Test: Honda Legend (2006)

Supercompleet

Honda Legend
AutoWeek 30 2006
AutoWeek 30 2006

Je leest het in AutoWeek 30 2006

Honda heeft het in Nederland een tijdje zonder topmodel moeten stellen, maar in augustus zal de nieuwe versie zijn opwachting maken bij de dealers. Die zullen hun best moeten doen om potentiële klanten over de drempel te trekken... Zijn ze eenmaal binnen, dan is het aan de nieuwe Legend zelf om de zaak rond te maken.

Het is ronduit een verademing als een autofabrikant nu eens niet zegt dat de doelgroep voor zijn nieuwste model in de leeftijdgroep van 22 tot 60 jaar valt, uit zowel mannen als vrouwen bestaat, mét of zonder kinderen, ofwel bijna iedereen. Honda doet niet mee aan die onzin bij de introductie van de nieuwe Legend, maar geeft meteen duidelijkheid en stelt dat de Legend bedoeld is voor mannen van 55 jaar en ouder, die gesteld zijn op een luxe, comfortabele auto met een sportief tintje en voorzien van de nieuwste techniek. Dat is op zichzelf natuurlijk niet zo gek voor een auto in het zogenaamde E-segment, ofwel de duurdere klasse, waarin de Legend niet alleen qua formaat en motorisering, maar ook qua uitrusting goed past.

De vierde generatie Legend is in Japan en Amerika alweer even op de markt. De voor Engeland bestemde versie met rechts stuur is gebaseerd op de Japanse en heeft elektrische stuurbekrachtiging, terwijl de voor de rest van Europa bedoelde Legend de Amerikaanse versie is met een op de Europese rijstijl en wegen aangepast onderstel.

De Legend komt slechts in één uitvoering op de markt: met een 3,5-liter VTEC V6 met sequentiële vijftraps automatische transmissie, SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive) en twee nieuwe veiligheidssystemen, die in de toekomst ook op andere Honda-modellen zullen worden toegepast. Op uitvoering en opties heeft de klant geen invloed: de nieuwe Legend is voorzien van adaptieve cruise control, adaptieve xenonkoplampen, Collision Mitigation Brake System en Vehicle Stability Assist, Honda's aanduiding voor ESP, dat in de Legend is geïntegreerd in het AWD-systeem. Uiteraard worden de inzittenden beschermd door vóór- en zijairbags, gordijnairbags en actieve gordelspanners. Nieuw is de zogenaamde pop-up motorkap, die ervoor zorgt dat voetgangers bij een aanrijding minder risico lopen op ernstig letsel. Daarbij registreert een sensor achter het Honda-logo op de neus de botsing en zet vervolgens razendsnel het systeem in werking, waardoor de motorkap onder de ruit 10 cm omhoogkomt. Dit zorgt ervoor dat de voetganger niet met het hoofd op de voorruit landt, maar dat de klap wordt opgevangen door de in verhouding zachte – aluminium – motorkap. (Honda gebruikt overigens ook aluminium voor de voorspatborden.) Citroën past een soortgelijk systeem toe in de C6.

Preventie

SH-AWD is bijzonder omdat het niet, zoals andere elektronisch geregelde vierwielaandrijfsystemen, werkt met een differentieel dat constant de aandrijfkrachten verdeelt over de voor- en achteras, maar met twee elektromechanische koppelingen die de kracht onafhankelijk over alle vier wielen kunnen verdelen. Bovendien stuurt de elektronica, als de auto in de bocht met de neus naar buiten wil (onderstuur), extra vermogen naar het buitenste achterwiel, waardoor de auto beter onder controle blijft. Onder normale omstandigheden op rechte stukken en in minder scherpe bochten wordt 70 procent van het koppel naar de voorwielen gestuurd en bij een sportieve rijstijl wordt tot 70 procent naar de achterwielen geleid.

Het geïntegreerde stabiliteitssysteem werkt met een microprocessor die zorgt voor de optimale verdeling van remkracht naar ieder wiel en die de benzinetoevoer naar en de ontsteking van de motor regelt.

Het tweede nieuwe systeem is het Collision Mitigation Brake System, dat ervoor zorgt dat de bestuurder wordt gewaarschuwd wanneer de afstand tot een voorganger in de buurt van het minimum komt. Eerst hoor je een geluidssignaal en vervolgens brandt er een lampje in het dashboard. Als een aanrijding gevaarlijk dichtbij is, zorgt het systeem ervoor dat de schade beperkt blijft door eerst de veiligheidsgordels van bestuurder en passagier vóór strak aan te trekken en vervolgens de remmen te activeren. Als de bestuurder dan nog steeds niet reageert en een aanrijding onvermijdelijk is, wordt er automatisch krachtig geremd.

Botsing

Omdat je in het dagelijks verkeer niet zomaar gaat proberen achterop een file te rijden, had Honda een testcentrum in de buurt van Zell am See afgehuurd. We reden in op het zachte kussen dat aan een constructie was gemonteerd van een Accord die 20 km/u reed. Met onze Legend reden we 50 km/h en richtten ons op het kussen. Wat gebeurt er nu precies?

Vlak voor de 'botsing' klinkt een indringende piep en licht een lampje op in het dashboard. Wie daardoor niet snel bij de les zou zijn, schrikt waarschijnlijk het meest van de gordel die flink strak wordt aangetrokken en van het automatisch afremmen van de auto. Het is duidelijk dat CMBS de onoplettende rijder alarmeert als hij langzaam rijdend of stilstaand verkeer te snel nadert. Maar het helemáál behoeden voor een botsing kan het (nog) niet. Onafhankelijk daarvan kun je met adaptieve cruise control natuurlijk altijd de gewenste afstand tot je voorhanger instellen. Ook het SH-AWD is eenvoudig uit te proberen op een afgesloten parcours. Je hoort weliswaar dat de banden wringen als je hard door een bocht rijdt, maar de Legend blijft prachtig op koers. Letterlijk alsof je op rails rijdt. Liefhebbers die wel eens willen spelen, grijpen in de Legend naast die lol, want je kunt het systeem niet uitschakelen.

Gemoedelijk

De 3,5-liter VTEC V6 in de nieuwe Legend levert een vermogen van 295 pk en heeft een maximumkoppel van 351 Nm. De aluminium krachtbron is gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie die ook handmatig met peddels op het stuur kan worden geschakeld. Als je met de Legend op pad gaat, heb je niet meteen de indruk dat je 300 pk onder je voet hebt. Maar de nieuwe Honda weegt dan ook 1.864 kg en dat moet natuurlijk eerst aan het rollen worden gebracht. Is 'ie eenmaal onderweg, dan is de Legend ronduit snel. Inhalen is een fluitje van een cent, ook op een bergweg. Daar is echter wel duidelijk merkbaar dat het maximumkoppel van de V6 pas bij 5.000 tpm wordt bereikt. De vijftraps automaat schakelt bij een beetje gas geven al snel terug en dat komt onrustig over. Toen wij Honda vroegen waarom er geen zestrapsautomaat is – wat nu toch bijna gemeengoed is in deze klasse – was het antwoord, dat zo'n transmissie in de maak is en in een later stadium in de Legend zal worden geleverd. Eigenlijk is dat niets voor Honda, dat altijd zo geavanceerd is. Aan de andere kant moeten we beseffen dat de Europese markt met een aantal van tussen de 1.500 en 3.000 exemplaren compleet ondergeschikt is aan die van Japan of Amerika en dat wij eenvoudig meeliften op de Amerikaanse versie.

Het onderstel van onze Legend is mooi uitgebalanceerd met een enigszins op comfort gerichte vering en een stevige demping, zodat hij lekker vast op de weg ligt. Met vier geventileerde grote schijfremmen, elektronische remkrachtverdeling en remassistent staat de grote Honda binnen de kortste keren weer stil.

Nog 40 dit jaar

De nieuwe Honda Legend is geen opvallende, maar wel een elegante verschijning. Er zullen beslist mensen voor de Legend te porren zijn. De standaarduitrusting is werkelijk supercompleet. Naast de eerder genoemde technische systemen heeft hij stoelverwarming én verkoeling, een schuif-/kanteldak, airco met twee zones, satellietnavigatie met spraakherkenning, een achteruitrijcamera en voor de mobiele telefoon een integrale handsfree-uitrusting met bediening op het stuur, spraakherkenning en een Bluetooth-aansluiting. Een audiosysteem met tien speakers is speciaal door de Amerikaanse afdeling van Bose voor de Legend ontwikkeld. De integrale cd-wisselaar is geschikt voor cd's, audio-dvd's en mp3's. Sommige functies daarvan kunnen met spraakherkenning worden bediend.

Zoals gezegd is er geen keuze uit opties, maar wel uit drie kleuren lederen bekleding en verschillende kleuren metallic lak. De prijs is dus onwrikbaar vastgelegd: voor elke Legend die de showroom uitrijdt, moet E 74.500 worden betaald. Honda Nederland verwacht dit jaar nog 40 exemplaren op de weg te krijgen.

Signalement

Merk Honda
Model Legend 3.5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 79.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.471 cc
Maximaal vermogen 217 kW / 295 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 351 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.955 mm / 1.845 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.864 kg
Laadvermogen 446 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/50R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 282 g/km