AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Op de Rollenbank: Honda Logo CVT

Meting met gebruiksaanwijzing

57 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 47 2017
AutoWeek 47 2017

Je leest het in AutoWeek 47 2017

Japanners van de simpele soort, zijn dankbare klanten voor 'Op de Rollenbank' omdat ze ongeacht leeftijd of kilometerstand hun opgegeven vermogen gemakkelijk halen. Maar de auto van Tim Schoutrop, heeft toch een speciale behandeling nodig. En dat komt door de CVT automaat.

Lezersreacties (57) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Bofkont
Bofkont
  • 6
Prima auto, geweldig merk! geweldig goede ervaring mee zelf ook.
LM 1
LM 1
  • 4
Aandoenlijk wagentje. Zie je helaas weinig meer.
Bofkont
Bofkont
  • 6
Eendenman,

Persoonlijk niet mee eens, het gejoel vind ik maar niets.
Doe mij maar een goede ZF bak met kopelomvormer.
Anoniem
Anoniem
  • 1
leuke kar,was prijzig toen hij uitkwam.
maar hij zit wel goed in elkaar..

de roestduivel kwam nog wel is om de hoek kijken
Eendenman
Eendenman
  • 9
@bofkont

Misschien niet de leukste of de lekkerste, maar wel de beste. Een versnellingsbak is gemaakt om ervoor te zorgen dat de motor in een geschikt toerental kan functioneren terwijl het de wielen aandrijft. Een CVT is hier het beste in want die kan de motor ten alle tijden in exact het juiste tempo houden.

Dat gejoel is grotendeels ook wennen, omdat de koppeling tussen het geluid en de versnelling niet meer overeenkomt. Maar zelf vind ik dat ook niet het fijnste geluid, ook al ben ik groot fan van CVTs.
Assenaar
Assenaar
  • 10
@Bofkont
Dat gejoel ontstaat wanneer de berijder niet weet hoe hij/zij met de bak moet omspringen. De truc is dat je gas moet geven tot ongeveer 2500 tot 3000 toeren, dat toerental moet vasthouden tot de bijbehorende snelheid bereikt is, en dan naar behoeven rustig gas bijgeven. Geen gebrul want de motor wordt niet in zijn toeren gejaagd (want ja, de automaat redeneert dat vol gas gevraagd wordt en geeft dat dan ook, met behoud van de lage verhouding). Het voelt niet echt snel aan, maar de snelheidsmeter vertelt anders.
MR PMG
MR PMG
  • 5
Wat ziet deze Honda er nog goed uit! Netjes hoor, mooie kleur ook.
Bofkont
Bofkont
  • 2
Beste tja technisch wellicht wel Eendenman, nogmaals ik ben er geen fan van.
BillytheKid
BillytheKid
  • 7
CVT, de mooiste vbak ooit. Mijn Panda heeft het ook, Fiat noemde het selecta.

En deze is een fractie zuiniger dan mijn handgeschakelde versie, 1op19 op benzine . Stond er zelf ook even van te kijken.

Qua gejoel is zoals hierboven werd beschreven idd dat de berijder niet mee om kan gaan. Gewoon rustig gas geven en de vbak doet de rest wel. Op de snelweg is het gewoon hilarisch. Even gas geven, de FIREmotor komt tot leven, je zit op gewenste snelheid en toerental zakt gewoon tot een aangenaam knorrend poesje.

Verder een nuchtere eigenaar en aparte auto idd. Zegmaar een vergeten model. Wist zelf ook niet dat ze bestonden .
Anoniem
Anoniem
  • 2
Een sequentiële versnellingbak met Quick Shifter is het ultieme droom.
Geen gas los laten en geen koppeling pedaal meer aanraken.
DSG is betaalbaar voor de burger...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wie ooit een scooter heeft opgevoerd weet dat je de CVT overbrenging heel precies moet afstellen voor dat het "lekker" rijd.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Bofkont voor de laatste keer: "Een CVT joelt niet!". Dat deden de oude duwbanden in de DAFjes.
411
411
  • 5
Toppers de mensen bij Honda.
Bofkont
Bofkont
  • 6
Lorem tijd voor bezoekje aan de audicien.
racsob
racsob
  • 3
Toen de 2e Honda met een CVT, die ten opzichte van andere merken met CVT, juist redelijk laag in toeren bleven met accelereren. Daarbij kon je via het stuur ook kiezen voor een 7-traps manuele bediening. Met een beetje rustig rijden kan je er 1 op 22 mee rijden!
Anoniem
Anoniem
  • 5
Bofkont haal je rijbewijs en leer rijden met een CVT.
Anoniem
Anoniem
  • 16
Als je bij een auto met CVT plankgas geeft, gaat t toerental flink omhoog. Precies dezelfde herrie als bij een kickdown van eenieder welke andere automaat. Dat krijg je als je haast hebt. Als je half gas geeft, net zoals bij een normale automaat, versnelt hij gewoon normaal, zonder verhoogd toerental. Dat was bij een Daf 66 al zo en dat is nog steeds zo. Eenieder die iets anders beweert moet naar de audicien of z'n hersens laten nakijken want heeft kennelijk geen fijne motoriek in zijn been en voet spieren en kan alleen maat digitaal gasgeven: niks of plankgas. Stelletje zeurkousnapratersdieernognooitmeegeredenhebben. Toch, Engeziektebibs?
MJP50
MJP50
  • 5
Na de CVT in de Lexus nu een ZF in de BMW. Never nooit meer een CVT. Waarom “trucjes” moeten uithalen om techniek mooi te laten werken ? Bespottelijk. Loeien ? Absoluut ( want vermogen vraag je op de meeste onverwachte momenten ) dus uiterst vervelend. Nu met 8 verzetten is de ZF een pareltje !!
Carpe
Carpe
  • 6
Dit Hondaatje ziet er nog puik uit en haalt gewoon zijn vermogen. Petje af voor Honda en de zorgvuldige eigenaar.

Gemeten koppel is natuurlijk niet het koppel aan de krukas. Beetje misleidend.
Johanw
Johanw
  • 5
Ja kwaliteit he....dat is pas echt premium!!!
ring driver
ring driver
  • 1
Even ter aanvulling een moderne cvt loeit niet . Mijn Audi A6 sedan 2.0 tfsi met
2 maal s-line pakket met multitronic automaat met 7 geprogrammeerde standen met flippers aan het stuur of via handmatig schakelen met de pook is zelfde idee.
Ging als de brandweer en ja, in de sportstand ging toerental wel omhoog maar loeien ,,nee gewoon power grom en je hoefde echt niet de radio harder te zetten enz.. absoluut fabels en broodje aap verhaal
Helaas vanwege me rug problemen nu moeten inruilen voor een Hyundai Tucson met handbak.
Maar wat was het een genot met rijden in de Audi en op snelheid maakte hij amper toeren.
En in de automaat stand kon je door middel van gas liften of iets meer geven ook de bak laten schakelen.
ElTjappo
ElTjappo
  • 4
Elke motor 'loeit' als je vol vermogen tot max toerental laat draaien. zowel een CVT, DSG of volautomaat. het enige verschil met CvT is dat het toerental constant blijft, maar dat vinden een hoop mensen niet sportief, want je moet kunnen horem dat er geschakeld wordt. Mijn Auris hybride had pom CVT , en als je het gaspedaal intrapte tot de meter vlak bij 'power' stond, kwma je met gemak met het verkeer mee. Een DSG of variant daarop heeft wel schakelmomenten en versnellingen, dus kan je gewoon als een lompe boer (met excuses aan deze beroepsgroep) het pedaal vloeren, net als bij een handbak.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Een koe loeit..
BillytheKid
BillytheKid
  • 3
Wat het rijden me cvt zo apart maakt, je geeft idd een beetje gas, je voelt dat de vbak aangrijpt en je gaat steeds sneller zonder dat toerental veranderd. Het geeft gewoon wat rust tijdens rijden. Gewoon heerlijk als je eraan gewent bent.
En een cvt kan heel snel optrekken, ik heb zelfs motorrijders flink laten schrikken ermee . Dan maakt de motor idd meer herrie, dat is de kickdown he.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Lorem,

Die heb ik waarschijnlijker al wat langer dan u.
Royal
Royal
  • 4
Schoon luchtfiltertje: +2 pk, probleem opgelost
vd Laar
vd Laar
  • 1
Goed wagentje, ik was hem eigenlijk vergeten, je ziet ze niet zoveel.
CVT is niet aan mij besteed, vreselijke automaten, als je een beetje van doorrijden houdt zit je constant met een joelende motor.
Anoniem
Anoniem
  • 8
Erg leuk wagentje, lekker blijven doorrijden, is vast niet stuk te krijgen. Die Km stand zie ik een DSG bak niet halen
Hellracer
Hellracer
  • 6
PHDAR: Dat klopt, de DSG versnellingsbak van de ingeruilde transporter 2.5 TDI van de werkgever (bij verkoop 330.000) heeft er 3x een andere bak onder gekregen. Elke 110.000km gemiddeld dus. Eerste was garantie. Tweede half geld. De derde was zoek het lekker uit en betaal €5000 en geluk er mee (zolang het duurt)

Nooit met een CVT gereden wel verschillende automaatbakken dus kan m'n mening er niet op los laten.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ik gok dat deze Honda Logo bij klokje rond geen mankementen van betekenis zou vertonen met alleen regulier onderhoud. Dat zie je niet veel bij A-segmenters van 18 jaar oud met 189.000 kilometer en een automaat. De CVT lijkt ook prima in orde.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Technisch is de auto prima in orde, alleen de roestduivel begint hier en daar de kop op te steken. In de 2,5 jaar dat ik hem heb, geen enkel probleem gehad, alleen standaard onderhoud.
Purankugasu
Purankugasu
  • 1
Wel grappig dat deze auto nu diverse malen "leuk" wordt genoemd. Dergelijk enthousiasme heb ik destijds nooit over deze auto gehoord. Waarschijnlijk destijds qua design z'n tijd toch een beetje te ver vooruit? Zo bekeken ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe over een jaar of 20 op de toch ook bepaald niet onomstreden vormgeving van het hedendaagse Honda zal worden teruggekeken...

Maar dat de techniek na bijna 20 jaar nog prima is mag toch geen verbazing wekken. Het is een Honda.
Marcus
Marcus
  • 1
Er zijn Honda motorfietsen met deze techniek die bovengemiddelde kilometrages (200.000 is geen uitzondering) aankunnen. Dat halen verder alleen de zwaarder gemotoriseerde motorfietsen. Dat geeft nmm aan hoe goed zo'n electronische cvt is voor je motorblokbelasting. Ik heb er zelf een (2008) en die komt alleen in de garage voor de beurten volgens het boekje.
MvM
MvM
  • 2
Inderdaad een beetje vergeten model dat destijds absoluut niet populair was. Maar dat wel zoals de meeste Honda's technisch heel goed en doordacht in elkaar steekt.

Wat die CVT betreft, inderdaad, als je niet weet hoe je daarmee moet omgaan (ergo: Lomp) gaat de motor inderdaad heel veel toeren maken zonder het gewenste effect. Wat mensen blijkbaar niet snappen is dat het accelereren daar niet niet sneller mee gaat.
Als je wat rustiger gas geeft ben je net zo snel, heb je minder herrie en minder verbruik.

Mijn dagelijkse auto is een Honda Insight en die is niet alleen comfortabel en (heel) zuinig, maar ook bij verkeerslichten vaak heel wat sneller weg dan de meeste auto's naast en/of achter mij. En dat zónder vreemd/luid geloei.
Maar misschien dat bij sommige bestuurders het verstand op NUL springt als ze in de auto stappen.

En ja, een Insight met CVT rijdt qua beleving natuurlijk heel anders dan een NSX met zesbak. Dat die veel sneller is op alle vlakken is natuurlijk logisch.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Autoliefhebbers die klagen over t loeien van hun motor zijn klaar voor de EV.
Johanw
Johanw
  • 0
@mvm

Wat rijdt je gemiddeld qua verbruik met de insight op snelweg? 120-130km/h

Voor woon werkverkeer ben ik aan oriënteren...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@JOHANW

Niet helemaal wat je vraagt, maar met m'n vroegere Civic hybrid '09 reed ik lange stukken snelweg ca. 130km/u (op TomTom) met 1:18 zomers en 1:16 's winters. De Insight is schat ik 2 km/ltr zuiniger.
Wat met name extra brandstof kost is versnellen nadat een tragere voorligger weer invoegt. En met 110 km/u (TomTom) loopt de Civic hybrid 1:21 (zomer). Wel met eco-banden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ze kunnen overigens perfect op lpg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Eendeman als het dan zo'n goede bak is, waarom word hij dan steeds minder gebruikt?
Heb het altijd een vreselijk model gevonden, maar wel met Honda techniek en dat hij 2 pk minder heeft verbaast mij dan weer niet.
MvM
MvM
  • 0
@JohanW,

Ik heb de Insight nu iets meer dan een jaar en heb er ruim 37K mee gereden.
Verbruik varieert een beetje tussen de 1:20 en de 1:22,5.
Mijn verbruik kun je in detail hier bekijken:
https://www.autoweek.nl/verbruik/20052/honda-insight-13-i-vtec-comfort-2009

Als je continue 120/130 gaat rijden (als je dat lukt) wordt het wel iets minder. Laatste tankjes doe ik dat vaker, kom je uit op 1:19-1:20.

Het is vooral het optrekken dat brandstof kost. En nu het kouder wordt gaat het verbruik ook omhoog.
Johanw
Johanw
  • 0
@bosmar
@mvm

Dank...ja ik rijdt nu veel Civic 1.8 naar werk heen en weer en doe 1 op 16,4 met 120-130..dus of het dan echt zinvol is...

Mogelijk wordt de jazz vervangen voor een insight...dan is het een optie...
MvM
MvM
  • 0
@JohanW,

Of het wel of niet zinvol is kun alleen jijzelf bepalen.
De vorige daily driver was een 206-je, daar reed ik gemiddeld 1:15.5 mee. Die is nu naar vriendin en die rijdt veel minder km.
Voor mij scheelt het met de Insight zo'n 80 Euro per maand/940 Euro per jaar.
Dat vond/vind ik wel de moeite waard.
Komt nog bij dat de Insight een veel comfortabelere/stillere auto is dan een 206 en ook een stuk ruimer.
De Jazz was een andere mogelijkheid geweest, ook zuiniger en ruimer dan de 206 maar liep bij toeval tegen deze Insight op en meteen gekocht.
Eendenman
Eendenman
  • 0
@ZOMBIES Heb je daar een bron van dat CVTs steeds minder worden gebruikt? Voordat ik argumenten ga bedenken waarom dat zo zou zijn...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@JOHAN

Lekker doorrijden met de Civic en dan op 110km/u. Verstandig de beste keuze mits er grooot onderhoud aan zit te komen.;-)

OT: CVT (van Civic Hybrid) heb ik ervaren als een hele fijne bak. Technisch gezien de beste en meest efficiënte keuze, maar niet iedereen kan er aan wennen. Het helpt ook dat 't Honda motortje erg makkelijk toeren draait en niet zo snel rauw klinkt.
En m'n dochter rijdt nu 2 jaar in een '99 LOGO. Die wil niet ruilen voor bv een Aygo iod. Fijn autootje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
aanvulling: in de Prius II& III vond ik het een minder verfijnde motor-bak combi (hoewel puur gezien geen CVT, maar gedraagt zich wel zo). Motor (atkinson-cycle) loopt rauwer en gaan sneller in de toeren in vergelijk met de Civic Hybrid.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Er gaat niets boven de duwband uit Tilburg.
dens
dens
  • 0
Kwaliteitje weer! Ziet er nog erg netjes uit!

Maar wát een oersaai vehikel. Wie heeft die bekleding bedacht??
Johanw
Johanw
  • 0
@ mvm

klopt helemaal....

@ bosmar

gek genoeg rijdt de civic op 126-131 km/h precies op de snelweg op de 5 streepjes, dat is 1 op 20 (zal vast wel wat afwijken)
zet ik deze op cruise control 110 dan staan er 6 streepjes....

zal het echte verbruik wel eens terugrekenen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hoi JOHAN

Ik had het over echt verbruik, hoewel de BC van de Civic goed nauwkeurig was. Het actuele -streepjes verbruik weet ik helaas niet meer bij deze auto.
Rob Alfa Romeo
Rob Alfa Romeo
  • 1
En dan de hamvraag: "En heb je nog plannen om er iets aan te laten doen?" Haha ;-) Wel komisch hoe Ghisbert z'n houding aanpast aan het imago van de auto. Leuk :-)
HC Verheij
HC Verheij
  • 1
Ik ken het hele model niet, maar het blijkt toch ook weer een goede Japanner te zijn....
Assenaar
Assenaar
  • 0
@Zombies en Eendenman
Ik weet het niet zo van andere merken, maar Honda lijkt inderdaad een beetje van de cvt af te stappen. De nieuwe versies van de hybride Jazz-varianten hebben een 7-traps bak met dubbele koppeling, plus een grotere e-motor. De grotere motoren, boven anderhalve liter, stappen over op een hybride structuur met een ice die rond de 70 als een soort prise directe met de aandrijfas verbonden wordt, zonder versnellingsbak, terwijl daaronder de e-motor het werk doet; de ice laadt dan alleen de accu bij. De niet-hybride modellen houden vooralsnog gewoon de cvt. Het kan zijn dat de fabrikant deze nieuwe bak voordeliger kan aanbieden - omdat de meeste merken en hun klanten de cvt niet zo zien zitten. Hyundai heeft op de Ioniq hybride ook een dergelijke constructie. De e-motor ondervangt het zwakke punt van een DSG, het aangrijpen bij wegrijden - daar waar bij andere bakken een vloeistofkoppeling toegepast wordt.
EWi e
EWi e
  • 1
Leuke auto die er zo op het eerste gezicht nog fantastisch uit ziet. Perfect!

En wat de CVT betreft, in combinatie met een elektromotor de beste aandrijving die ik ken. De huidige 8-traps ZF automaat van BMW is ook bijna perfect maar de Hybride aandrijving van de Auris was eigenlijk fijner. Vermogen op elk gewenst moment instant beschikbaar zonder vertraging van een bak die eerst terug moet schakelen.

En inderdaad 'joelt' een CVT niet want die hoor je niet. Hetgeen je hoort is dat een motor op een monotone toon blijft draaien. Precies op het optimale toerental. Deze bak is niet voor niets in de F1 verboden voordat er ook maar 1 race mee gereden was, zou werkelijk een revolutie zijn geweest en zou ook het beeld dat er rondom een CVT hangt voorgoed veranderd hebben!

Overigens ben ik ook van mening dat als je CVT 'joelt' als je er in rijdt dat je niet weet hoe er om moet gaan...

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.