Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Voordelige hybride

Honda Insight 1.3i-DSI VTEC IMA Elegance
Honda heeft momenteel met de Insight de voordeligste hybride in het gamma. Vooral voor de zakelijke rijder biedt de Japanner dankzij zijn energielabel A interessante financiële voordelen.

Wie voor het eerst met een Honda Insight op stap gaat, zal even moeten wennen. Draai de sleutel om en je hoort vrijwel niets, terwijl de 1,3-liter viercilinder in de neus toch echt tot leven is gekomen. De elektromotor komt pas in actie om de boel te ondersteunen zodra je het gas indrukt. En dat wegrijden gaat bijzonder vloeiend; de continu variabele versnellingsbak laat de voorwaartse versnelling mooi gelijkmatig verlopen en voordat je het weet, rij je al 50 km/h. Op dat soort momenten krijg je de Insight door: dit is geen auto die je enthousiast van z'n plek moet jagen, maar om op een ontspannende manier mee van A naar B te komen. Het Ecological Drive Assist System (EDAS) helpt je om de Honda ook ontspannen te berijden. Om een goed verbruik te realiseren, is het de kunst om de verlichting rond de snelheidsmeter

groen te houden. Geef je te enthousiast gas of rem je te hard, dan verkleurt de meter groenblauw of zelfs felblauw, waarmee de Insight aangeeft dat je te veel brandstof verbruikt. Op dat vlak scoort de Honda trouwens zonder meer netjes. Tijdens onze test verbruikte de Insight 6,1 liter benzine per honderd kilometer. Een gemiddelde van 1 op 16,4 dus, en hoewel dat lang niet zo zuinig is als Honda ons belooft, valt deze score ons niet tegen.

Start-/stopsysteem

Een van de zaken waarmee Honda dat mooie brandstofverbruik realiseert, is het standaard aanwezige start-/stopsysteem. Dat systeem zet de (verbrandings)motor uit zodra je stilstaat voor een stoplicht, waardoor de auto niets uitstoot en de verbruikswaarden mooi laag blijven. Jammer is dat het systeem met name in fileverkeer wel erg enthousiast reageert. De Insight heeft buiten zijn gewone rijmodus ook nog een Econ-stand, waarin motor en versnellingsbak beter op elkaar worden afgestemd.

Een groot nadeel van de Econ-stand is dat die de airco minder hard laat werken, opnieuw om brandstof te besparen. In de praktijk betekent dit: sta je op een tropische dag voor een verkeerslicht en de motor slaat af, dan loopt de temperatuur in de auto rap op. Het interieur van de Insight doet niet erg hoogwaardig aan. Honda heeft z'n heil gezocht in knetterharde kunststoffen. Het enige onderdeel in de Insight dat nog enigszins hoogwaardig aandoet, is de met leer omhulde pookknop van de CVT. Ook de stoffen bekleding voelt prettig aan. De blauwe kleur van het dashboard brengt nog iets frivools in het geheel, maar voor de rest is het een kille bedoeling in de Honda.

Wanneer je de aflopende daklijn ziet, vrees je het ergste voor de binnenruimte van de Honda. Toch stelt de Japanner niet teleur. Neem de ruimte op de achterbank: die is gezien de daklijn helemaal niet slecht en ook de zitpositie is redelijk, net als de aanwezige beenruimte. Wel is de breedte op de achterbank maar net voldoende om met drie mensen van gemiddeld postuur naast elkaar te zitten.

De bagageruimte kan ermee door. Dankzij de wegklapbare achterbank kun je die uitbreiden tot 1.017 liter. Is dat niet voldoende? Dan hang je er toch gewoon een karretje achter? Nee dus. Deze Honda heeft namelijk een toegestaan aanhangergewicht van ... nul kilo. Hij kan niks trekken! Niet de beste keus dus voor mensen met een sleurhut.

Video

Signalement

Merk Honda
Model Insight 1.3 i-VTEC Elegance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.339 cc
Maximaal vermogen 72 kW / 98 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 207 Nm bij 4.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.695 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.545 mm
Massa leeg 1.176 kg
Laadvermogen 474 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,7s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 105 g/km

Lezersreacties (113) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.