Honda Legend 3.7 VTEC V6 (2009)
Onbekende topauto
Honda koos voor een behoorlijk blingbling- voorkomen. Een scherpe neus, een beetje Accord, maar een tikkeltje doorgeschoten. De Legend zakt nog niet af naar het Kia Opirus-niveau, toch komt de gedachte aan die mislukte auto bij me op wanneer ik het front van de Legend in me opneem. De achterkant is decenter, maar daardoor ook weer wat anoniemer.
Onder de motorkap zit een 3,7-liter V6 die goed is voor 295 pk. Het is een heerlijke, verfijnde krachtbron. Schakelen doen we natuurlijk niet zelf in een auto als deze. Het kan overigens wel: je kunt de vijftrapsautomaat zelf schakelen met blitse flippers achter het stuur. De motorbak-combinatie van Honda is erg soepel, stil en verfijnd. Echt zuinig is de Legend daarmee niet. We halen de 1 op 8 niet, terwijl we zeker niet gek hebben gedaan.
De zitpositie voor de bestuurder is bij de Honda prima voor elkaar. Hij biedt een perfecte zitpositie, waarbij de zijdelingse steun nog iets beter zou kunnen. Het nadeel van super-de-luxe karren als deze is dat ze stampvol knopjes, hendeltjes en gadgets zitten. Dat geeft een rijk gevoel, maar het moet wel te behappen blijven.
Honda heeft op dit gebied een erg goede naam, maar die maakt de Legend niet helemaal waar. De Honda-ingenieurs hebben zelfs drukknoppen áchter het stuur geplaatst, naast de toerenteller. Het is de enige misser in de Honda-lay-out. De ruimte achterin is redelijk voor elkaar. Als reisauto laat de Honda het echter een beetje afweten met een behoorlijk kleine kofferbakinhoud en vooral een krappe toegang tot die ruimte.
Heel goede auto
Als het gaat om het rijden vallen we niet van onze stoel, maar de Legend is wel een heel goede auto. Hij is zeker stiller en comfortabeler dan een Accord. De auto klopt op alle fronten, maar toch ga je niet uit je dak van opwinding of verbazing. Hij doet alles prima, biedt genoeg comfort, is snel als je wilt, heerlijk geraffineerd, maar je gaat er niet echt van stuiteren.Het is geen uitblinker, strepentrekker of koppendraaier, the story of his life...
De vierwielaandrijving is verfijnd. Het SH-AWD-systeem (Super Handling-All Wheel Drive) zoekt voortdurend naar het beste wiel van de vier om de aandrijfkrachten naar toe te sturen. In theorie betekent dit dat de aandrijving altijd optimaal zou moeten zijn. In de dagelijkse praktijk merk je weinig van die voortdurende aanpassingen. Feit is dat de grote Honda als over rails gaat, maar ook nog iets te veel onderstuur laat zien.
De Legend is werkelijk afgeladen met spullen. Een navigatiesysteem met 8-inch kleurenscherm is standaard, de meegeleverde Bose-geluidsinstallatie heeft standaard tien luidsprekers, metallic lak is standaard, 18-inch lichtmetaal en een elektrisch schuif-kanteldakje met zonnescherm krijg je eveneens zonder meerprijs.
Ook de verlichte en verchroomde portiergrepen rondom kosten niks extra's. Ook leuk: standaard stoelventilatie en zowel links als rechts een elektrisch verstelbare voorstoel. Maar ook CMBS, het proactieve remsysteem met actieve gordelspanners. Ook allemaal standaard: adaptieve cruisecontrol en AFS, Active Front Lighting System. Nog iets aparts: de pop-up-motorkap. Als een voetganger wordt geschept, komt de motorkap iets omhoog om de klap zachter te maken.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Legend 3.7 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 84.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.664 cc |
Maximaal vermogen | 217 kW / 295 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 371 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 73 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.985 mm / 1.845 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.854 kg |
Laadvermogen | 456 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s (fabrieksopgave: 7,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 269 g/km |
Lees ook

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest

Hoe moet je je camper verzekeren in een stalling?

Xpeng X9: slimme concurrent voor ID Buzz?
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.