Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
Voordelige hybride
Wie voor het eerst met een Honda Insight op stap gaat, zal even moeten wennen. Draai de sleutel om en je hoort vrijwel niets, terwijl de 1,3-liter viercilinder in de neus toch echt tot leven is gekomen. De elektromotor komt pas in actie om de boel te ondersteunen zodra je het gas indrukt. En dat wegrijden gaat bijzonder vloeiend; de continu variabele versnellingsbak laat de voorwaartse versnelling mooi gelijkmatig verlopen en voordat je het weet, rij je al 50 km/h. Op dat soort momenten krijg je de Insight door: dit is geen auto die je enthousiast van z'n plek moet jagen, maar om op een ontspannende manier mee van A naar B te komen. Het Ecological Drive Assist System (EDAS) helpt je om de Honda ook ontspannen te berijden. Om een goed verbruik te realiseren, is het de kunst om de verlichting rond de snelheidsmeter
groen te houden. Geef je te enthousiast gas of rem je te hard, dan verkleurt de meter groenblauw of zelfs felblauw, waarmee de Insight aangeeft dat je te veel brandstof verbruikt. Op dat vlak scoort de Honda trouwens zonder meer netjes. Tijdens onze test verbruikte de Insight 6,1 liter benzine per honderd kilometer. Een gemiddelde van 1 op 16,4 dus, en hoewel dat lang niet zo zuinig is als Honda ons belooft, valt deze score ons niet tegen.
Start-/stopsysteem
Een van de zaken waarmee Honda dat mooie brandstofverbruik realiseert, is het standaard aanwezige start-/stopsysteem. Dat systeem zet de (verbrandings)motor uit zodra je stilstaat voor een stoplicht, waardoor de auto niets uitstoot en de verbruikswaarden mooi laag blijven. Jammer is dat het systeem met name in fileverkeer wel erg enthousiast reageert. De Insight heeft buiten zijn gewone rijmodus ook nog een Econ-stand, waarin motor en versnellingsbak beter op elkaar worden afgestemd.
Een groot nadeel van de Econ-stand is dat die de airco minder hard laat werken, opnieuw om brandstof te besparen. In de praktijk betekent dit: sta je op een tropische dag voor een verkeerslicht en de motor slaat af, dan loopt de temperatuur in de auto rap op. Het interieur van de Insight doet niet erg hoogwaardig aan. Honda heeft z'n heil gezocht in knetterharde kunststoffen. Het enige onderdeel in de Insight dat nog enigszins hoogwaardig aandoet, is de met leer omhulde pookknop van de CVT. Ook de stoffen bekleding voelt prettig aan. De blauwe kleur van het dashboard brengt nog iets frivools in het geheel, maar voor de rest is het een kille bedoeling in de Honda.
Wanneer je de aflopende daklijn ziet, vrees je het ergste voor de binnenruimte van de Honda. Toch stelt de Japanner niet teleur. Neem de ruimte op de achterbank: die is gezien de daklijn helemaal niet slecht en ook de zitpositie is redelijk, net als de aanwezige beenruimte. Wel is de breedte op de achterbank maar net voldoende om met drie mensen van gemiddeld postuur naast elkaar te zitten.
De bagageruimte kan ermee door. Dankzij de wegklapbare achterbank kun je die uitbreiden tot 1.017 liter. Is dat niet voldoende? Dan hang je er toch gewoon een karretje achter? Nee dus. Deze Honda heeft namelijk een toegestaan aanhangergewicht van ... nul kilo. Hij kan niks trekken! Niet de beste keus dus voor mensen met een sleurhut.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.339 cc |
Maximaal vermogen | 72 kW / 98 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 207 Nm bij 4.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.695 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.545 mm |
Massa leeg | 1.176 kg |
Laadvermogen | 474 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 105 g/km |
Lezersreacties (113) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.