Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Coupé

Hyundai Coupé 1.6i F (1998)

Lekker dier

Hyundai Coupé 1.6i F (1998)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor belachelijk weinig geld bood Hyundai ooit de Scoupé. Het leverde het merk een stuntprijs-image op dat het nu kwijt wil. Nu is er de Coupé; duurder en echt een sportwagen. Een lekker dier, ook als 1.6.

De term 'lekker dier' dient niet alleen als compliment voor het rijgedrag. Het duurde even voor we gewend waren aan de voluptueuze welvingen en plooien van de sport-Hyundai. Ze roepen het beeld op van bovenmodaal uitgebouwde pin-ups, jaren-zestig stijl.
Vandaar ook: een lekker dier. Twijfel of zij meer heeft dan alleen een lekker bekje slaat na een week testen zowaar om in enthousiasme.
Het blijft een open vraag, bij voorbaat, of de 1.6 zo'n aanwinst is. Niet dat er iets aan mankeert, hou ons ten goede, maar waarom zou je voor maar duizend piek meer geen twee-liter motor én lichtmetalen velgen pakken? Dit is tenslotte het soort auto dat je uit liefde koopt, niet op een zuurpruimig becijferd budget waar geen gulden extra bij mag.
Goed, we gooien alle vooroordelen even opzij en stappen dus in zonder het idee dat dit een Koreaanse imitatie is van een Japanner, die weer een imitatie is van een Europese 'échte' sportbolide. De stoeltjes mogen iets te kort zijn, aan pasvorm of ondersteuning mankeert weinig. De bedieningsorganen liggen goed in het zicht en onder handbereik. In een mooie ovale opstelling, zoals het hele interieur met bogen en ovalen de uiterlijke lijnen volgt.
Daardoor stelt het minder teleur dat Koreaanse interieurs, ook in zo'n min of meer exclusief model, uitsluitend in de kleuren licht of donker zwart gemaakt worden. Met onsympathiek glad plastic en nylon-achtig harde stofbekleding.
Een kale instapper is de 1.6 F niet, hij krijgt van thuis twee airbags en elektrische raambediening mee. De regelbare interval op de ruitewissers is ook handig, al hadden we persoonlijk liever centrale vergrendeling en elektrische spiegelbediening dan elektrieke raampjes. Onbegrijpelijk is dat verlichting bij asbak en aansteker er dan weer niet af kunnen, voor naar schatting twee kwartjes inkoop. Op dat soort details na maakt de Coupé lang geen onaardige eerste indruk. En eenmaal op weg wordt het er zeker niet minder op.
Daar hebben we bijvoorbeeld de 1,6-liter motor, een heuse zestienklepper die zich voor zijn 84 kW/114 pk niet hoeft te schamen. Hij loopt mooi rustig, trekt netjes gelijkmatig en wil heel best vooruit. De versnellingsbak helpt een handje met uitstekend verdeelde stappen en een goed schakelgevoel. In dwarsrichting van het schakelpatroon zitten de versnellingen wat dicht opeen, maar dat went snel.
Verrassend is het bepaald niet gebrekkige veercomfort, terwijl de Coupé toch strak door de bocht gaat. Beginnen echte coureursneigingen te kriebelen, dan had de schokdemping wat straffer gemogen - de auto gaat wat bokken in bochten die niet strak geplaveid zijn. Ook de besturing geeft hobbels door in het stuurwiel, maar meer dan een onrustig gevoel geeft dat niet, de Hyundai blijft trouw in het spoor.
Het voorgaande duidt op een gevoelige besturing, en die is wel nodig ook als je dit beestje eens echt de sporen wil geven. Teveel gasgeven levert een naar de buitenkant van de bocht snuffelende neus op, zoals bij elke voorwielaandrijver. Omdat de motor zo gelijkmatig trekt, is het op die wielen losgelaten vermogen evenwel nauwkeurig te regelen. Je kunt er zelfs lekker mee spelen. Bij gas loslaten in de bocht begint de staart naar buiten te dringen. Niet gemeen, maar
je moet erop bedacht zijn. Niet schrikken en helemaal van het gas gaan - of nog erger: remmen, dan ga je waarschijnlijk om. Heb je er een beetje gevoel voor, dan laat de Coupé zich juist vreugdevol nauwkeurig de bocht om zetten.

Opvallen
Wanneer je deze Hyundai niet als ware het een Ferrari over 's heren wegen jaagt, val je er nog mee op ook, trekt bewonderende blikken. Bovendien rijdt hij prettig en is daarnaast relatief praktisch. 't Is geen vierzitter, natuurlijk, maar op de achterbank kunnen tieners nog heel behoorlijk zitten. Daarachter treffen we een bagageruimte aan die de naam werkelijk waardig is. Compleet met afdekking. Al is het even hijsen om zware boodschappen erin te tillen.
Alles bij elkaar helemaal niet gek, voor één van de goedkoopste coupés op de markt. En je ziet de draaglijke prijs er niet eens direct aan af.

Signalement

Merk Hyundai
Model Coupé 1.6i F
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.313

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.599 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 114 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 143 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.340 mm / 1.730 mm / 1.313 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.137 kg
Laadvermogen 463 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 120 kg
Banden195/60VR14Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 15,5 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Coupé
Hyundai Hyundai Coupé
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Coupé specificaties
  • Hyundai Coupé occasions
  • Hyundai Coupé video's
Advies en informatie
  • Hyundai Coupé tests
  • Hyundai Coupé gebruikersreviews
  • Hyundai Coupé index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.0i FX CVVT (2004)

    Hyundai Coupé 2.0i FX CVVT (2004)

    3
    • 4 februari 2016
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.0i CVVT FX DynamicVersion (2007)

    Hyundai Coupé 2.0i CVVT FX DynamicVersion...

    • 23 november 2014
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2007)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2007)

    • 3 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.0i F (1998)

    Hyundai Coupé 2.0i F (1998)

    2
    • 27 september 2011
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    8
    • 1 februari 2011
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2002)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2002)

    3
    • 25 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

    7
    • 29 maart 2010
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ultiem genieten voor maximaal 12.500 euro

    Ultiem genieten voor maximaal 12.500 euro

    55
    • 17 mei 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Hyundai Coupé

    Facelift Friday: Hyundai Coupé

    33
    • 25 september 2015
  • Autotest
    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2008)

    Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2008)

    • 4 juni 2008
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Coupé lijkt op Veloster

    Nieuwe Hyundai Coupé lijkt op Veloster

    • 27 september 2007
  • Nieuws
    Drukke planning Hyundai

    Drukke planning Hyundai

    • 13 augustus 2007
  • PREMIUM
    Hyundai Coupé 2.7 V6-Citroën C4 Coupé 2.0 16v VTS

    Hyundai Coupé 2.7 V6-Citroën C4 Coupé 2.0...

    • 19 juni 2007
  • Nieuws
    Vernieuwde Hyundai Coupé vanaf januari

    Vernieuwde Hyundai Coupé vanaf januari

    • 8 december 2006
Merk
Merk
  • Nieuws
    Hyundai HB20: vernieuwde compacte en belangrijke modelreeks

    Hyundai HB20: vernieuwde compacte en belangrijke...

    9
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Kia en Hyundai testen veiligheidssysteem dat waarschuwt voor hulpdiensten

    Kia en Hyundai testen veiligheidssysteem...

    15
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Hyundai N komt met Ioniq 5 N en sportieve coupé

    Hyundai N komt met Ioniq 5 N en sportieve...

    10
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet vernieuwd'

    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet...

    68
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting Brake

    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting...

    8
    • 29 juni 2022
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    14
    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden