Test: Honda NSX (2017)
Bedwelmende overdosis
129 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Eindelijk is hij er dan: de nieuwe Honda NSX. De langverwachte Japanse sportwagen heeft bijzonder indrukwekkende techniek, maar is dat ook genoeg om de Nissan GT-R van de troon te stoten als keizer? Natuurlijk doken we ook nog even in die geweldenaar om de boel lekker op scherp te zetten.
Fluisterstil rolt de Honda NSX van zijn plek. De digitale snelheidsweergave loopt op, het pijltje dat het toerental aangeeft, blijft links onderin de hoek van het hypermodern ogende instrumentarium staan, maar jawel, daar springt hij bij: de V6 vlak achter me, en tegelijkertijd springt de wijzer van de toerenteller omhoog. Een donker geluid is hoorbaar en er wordt een toerental in de 'meter' aangegeven. De overgang van geheel elektrisch naar hybride rijden gaat gladjes. De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling heeft die eerste meters gevoelloos alweer twee verzetten hoger ingelegd. Hij heeft er negen in totaal. Maar wacht eens even, EV, hybride, automaat … is dit echt die opvolger van die adrenalinepompende eerste supersportwagen van Honda die de eerste generatie van de NSX toch echt was bij zijn aantreden, in 1989? Ik kan me het afscheid dat ik in de zomer van 2005 nam nog voor de geest halen. De NSX ging toen uit productie. Die schreeuwende V6 VTEC resoneerde via je ruggengraat door het lichaam, en 's avonds lag je nog na te trillen in bed.
En nu? Nu rijd ik zoevend weg in een spannend ogende bolide die bol staat van de hypermoderne technologie. Wat me voor het instappen al opviel, is hoe compact de nieuwe NSX is. Kleiner dan een Audi R8 of een McLaren 570S, laat staan een Nissan GT-R. Die torent hoog boven deze Honda uit. Dat hij klein is, merk je ook vanbinnen. Het zwarte hemeltje van het carbon dak zorgt voor dat typische, knusse sportwagengevoel. Het interieur oogt al net zo modern als het exterieur. Rood leer op de portieren en aan de zijkant van de hoge, brede middenconsole, koeienhuid op het dashboard, maar ook wel kunststofsoorten die minder hoogwaardig tonen. De schakelflippers, die meedraaien met het stuur, voelen bij het bedienen licht aan. Ze maken een klik, maar doen wat plastic-achtig aan. Niet dat je ze nodig hebt, want de techniek doet het allemaal prima zelf. Tenzij je echt op de limiet op een circuit aan het knallen bent, want dan is het bij het terugschakelen fijn om toch zelf de flippers ter hand te nemen.
QUIET
Het rijprogramma heeft vier standen en je bedient het systeem met een grote draaiknop op het dashboard. In de braafste, die toepasselijk Quiet heet, merken omstanders niets van het gigantische potentieel van de V6 met twee turbo's. De benzinegestookte krachtbron levert 508 pk. Verdere ondersteuning komt van een elektromotor met 48 pk. Daar blijft het echter niet bij, want voor in de korte neus produceren twee elektromotoren – voor elk voorwiel één – per stuk 37 pk. Het systeemvermogen bedraagt 581 pk, het maximum koppel 646 Nm.
In de braafste stand rol je elektrisch tot 40 kilometer per uur, en die supersonisch klinkende sportwagen die even daarvoor nog zo heftig klonk, rolt opeens braaf door een dorpje. In de Sport-modus is er sprake van veel elektrische ondersteuning en de EV-modus waar mogelijk, in Sport Plus gaan alle parameters behoorlijk op scherp. De besturing wordt directer, de demping straffer, de versnellingsbak en de gasrespons natuurlijk ook en de hele aansturing van alle krachten naar de wielen is erop gericht de auto maximaal te laten presteren. Honda zelf rept van het SH-AWD-aandrijfsysteem; integrale aandrijving komt natuurlijk tot stand door de elektromotoren in de neus. Vanaf Sport Plus begint het er echt op te lijken. Bij gas liften blazen de turbo's agressief af, het motorgeluid is lekker indringend en bij vol gas volgt er een ongekend snelle reactie. De DCT schakelt vreselijk snel terug en de stuwende kracht van de turbo's plus de elektromotoren die kracht uit de accu's krijgen, maken de NSX bijna onwerkelijk snel. De toerenteller licht rood knipperend op en bam, weer die versnelling! Korte rechte stukken tussen bochten lijken te verdwijnen en worden onderdeel van een groot bochtenlint. Insturen gaat ongekend fel. Hier betaalt de ideale gewichtsverdeling zich uit. Geen moment van een carrosserie die zich even moet zetten, gewoon meteen de commando's van het stuur opvolgen. Wat voegt de vierde stand dan nog toe? In Track-modus gaat het ESP uit, maar zelfs dan heb je als bestuurder al snel het vertrouwen om de limiet op te zoeken. Aanremmen, insturen en gas erop. Je komt heel snel in de flow en de auto is bijzonder foolproof. Hard gaan met deze auto is niet zo moeilijk als met krachtige achterwielaandrijvers met de motor voorin, zoals de Mercedes-AMG GT of de Jaguar F-type, maar ook gemakkelijker dan in de eveneens integraal aangedreven Nissan GT-R.
De lekker compacte NSX trek je aan, is ontzettend stijf en heeft een voortreffelijke balans. Hier hebben naar perfectie strevende Japanners zich op uitgeleefd! Laat dat nog ruimte voor emotie? De verbluffende acceleratie en het geluid aan boord doen echt wat met je, maar verwacht niet het kippenvel van een Ferrari, Lamborghini of Porsche. De technische overdosis en de waanzinnige acceleratie veroorzaken een gevoel van ontzag en bewondering. Hoe snel wordt de nieuwe generatie sportwagens wel niet! Deze schiet met een verbluffend gemak in drie tellen rond van 0 naar 100 km/h, maar op de tussensprint deelt de NSX nog grotere klappen uit. De besturing zou nog wat meer gevoel mogen hebben, mar door de agressieve wijze waarop de neus bochten aanvalt, is het niet moeilijk de auto als een soort precisiewapen te gebruiken. Tegelijkertijd blijkt de auto in normaal verkeer nog behoorlijk gebruiksvriendelijk, al geldt dat niet voor de bagageruimte.Veel meer dan een flnke weekendtas kan er in het vak achter de middenmotor niet worden ondergebracht.
EXCLUSIEF
Met maar zeven verkooppunten in Europa zal de kans dat je een Honda NSX op de weg tegenkomt klein zijn. Nederlanders kunnen naar een plaatselijke Honda-dealer stappen, die de NSX-koper via één van de uitverkoren dealers, bijvoorbeeld in Duitsland, verder kan helpen. Circa € 200.000 vraagt Honda voor zijn nieuwste hoogstandje. Aan de mythe die rond de eerste NSX hangt – vooral gecreëerd door de bemoeienis van Ayrton Senna met die auto – zal de nieuwe nooit kunnen tippen, maar dat Honda weer een puike prestatie heeft geleverd, staat als een paal boven water.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (129) (gesloten)
GTR is uiteraard ook gave bak...
Wie relatief ingetogen zonder al te veel herrie voor supercar begrippen wil rondrijden zou in deze NSX een zeer geschikte auto kunnen zien.
De GTR is nog steeds een geweldige sportwagen en.... kost in België zowat de helft van de NSX.
Toch mensen? Ja toch!!!!!
Eigenlijk moet Mazda er nog een MR-2 opvolger bij gooien, dus zoals die eerste half-targa achtige. De MX-5 is er nog altijd. Ook nog een RX-7/8 opvolger erbij en dan nog een betaalbare sportieve coupe MX-6 opvolger, maar was er niet een Mazda 6 Coupe onderweg?
Mis ik nog wat leuk jappen spul?
Gelukkig voor hem was er weinig volk op de baan.
Soms vroeg ik me af in welk land hij reed.
Ik vraag me altijd af, zijn die sportwagens nu zo slecht, dat die niet tegen een fatsoenlijke snelheid een bocht binnen de lijntjes kunnen nemen, of kunnen de testers niet rijden?
Voor de rest, mooie auto, maar niet in het wit.
De Honda is veel exclusiever dan een Audi. Binnen lijkt de Honda tenminste niet op een Jazz, zoals de Audi R8 binnenin wel lijkt op een Audi A1. Veder zal de Honda waarschijnlijk veel meer in waarde stijgen dan die Audi.
En een sportwagen/supercar koop je toch niet om zijn betrouwbaarheid, en dan nog zal de Honda vele malen betrouwbaarder zijn dan de Audi.
Ik zou liever die NSX hebben dan een R8, zeker exclusiever, maar heb in een A1 gereden en in een R8 gezeten, het heeft gelijkenissen, maar lijkt niet op elkaar, zit ook compleet anders.
En al gaat m'n voorkeur uit naar de NSX, interieur van de R8 (vooral het eerste model, maar ook de nieuwe) is veel mooier.
Ik denk dat dit verhaal waarbij drama en emotie gelijk staat aan aanwezigheid van V8 gebrul wat uit de tijd is. Het doet een beetje denken aan hoe Amerikanen in het verleden de Europese auto's als klinisch afdeden en hun eigen simplistische auto's beter vonden terwijl die alleen snel waren in een rechte lijn.
Voor een deel is het waar dat er een karakter uit blijkt, maar voor een ander deel is het ook waar dat je karakter in het andere aan het ontkennen bent en het gewoon moet leren zien.
Vandaag de dag klinken auto's die gebaseerd zijn op ontwikkelde techniek gewoon zo. En in de toekomst zullen ze ongetwijfeld nog minder geluid voortbrengen en nog minder ruiken.
Nee absoluut de GTR voor mij, en het geeft te denken dat die al bijna 10 jaar op de markt is en nog steeds niet onderdoet voor deze nieuwe NSX, wie is dan de winnaar ??? dat geeft toch serieus te denken.
Waarom zou de Honda exclusiever zijn dan de R8? Omdat hij slechter verkoopt? Zo kun je elke mislukking wel goed praten door hem exclusief te noemen. Ik heb nog nooit in de nieuwe NSX gezeten en probeer een Jazz zoveel mogelijk te mijden, wel in de R8 en die lijkt in niks op de A1.
Sorry maar daar geloof ik helemaal niets van, 1.87 is een vrij normale gemiddelde lengte hier in Europa, of is het je breedte maat, dan begrijp ik het beter
Degenen die menen dat de NSX op de weg geen 'presence' heeft, weet domweg niet waar die het over heeft.
Over de betrouwbaarheid maak ik me geen zorgen. Er zijn tot nu toe totaal GEEN issues geweest met de betrouwbaarheid van de NSX. De oude NSX kende wat dat betreft al geen problemen en de nieuwe dus ook niet.
Een vergelijking daarin maken met een Audi is gewoonweg flauw. Er is GEEN Audi die het wat dat betreft met deze Honda kan opnemen. Simpel.
Wat prestaties betreft heb ik nog mixed feelings. De techniek van deze NSX is dermate nieuw dat ook Honda er eigenlijk nog niet 100% uit is hoe je die het beste kunt toepassen. Ik verwacht dat Honda de auto nog verder zal 'finetunen' de komende jaren. Prestaties zijn van een zeer hoog niveau maar zou m.i. nog wel wat beter kunnen.
Ook met deze NSX heeft Honda hoog ingezet op de dagelijkse bruikbaarheid en gebruiksgemak. Met daarin overduidelijk Amerikaanse invloeden.
Japanse coureurs die de nieuwe NSX op het circuit reden vonden dat de elektronica ingreep op momenten die ze niet hadden verwacht en/of wilde.
De NSX heeft een behoorlijk leercurve als je daarmee het onderste uit de kan wilt halen.
In mijn 'oude' NSX heb ik mensen gehad met een lengte van ongeveer 2 meter (als passagier) en hoewel dat krap is ging het wel. Een helm op lukt dan echter niet meer, dan moeten de stoelzittingen aangepast worden.
Een lengte van 1.87 meter in de nieuwe NSX zou geen probleem moeten zijn, de nieuwe is een stuk hoger dan de oude.
NATUURLIJK is een NSX vele malen exclusiever dan een R8.
Altijd zou geweest en zo zal het altijd zijn. Van de nieuwe NSX worden er maar iets van 600 per jaar gemaakt.
Van die Audi R8 staan er alleen al vanaf bouwjaar 2014 in Europa meer dan 400 te koop volgens Autoscout. Niet echt exclusief'dus imho....
Voor mij geen vraag natuurlijk. Niets mis met een R8 maar voor mij zou het uiteraard een NSX worden.
Kleur wit is mooi om te zien, maar denk dat ik eerder voor de Nord Gray Metallic zou gaan. Al heb ik die nog niet 'life' gezien.
Nu nog sparen....
Voor 2 ton kocht ik een amg GT, een 2de hands 458, een porsche 911 turbo of een GT3rs.
Een NSX die snel afschrijft? Je weet niet wat je zegt...
Misschien moet je eens kijken naar de prijzen van een 2e hands NSX van 25 jaar oud. Prijzen liggen al tijden op minimaal 35K voor een '91-'92 model en gaan de laatste jaren alleen maar omhoog.
Modellen zoals een originele 2002-2004 NSX-R uit 2002 gaan momenteel voor rond de 200.000 US$.
(Daar koop je 3 stuks Audi R8 uit 2007/2008 voor)
https://www.youtube.com/watch?v=mY6wsZ1ynn8
Natuurlijk een auto van een hele andere orde, maar ik vind een McLaren ook weinig aan. Ook geen uitstraling. Muv de P1. Er is weinig vraag naar een NSX, dus weinig productie. En dat maakt hem exclusief? Misschien, maar eigenlijk gewoon niet zo gewild. Ik bleef lekker in jou auto doorrijden al kon je een nieuwe betalen. Vind de oude een veel mooiere auto.
Als je ziet hoe onwaarschijnlijk lang ze bezig zijn geweest met deze nieuwe en al een keer weer helemaal overnieuw zijn begonnen terwijl hij bijna af was, dan is dit resultaat toch een regelrecht fiasco. Hier had een alles verpulverende auto moeten staan. Zowel qua uitstraling als prestaties. Een Honda waar zelfs ik enthousiast van wordt. Nou, echt niet. Hij doet me niks. Vind een 10 jaar oude GTR aantrekkelijker.
Je bedoelt wellicht zaadloozers?
Yep klopt. En Car&Driver maakte deze NSX tot de Sportcar of The Year.
Kortom, meningen verschillen.
Bij Evo Magazine was men onder de indruk van de NSX.
Het verschil zit hem denk ik vooral in wat je van een auto verwacht. Wil je een circuit-auto voor dagelijks gebruik of een 'dagelijkse' auto die je ook snel op het circuit kunt rijden?
Ik citeer Evo Magzine: (pagina 64, left lower column)
"Over the ensuing days, some notably rapid car son eCoty (Evo Car Of The Year-tests) didn't seem which way the NSX went.
Returing to eCoty HQ one evening on fast and flowing but slightly damp back roads, the NSX simply walked away from the Porsche 911 R. The big difference was that Henry Catchpole in the 911 was nibbling the limit and Dan Prosser in the NSX was wondering where on Earth it might be."
Veel 'reviews' zijn gebaseerd op maar een heel kort gebruik.
Zo doet vrijwel ieder tijdschrift tegenwoordig een 0-100 test gebruik makend van de Launch Control. Echter, je kunt met de nieuwe NSX een snellere tijd neerzetten door het handmatig te doen. Maar blijkbaar zijn veel journalisten te lui om dat eens te proberen.
Waar veel sportauto's bij Launch Control de auto lanceren bij 3500-5000 toeren doe je dat met de NSX bij iets boven de 2000 toeren.
Vraag maar eens aan een GTR-rijder hoe het met zijn koppeling/versnellingsbak gaat na 10-20 'launches'.
Beter 0.1-0.2 seconde langzamer naar de 100 en gewoon blijven rijden dan na 10x 'showen' stilstaan langs de weg met een kapotte koppeling.
Het was relatief simpel geweest om een NSX te maken op dezelfde basis als de concurrenten het doen. Dus een modern, lichtgewicht chassis (zoals de oorspronkelijke NSX had), een moderne turbomotor (zoals de concurrentie doet) en dat completeren met een flinke dosis elektronica.
Dan had je ook een snelle auto gehad in de geest van een GTR, R8, 991TT of 570. Maar in de basis was het hetzelfde geweest.
Maar dat is niet de filosofie van Honda. Honda wilde iets NIEUWS, iets anders. En dus hebben we nu een unieke, hyper-moderne hybrid aandrijving met techniek die nergens anders gebruikt wordt.
En ja, de gemiddelde JBL met geld snapt dat niet. Die is, ondanks z'n bankrekening, uiteindelijk meestal een gewone consument die koopt wat die kent en wat zijn kennissen ook al gekocht hebben.
Met als gevolg een matige sportwagen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van Honda. De Ringtijd is hier nog nergens genoemd en met reden. Hij is gewoon niet zo heel snel. Je maakt me niet wijs dat ze met een Civic hun uiterste best doen om er een hele snelle circuitwagen van te maken met grote concessies in de dagelijkse bruikbaarheid en dat ze bij een sportwagen de bruikbaarheid voorop stellen. Als ze dat hadden gedaan, hadden ze hem wel groter gemaakt en meer kofferruimte mee gegeven. Als een Aston. Hij valt gewoon tegen in vergelijking met concurrenten. Zeker als je je beseft hoe lang ze over de ontwikkeling hebben gedaan.
Soms zeg je ECHT gewoon domme dingen.
Een 'matige' sportwagen? De doelstelling van Honda was een auto neer te zetten die sneller is dan een Ferrari 458. En dat is gelukt.
Nou kan het zijn dat jij een Ferrari 458 een 'matige' sportwagen vindt, maar de meeste liefhebbers denken daar anders over.
Ringtijd gereden door een niet-fabrieksrijder is 7:36.
Honda zelf heeft geen officiële Ringtijd opgegeven.
Kofferruimte is vergelijkbaar met die van ander auto's in die klasse.
En wat ontwikkelingstijd betreft, het duurt altijd langer om met iets nieuws te komen dan voort te borduren op iets dat je al hebt.
Dat is een oud model. Het lijkt me het toch wel het minste dat je met een nieuwe auto na meer dan 10 jaar ontwikkelen, een auto uit 2010 kunt verslaan. De 488, is zijn opvolger en die doet zonder fabrieksrijder 7.21. Dat scheelt 15 seconden met de NSX. Dat zijn beide 2016 auto's, dus beter vergelijk. Maar een wereld van verschil. Ook een R8 V10 is sneller.
Dat deze nieuwe NSX goed is geloof ik direct, dat is aan Honda wel toevertrouwd,maar kijk nu eens naar de oude, dat is toch veel meer een stoere super car, deze nieuwe NSX is om te zien niets bijzonders om heel eerlijk te zijn, dat wil je toch met een supercar ?? begrijp me niet verkeerd hij is leuk om te zien hoor.
Trouwens welke vernieuwde technieken doel je op??
Kwa hybride techniek is alles al eens gedaan in de La ferrari/P1/918.
Vertmaori,
Ah juist dan zal het zo zijn.
Ik vind het een mooi gelijnde, behoorlijk rappe, auto geworden met mooie moderne techniek aan boord met een historie waar menig automodel nog een puntje aan kan zuigen. Ik vind het mooi dat een merk als Honda weer eens een echt nieuw topmodel in het gamma heeft. Stiekem hoop ik dat Mazda ook weer, tegen alle verwachtingen in, met een verrassing op de proppen gaat komen in de vorm van een RX model.
Uiteraard is 'hybride' al eens gedaan, maar niet zoals de Honda dat doet.
De 918/La Ferrari/P1 gebruiken net als de NSX een elektromotor om de ICE te ondersteunen. En net als de 918 heeft de NSX nog (twee) extra electromotoren die de voorwielen aandrijft voor nog meer kracht.
Maar wat vooral nieuw is is het feit dat de motoren bij de NSX de voorwielen wielen onafhankelijk van elkaar kunnen aandrijven of afremmen. (Bij de 918 drijft één motor beide wielen aan).
Hierdoor heb je een vorm van 'positieve' torque-vectoring die ik nog niet ken bij een andere auto's.
Denk alleen dat Honda er nog (lang) niet alles uithaalt wat er in zit wat dit betreft.
Maak mij niks over Japanse sportwagens wijs trouwens, ik heb zelf namelijk een RX7 in mijn bezit.
Tot op zeker hoogte ben ik het wel met je eens.
De huidige generatie 'supercars' zijn eigenlijk niet meer 'speciaal' genoeg.
Voorheen waren 'gewone' auto's ook vrij gewoon. Een simpel chassis met een relatief simpele motor en weinig of geen elektronica.
Echter, vrijwel geen fabrikant ontwikkelt tegenwoordig meer techniek voor slechts één model. Motoren, bakken, onderstellen, elektronica enz. is allemaal veel universeler geworden. Met als gevolg dat eigenlijk iedere fabrikant een 'superauto' kan ontwikkelen als het management daar zin in heeft.
Na 40 jaar ontwikkelen heeft in de basis iedere fabrikant de meeste kennis wel in huis en anders kun je het alsnog wel inhuren of kopen.
En bijna elke fabrikant is vandaag wel bezig buiten het gebied waarin het traditioneel opereerde.
En dus heeft iedereen wel een top-segment auto in het assortiment. Of dat nu een 'echte' sportauto is a la NSX of R8 of een idem snelle uitvoering van een sedan á la C63 AMG/BMW M3/M5 of Jaquar.
Dit is zeker niet een auto voor verwende voetballertjes die graag willen opvallen en met status bezig zijn. Die gaan voor de R8.
Betrouwbaarheid gaan we het niet over hebben. Lennie maakt zichzelf zoals altijd weer compleet belachelijk. Moet je niet doen.
Over 30 jaar staat ook deze auto in een museum tussen zijn andere broeders waar een plof motor in zit.
Dus de prijzen zullen dus niet meer stijgen zoals dat bij de vorige het geval is.
Nee joh. Over 30 jaar staat jouw electrische auto in het museum omdat er geen draagvlak meer voor bestond 20 jaar geleden.
Tot zover ons beide arrogante toekomstvoorspellingen. ;-)
Ik kan maar één minpunt bedenken: het gewicht. Wellicht komen er nog wel enkele bijzondere edities die dit punt zullen counteren. Ik zal alvast beginnen sparen...
@Lennie
Bedankt voor de komische noot, Audi zou je in dienst moeten nemen als woordvoerder... Of betalen ze je nu al?
Ze kunnen het toch the Power of Dreams...
De eerste werd mede mogelijk gemaakt of mede ontwikkelt door niemand minder dan Ayrton Senna...
Wat een onzin over het verwoesten van de aandrijflijn door launch control! Bij Italiaanse auto's heb je gelijk, maar op YouTube staat een filmpje van een Amerikaan die 100 launches doet met een 997 Turbo. Deze geeft geen krimp en doet ze zonder mankeren of foutmeldingen. Een goed geconstrueerde sportwagen is echt niet kapot na 10x sprinten!
Wel een gezeur over het geluid hoor. Vind het juist zo zielig als ik regelmatig een onzeker geval langs zie (lees: hoor) rijden met z'n luide auto.
Maar misschien is dat ook wel zo.
Voor deze lelijkerd zijn er voldoende alternatieven die wel mooi zijn.
Tegen Nissan GTR, NSX Wins:
https://www.youtube.com/watch?v=EHiw63VLcCU
tegen avantador, NSX wins:
https://www.youtube.com/watch?v=hUSb8cjECDE
Tegen 458 spider, NSX wins:
https://www.youtube.com/watch?v=o7A7FcE8Q5k
hiermee zeggende, dat de NSX gewoon retesnel is met optrekken rechte lijn, maar juist in de bochten wegens het unieke concept ook enorm snel is, dus ook deze auto verlegd grenzen.
Maar gek joh, het lijkt wel een supermarkt...
Mooie auto die Nissan GTR @@##$%$##$@#!@#@%$&*(*(*))*(&(
Ik weet wel zeker dat mijn model EV in het museum komt als de eerste succesvolle massa geproduceerde EV ter wereld.
OT: Wat een geweldige auto. Honda zet weer iets moois neer. Helaas wel vrij onbereikbaar 2 ton euri. Ik zag in het voorbijgaan wat opmerkingen over de vormgeving. Nou, ik vind het wel fraai. Zo.
En als het een echte Honda is heb je hier levenslang plezier van. Veel plezier zo te zien.
klopt....als deze haters een NSX op de snelweg zien rijden, dan hangen ze met hun tong uit hun mond van jaloezie van die wil ik heb hebben hebben
heb er al eentje in het echt zien rijden en echt zeer indrukwekkende auto om te zien. De blikken op de snelweg en tankstation en mensen fotos maken etc, zegt meer dan genoeg.
geweldig toegepaste techniek ,kijk verder dan het uiterlijk,en misschien waardeer je meer wat Honda hier heeft neergezet.
Wat bedoel je met 'met moeite bijbenen'? De NSX staat midden in het spelers veld in die klasse. NSX: 7.36, Lamborghini Huracán LP 610-4 und Porsche 911 GT3 RS (beide 7.28 min), Audi R8 V10 Plus (7.32 min), Porsche 911 Turbo S (7.34 min) und McLaren 650S (7.35 min).
Die paar seconden verschil op een dergelijk lang circuit met metingen op op verschillende dagen en omstandigheden maakt feitelijks nauwelijks iets uit. Het betekent heel simpel dat deze auto's allemaal aan elkaar gewaagd zijn.
En waar de andere fabrikanten kiezen voor een traditionele benadering heeft Honda heel bewust gekozen om het heel anders te doen op een ook voor hen onbekende manier. Dat ze dan de dit resultaat neerzetten vind ik erg goed gedaan. En ja, was leuk geweest als het nog beter was geweest.
Dat het beter kan, daar ben ik van overtuigd. En dat zal ook nog wel gebeuren. De ontwikkelingen staan nu eenmaal niet stil.
De Ferrari deed hetzelfde rondje in 7:21. Inderdaad op dit moment de 'benchmark'. De 488 heeft ook meer vermogen dan de voornoemde auto's.
Volgens Lennie zouden dus eigenlijk alle zojuist genoemde auto's maar 'matige' sportauto's zijn.
In de al genoemde supertest wordt duidelijk gezegd dat de NSX vooral achterblijft in acceleratie bij hogere snelheden (+ 200 km/u).
Dat klopt ook, boven de 200 km/u doen de elektromotoren niet meer mee en moet de 508 Pk V6 het dus alleen doen voor een auto die gemiddeld 150-180 kg zwaarder is dan de concurrentie. En op de Ring met zijn lange rechte stukken kan een auto met veel vermogen daar winst behalen. En verliest de NSX dus tijd.
Op de lange stukken is de NSX dus langzamer dan bv. een Audi R8 V10 Plus (Schwedenkreuz 260 vs 267 km/u, Döttinger Höhe 273 km/h vs. 289. )
Zelfs de even snelle Merecedes AMG-GT S is op die stukken sneller dan de NSX. Logische conclusie is dan wel weer dat de NSX dus blijkbaar op de kortere stukken en vooral de bochten dat verlies weer inloopt. En ook dat klopt. Door de actieve Torque-Vectoring kun je in de NSX in bochten weer sneller op het gas.
De NSX die hier in beeld wordt gebracht is een pré-productie model.
Dus niet een eigenlijke productie-auto. Was me nog niet opgevallen maar zit het filmpje nog een keer te bekijken en zie het nu opeens.
[checkt banksaldo...]
Sorry, die gaan we NIET kopen.
Trouwens Honda heeft geen goede motor ingenieurs in huis, de Formule 1 bewijst die al voor het 3de seizoen heel goed!!!...
En wat wil je daarmee zeggen? Dat je beter een Giulia Q kunt nemen dan een NSX? De tijd waar je naar refereert is een Alfa fabriekstijd.
Hoef denk ik niet te herhalen wat er op deze website al gediscussieerd is over behaalde fabriekstijden, ongeacht het automerk of type.
Diezelfde Giulia liet het in een tijdschrift-test afweten tegenover een BMW M3 en Mercedes-AMG C63. Op een circuit(tje) waar overigens de NSX de snelste tijd heeft neergezet.
En of alle gedane moeite door Honda ook het gewenste effect heeft? Dat kun je denk ik pas zeggen over een aantal jaren. Nu al is de verwachting dat ALLE topmerken in de toekomst met hybride aandrijvingen zullen komen.
En over effect gesproken. Een 2002 NSX-R deed een rondje Ring in 7:56 met (officieel) 280 Pk (in werkelijkheid ongeveer 315-320 Pk).
Nu, 15 jaar later, hebben sportauto's 2x zoveel vermogen nodig om ongeveer 30 seconden sneller te zijn? Kun je dan zeggen dat al díe innovatie zoveel effect heeft gehad?
Ook helpt niet mee dat het design niet erg tijdloos is, én hij klein oogt. Zo'n GT-R is ook niet moeders mooiste, maar dat vergeef je hem direct als je weer eens een concurrent overklast op performance. De NSX had "some shoes to fill" en ik vrees dat dát net niet gelukt is.
"PPEP:
@Traveler 66
Je bedoelt wellicht zaadloozers?"
-
Aub, oude vriend, probeer nog iets van decorum te handhaven, dit is wel vrij ernstig...
Ze hadden mijns inziens beter een zo licht mogelijke wagen met liefst een hoogtoerige atmosferische ICE ontworpen.
Of een volledig electrische.
Alonso heeft in heel zijn carrière nog nooit zo ne slechte auto gehad in de F1 als Honda... Nog nooit heeft zo weinig punten gehad bij Honda... Mclaren overweegt omdat ze het niet meer kunnen aanzien om Mercedes terug te vragen!!!...
Wel of niet gedateerd is een persoonlijke mening. Ik vind een R8 er ook bijzonder gedateerd uit zien, hoe goed de auto verder ook mag zijn.
De meeste NSX-bezitters zouden liever een lichtgewicht auto met hoogtoerige ICE gezien hebben. Dat zou ook veel meer in lijn liggen met én de originele NSX en ook de filosofie van Honda.
Echter, wederom, dan zou er eigenlijk niets nieuws onder de zon zijn geweest. Heel veel merken doen al het 'lighter, stronger, faster' idee. Niets mis mee natuurlijk, maar ook niet onderscheidend.
Honda koos ervoor om een nieuwe weg in te slaan. Hun eigen weg te gaan zogezegd en dat kan ik alleen maar bewonderen. De meeste automerken durven dat niet eens. 911-jes, hoe geweldig ook, zijn al jaren vooral meer van hetzelfde. Een R8 is gewoon een Audi. En zelfs de McLarens lijken inmiddels allemaal op elkaar en doen allemaal zo ongeveer hetzelfde.
Ik kan de NSX dus al waarderen om de techniek. Die we in de toekomst nog veel meer zullen gaan zien.
@Stephan
Leuke video maar ik mis 1 ding en dat is een stukje uitleg over de werking van de Torque-Vectoring.
https://www.youtube.com/watch?v=s8Pb31bodTo
Deze NSX doet aan alles veel meer aan een Mclaren denken dacht ik zo.
Ps. Dat de vorige NSX na een jarenlange daling weer stijgt wil niet zeggen dat dit met de nieuwe ook gaat gebeuren. Sowieso stijgen de prijzen van alle liefhebbers auto uit de 80's en 90's hard en de meeste zijn dat technisch of gezien hun staat niet waard, maar hé, wat de gek ervoor geeft...
mbt Mclaren F1
verdiep je eens in het hoe en waarom,en dan kom je erachter dat Mclaren ook niet erg schoon is in wat hun eisen waren..ipv het roeptoeteren wat je doet.
deze gek zou er dan weer geen gebruikte Porsche voor kopen
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.