraatheid van de accu en in hoeverre die aangesproken wordt. En verder word je als bestuurder beloond als je zuinig rijdt door blaadjes die groeien aan een boom-icoontje in het hart van de snelheidsmeter. Net als Honda in zijn Insight heeft met Eco-flower-icoontjes die verwelken als je te veel gas geeft. Wow! Voor de rest is het in eerste instantie een keurig bread&butter sedannetje met voldoende ruimte voor en achter en een bagageruimte die weinig te lijden heeft van de aanwezigheid van extra techniek. De benzinevuldop heeft plaats gemaakt voor de bekende metalen tuit waar je bij het tankstation (Korea doet ook lekker aan LPG) de vulslang op prakt. Hij zit gelukkig wel verstopt achter een klepje. Verder valt op dat de Elantra trouw afslaat als je stilstaat, dankzij het start-stop-systeem aan boord.
Niets aan de hand
Rijden is gasgeven in de Elantra LPi, letterlijk. Via een traploze automatische versnellingsbak (nagenoeg alles is automaat in Zuid-Korea, net als in Japan en de VS) gaat de Hyundai van kiet en blijft dat doen. Vlot genoeg, zeker voor Seoul waar het verkeer meer stilstaat dan rijdt, hobbel je lekker mee. In Nederland is dat vast niet veel anders. Echt opvallen in het verkeer doe je al evenmin. Het is hier voornamelijk sedan, van groot tot compact, en SUV wat de klok slaat. De Elantra voegt zich naadloos in dat ietwat saaie beeld. Technisch is er helemaal niets aan de hand met de Elantra LPi. Het syteem werkt zonder dat je er omkijken naar hebt. Het veelbelovende verbruik konden we niet checken ter plekke maar dat gaan we thuis doen. Hyundai werkt er hard aan om de Europese LPG-landen, onder welke Nederland, vlot van deze auto te voorzien. De vraag is alleen: hoe? Want de Elantra (de meest gekochte Hyundai ter wereld) is een auto die hier helemaal niet gevoerd wordt. Idealiter krijgt de LPi Hybrid-techniek dan ook een huidje van één van de huidige kekke C-segment varianten van Hyundai, i30 hatch of CrossWagon of straks de MPV-versie. Hoe dan ook: in 2010 zet Hyundai alle zeilen bij om zijn 94 gram uitstoot Hybride ook op Nederlandse bodem te kunnen gaan verkopen. En houdt de rest dan aardig bij. Want in 2010 staat ook een benzine-hybride-versie op de planning voor de nieuwe Sonata (bij ons iets later en dan als i40) en 2012 is het jaar van de lancering van een plug-in hybride met een Hyundai-badge.
Over geen uitstoot gesproken: waar is toch die kleine, volledig elektrische i10 die zo stond te stralen op de IAA in Frankfurt in september? Een Hyundai-woordvoerder: "Eind 2010 willen we de i10 EV in Korea gaan aanbieden, daarna komen de exportlanden aan de beurt." Reken er dus op dat op z'n vroegst in 2011 een volledig elektrische i10 op de markt komt, of een opvolger van die compact die eind 2007 werd gelanceerd. Ook Hyundai kan niet alles tegelijk.
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.