Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Coupé

Hyundai Coupé 2.0 FX (2000)

Feestneus

Hyundai Coupé 2.0 FX (2000)
  • Autotest
20 juni 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Je bent jong (van hart) en je wilt wat. Iets sportiefs. Iets uitdagends. Iets aparts. Nee, geen sedan, station, hatchback of MPV. We willen iets speciaals! Een coupé misschien, een lekker opvallende? Nou, wat dacht u van de Hyundai Coupé?

Onze Coupé is gestoken in een splinternieuw geel (knal-, kanarie-, banaan-, zegt u 't maar) feesttenue. Het meest bijzonder is wel de feestneus van de Hyundai. De ontwerpers voorzagen haar van een apart uiterlijk. Die dubbele koplampen zijn wat ons betreft geen wonder van uiterlijke schoonheid. We tellen aantal lampen voorop: tien! Daar kun je nog eens aandacht mee trekken...
De facelift veranderde weinig aan de basisvormen van het volslanke figuur. Het werd alleen wat jeugdiger gemaakt. 't Kontje werd strakker en impossanter tegelijk. De achterlichten lijken wel erg op die van een sedan. De dikke uitlaat, de scherpe spoiler en de flinke openingen leggen nadruk op haar feestelijkheid.
De Coupé wordt aangedreven door een 2,0-litermotor. Het is een moderne krachtbron met twee bovenliggende nokkenassen, goed voor 138 pk. Met een trekkracht van 182 Nm kom je heel aardig vooruit: 0-100 in 8,6 s. Opvallend, want twee jaar geleden hadden we de 'oude' Coupé met dezelfde motor en die deed over dezelfde sprint ruim 10 tellen. Aan de motor of het gewicht van de auto veranderde niets. Blijkbaar verschilt de fijnafstemming van exemplaar tot exemplaar.
Minder goed is zoals gezegd het toontje dat de Hyundai aanslaat. Je oren worden getrakteerd op een rauwe brul als je flink gasgeeft of op een indringende brom als je constant rijdt.
Ook het rijgedrag is verre van sportief. Hij staat vrij slap op de veren (kijk uit bij verkeersdrempels) en is eigenlijk veel te comfortabel. Het onderstel heeft ook wat rare trekjes. Zo is de Coupé heel gevoelig voor sporen in de weg. Rij je op een provinciale weg - die altijd wel een beetje hol of bol is - dan heeft hij grote moeite om recht te blijven. Houd het stuur stevig vast, want voor je het weet ga je links of rechts het gras in.
Liggen er onder het asfalt boomstronken of heb je in de weg andere kleine hobbels, dan doet de Hyundai wel hele rare dingen. In de bochten dan stapt de achterkant gewoon een hele stap opzij. Zitten ze in de rechte weg dan voel je de schok door de hele auto gaan.

Dank je feestelijk

Kennelijk hoort bij een sportieve uitstraling veel aluminium in het interieur. Althans het moet minimaal op alu líjken. Kippenvel kregen we in de Hyundai Coupé. Maar niet omdat we tot in diep ons hart geroerd werden door de schoonheid, nee, wat de Koreanen hier hebben gedaan is om te huilen. De ring om de pookknop valt nog wel mee. Er zitten echte inbusboutjes in. Veel erger is al de pookknop. Gewoon van plastic, waar in het aluminiumgrijze gedeelte puntjes zijn gezet als een soort imitatieboutjes.
Niet zo heel erg is de zilvergrijze verf die is gebruikt om het zwarte interieur een beetje op te fleuren. Je vindt het op de bovenkant van het dashboard en op de deurafwerking aan de bestuurderskant. Maar oh, wat zijn die knoppen van de verwarming erg. Net als op de versnellingspook zitten er puntjes op die je moeten doen denken aan schroefjes.
Het allervreselijkste detail hebben we voor het laatst bewaard. De knoppen voor onder meer achterruitverwarming en achterruitenwisser zijn niet alleen onduidelijk voor de gebruiker, maar het ontwerp... Ze zitten ook nog eens op een vreselijke plek - achter het stuur verstopt - en als je ze indrukt voelen ze net zo goedkoop aan als ze eruitzien. Dank je feestelijk.
De stoelen zijn daarentegen weer uitstekend. De leuning en de zitting zijn lang genoeg zodat je schouders en je bovenbenen goed ondersteund worden. Ook op lange stukken hadden wij geen klachten over het meubilair. Voor wie mensen achterin laat instappen heeft de Koreaan een onprettige verrassing in petto. De stoel springt niet terug in de oude stand en dat is ronduit lastig. Achterin zitten is trouwens niet aan te raden.
Het stuur is in hoogte verstelbaar, een diepteverstelling zit er helaas niet op. In de FX-uitvoering word je verwend met allerlei leuke dingetjes. Natuurlijk elektrische raam- en spiegelbediening, maar ook airconditioning, airbags, ABS, een elektrische antenne, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, etc. Alles zit erop en eraan.
De Hyundai is een opvallende, stijlvolle verschijning - van buiten dan - en z'n prestaties zijn echt niet verkeerd. Maar een echte sportauto? Nee, dat is hij niet.

Signalement

Merk Hyundai
Model Coupé 2.0i FX
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.775

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 102 kW / 138 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 182 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.345 mm / 1.730 mm / 1.303 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.150 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 550 kg
Banden205/50VR15Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 12,9 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Coupé
Hyundai Hyundai Coupé
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Coupé specificaties
  • Hyundai Coupé occasions
  • Hyundai Coupé video's
Advies en informatie
  • Hyundai Coupé tests
  • Hyundai Coupé gebruikersreviews
  • Hyundai Coupé index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.0i FX CVVT (2004)

    Hyundai Coupé 2.0i FX CVVT (2004)

    3
    • 4 februari 2016
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.0i CVVT FX DynamicVersion (2007)

    Hyundai Coupé 2.0i CVVT FX DynamicVersion...

    • 23 november 2014
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2007)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2007)

    • 3 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.0i F (1998)

    Hyundai Coupé 2.0i F (1998)

    2
    • 27 september 2011
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    8
    • 1 februari 2011
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2002)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2002)

    3
    • 25 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    7
    • 29 maart 2010
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ultiem genieten voor maximaal 12.500 euro

    Ultiem genieten voor maximaal 12.500 euro

    55
    • 17 mei 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Hyundai Coupé

    Facelift Friday: Hyundai Coupé

    33
    • 25 september 2015
  • Autotest
    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2008)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2008)

    • 4 juni 2008
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Coupé lijkt op Veloster

    Nieuwe Hyundai Coupé lijkt op Veloster

    • 27 september 2007
  • Nieuws
    Drukke planning Hyundai

    Drukke planning Hyundai

    • 13 augustus 2007
  • PREMIUM
    Hyundai Coupé 2.7 V6-Citroën C4 Coupé 2.0 16v VTS

    Hyundai Coupé 2.7 V6-Citroën C4 Coupé 2.0...

    • 19 juni 2007
  • Nieuws
    Vernieuwde Hyundai Coupé vanaf januari

    Vernieuwde Hyundai Coupé vanaf januari

    • 8 december 2006
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    4
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai schetst Ioniq 6

    Hyundai schetst Ioniq 6

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai vernieuwt compacte cross-over

    Hyundai vernieuwt compacte cross-over

    6
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq uit productie

    Hyundai Ioniq uit productie

    67
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona beter te zien

    Nieuwe Hyundai Kona beter te zien

    11
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden