Op de Rollenbank: Honda Logo CVT
Meting met gebruiksaanwijzing
57 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (57) (gesloten)
Persoonlijk niet mee eens, het gejoel vind ik maar niets.
Doe mij maar een goede ZF bak met kopelomvormer.
maar hij zit wel goed in elkaar..
de roestduivel kwam nog wel is om de hoek kijken
Misschien niet de leukste of de lekkerste, maar wel de beste. Een versnellingsbak is gemaakt om ervoor te zorgen dat de motor in een geschikt toerental kan functioneren terwijl het de wielen aandrijft. Een CVT is hier het beste in want die kan de motor ten alle tijden in exact het juiste tempo houden.
Dat gejoel is grotendeels ook wennen, omdat de koppeling tussen het geluid en de versnelling niet meer overeenkomt. Maar zelf vind ik dat ook niet het fijnste geluid, ook al ben ik groot fan van CVTs.
Dat gejoel ontstaat wanneer de berijder niet weet hoe hij/zij met de bak moet omspringen. De truc is dat je gas moet geven tot ongeveer 2500 tot 3000 toeren, dat toerental moet vasthouden tot de bijbehorende snelheid bereikt is, en dan naar behoeven rustig gas bijgeven. Geen gebrul want de motor wordt niet in zijn toeren gejaagd (want ja, de automaat redeneert dat vol gas gevraagd wordt en geeft dat dan ook, met behoud van de lage verhouding). Het voelt niet echt snel aan, maar de snelheidsmeter vertelt anders.
En deze is een fractie zuiniger dan mijn handgeschakelde versie, 1op19 op benzine . Stond er zelf ook even van te kijken.
Qua gejoel is zoals hierboven werd beschreven idd dat de berijder niet mee om kan gaan. Gewoon rustig gas geven en de vbak doet de rest wel. Op de snelweg is het gewoon hilarisch. Even gas geven, de FIREmotor komt tot leven, je zit op gewenste snelheid en toerental zakt gewoon tot een aangenaam knorrend poesje.
Verder een nuchtere eigenaar en aparte auto idd. Zegmaar een vergeten model. Wist zelf ook niet dat ze bestonden .
Geen gas los laten en geen koppeling pedaal meer aanraken.
DSG is betaalbaar voor de burger...
Gemeten koppel is natuurlijk niet het koppel aan de krukas. Beetje misleidend.
2 maal s-line pakket met multitronic automaat met 7 geprogrammeerde standen met flippers aan het stuur of via handmatig schakelen met de pook is zelfde idee.
Ging als de brandweer en ja, in de sportstand ging toerental wel omhoog maar loeien ,,nee gewoon power grom en je hoefde echt niet de radio harder te zetten enz.. absoluut fabels en broodje aap verhaal
Helaas vanwege me rug problemen nu moeten inruilen voor een Hyundai Tucson met handbak.
Maar wat was het een genot met rijden in de Audi en op snelheid maakte hij amper toeren.
En in de automaat stand kon je door middel van gas liften of iets meer geven ook de bak laten schakelen.
En een cvt kan heel snel optrekken, ik heb zelfs motorrijders flink laten schrikken ermee . Dan maakt de motor idd meer herrie, dat is de kickdown he.
Die heb ik waarschijnlijker al wat langer dan u.
CVT is niet aan mij besteed, vreselijke automaten, als je een beetje van doorrijden houdt zit je constant met een joelende motor.
Nooit met een CVT gereden wel verschillende automaatbakken dus kan m'n mening er niet op los laten.
Maar dat de techniek na bijna 20 jaar nog prima is mag toch geen verbazing wekken. Het is een Honda.
Wat die CVT betreft, inderdaad, als je niet weet hoe je daarmee moet omgaan (ergo: Lomp) gaat de motor inderdaad heel veel toeren maken zonder het gewenste effect. Wat mensen blijkbaar niet snappen is dat het accelereren daar niet niet sneller mee gaat.
Als je wat rustiger gas geeft ben je net zo snel, heb je minder herrie en minder verbruik.
Mijn dagelijkse auto is een Honda Insight en die is niet alleen comfortabel en (heel) zuinig, maar ook bij verkeerslichten vaak heel wat sneller weg dan de meeste auto's naast en/of achter mij. En dat zónder vreemd/luid geloei.
Maar misschien dat bij sommige bestuurders het verstand op NUL springt als ze in de auto stappen.
En ja, een Insight met CVT rijdt qua beleving natuurlijk heel anders dan een NSX met zesbak. Dat die veel sneller is op alle vlakken is natuurlijk logisch.
Wat rijdt je gemiddeld qua verbruik met de insight op snelweg? 120-130km/h
Voor woon werkverkeer ben ik aan oriënteren...
Niet helemaal wat je vraagt, maar met m'n vroegere Civic hybrid '09 reed ik lange stukken snelweg ca. 130km/u (op TomTom) met 1:18 zomers en 1:16 's winters. De Insight is schat ik 2 km/ltr zuiniger.
Wat met name extra brandstof kost is versnellen nadat een tragere voorligger weer invoegt. En met 110 km/u (TomTom) loopt de Civic hybrid 1:21 (zomer). Wel met eco-banden.
Heb het altijd een vreselijk model gevonden, maar wel met Honda techniek en dat hij 2 pk minder heeft verbaast mij dan weer niet.
Ik heb de Insight nu iets meer dan een jaar en heb er ruim 37K mee gereden.
Verbruik varieert een beetje tussen de 1:20 en de 1:22,5.
Mijn verbruik kun je in detail hier bekijken:
https://www.autoweek.nl/verbruik/20052/honda-insight-13-i-vtec-comfort-2009
Als je continue 120/130 gaat rijden (als je dat lukt) wordt het wel iets minder. Laatste tankjes doe ik dat vaker, kom je uit op 1:19-1:20.
Het is vooral het optrekken dat brandstof kost. En nu het kouder wordt gaat het verbruik ook omhoog.
@mvm
Dank...ja ik rijdt nu veel Civic 1.8 naar werk heen en weer en doe 1 op 16,4 met 120-130..dus of het dan echt zinvol is...
Mogelijk wordt de jazz vervangen voor een insight...dan is het een optie...
Of het wel of niet zinvol is kun alleen jijzelf bepalen.
De vorige daily driver was een 206-je, daar reed ik gemiddeld 1:15.5 mee. Die is nu naar vriendin en die rijdt veel minder km.
Voor mij scheelt het met de Insight zo'n 80 Euro per maand/940 Euro per jaar.
Dat vond/vind ik wel de moeite waard.
Komt nog bij dat de Insight een veel comfortabelere/stillere auto is dan een 206 en ook een stuk ruimer.
De Jazz was een andere mogelijkheid geweest, ook zuiniger en ruimer dan de 206 maar liep bij toeval tegen deze Insight op en meteen gekocht.
Lekker doorrijden met de Civic en dan op 110km/u. Verstandig de beste keuze mits er grooot onderhoud aan zit te komen.;-)
OT: CVT (van Civic Hybrid) heb ik ervaren als een hele fijne bak. Technisch gezien de beste en meest efficiënte keuze, maar niet iedereen kan er aan wennen. Het helpt ook dat 't Honda motortje erg makkelijk toeren draait en niet zo snel rauw klinkt.
En m'n dochter rijdt nu 2 jaar in een '99 LOGO. Die wil niet ruilen voor bv een Aygo iod. Fijn autootje.
Maar wát een oersaai vehikel. Wie heeft die bekleding bedacht??
klopt helemaal....
@ bosmar
gek genoeg rijdt de civic op 126-131 km/h precies op de snelweg op de 5 streepjes, dat is 1 op 20 (zal vast wel wat afwijken)
zet ik deze op cruise control 110 dan staan er 6 streepjes....
zal het echte verbruik wel eens terugrekenen...
Ik had het over echt verbruik, hoewel de BC van de Civic goed nauwkeurig was. Het actuele -streepjes verbruik weet ik helaas niet meer bij deze auto.
Ik weet het niet zo van andere merken, maar Honda lijkt inderdaad een beetje van de cvt af te stappen. De nieuwe versies van de hybride Jazz-varianten hebben een 7-traps bak met dubbele koppeling, plus een grotere e-motor. De grotere motoren, boven anderhalve liter, stappen over op een hybride structuur met een ice die rond de 70 als een soort prise directe met de aandrijfas verbonden wordt, zonder versnellingsbak, terwijl daaronder de e-motor het werk doet; de ice laadt dan alleen de accu bij. De niet-hybride modellen houden vooralsnog gewoon de cvt. Het kan zijn dat de fabrikant deze nieuwe bak voordeliger kan aanbieden - omdat de meeste merken en hun klanten de cvt niet zo zien zitten. Hyundai heeft op de Ioniq hybride ook een dergelijke constructie. De e-motor ondervangt het zwakke punt van een DSG, het aangrijpen bij wegrijden - daar waar bij andere bakken een vloeistofkoppeling toegepast wordt.
En wat de CVT betreft, in combinatie met een elektromotor de beste aandrijving die ik ken. De huidige 8-traps ZF automaat van BMW is ook bijna perfect maar de Hybride aandrijving van de Auris was eigenlijk fijner. Vermogen op elk gewenst moment instant beschikbaar zonder vertraging van een bak die eerst terug moet schakelen.
En inderdaad 'joelt' een CVT niet want die hoor je niet. Hetgeen je hoort is dat een motor op een monotone toon blijft draaien. Precies op het optimale toerental. Deze bak is niet voor niets in de F1 verboden voordat er ook maar 1 race mee gereden was, zou werkelijk een revolutie zijn geweest en zou ook het beeld dat er rondom een CVT hangt voorgoed veranderd hebben!
Overigens ben ik ook van mening dat als je CVT 'joelt' als je er in rijdt dat je niet weet hoe er om moet gaan...
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.