Honda CRX - Helemaal Honda op zijn hoogtepunt
Zo zie je ze nooit meer
De hoogtijdagen van sportieve Honda’s in Nederland lagen vooral in de periode eind jaren 80. Neem die sympathieke CRX van de tweede generatie, die in 1988 verscheen. Nog altijd die kleine, gedrongen coupé, maar wat ronder dan zijn voorganger. De tweede CRX werd een van de eerste Honda personenauto’s met VTEC. Met zo’n 1.6 VTEC gaan we niet op pad, maar wel met een 1.6i met 124 pk. Genoeg om heel erg happy met Honda van te worden.
Dit is er eentje in de categorie ‘zo zie je ze nooit meer’, want de Honda Civic en helaas ook de CRX is ten prooi gevallen aan het tuninggilde, die hun wilde ambacht in alle hevigheid botvieren op deze Japanse cultcar. Leuk voor hen die daarvan houden, een nachtmerrie voor de originaliteitsfreaks. Zo niet bij de Civic CRX waar wij mee mogen rijden. Die is tot op het kleinste detail in bijna fabrieksnieuwe staat. Op sommige schakelaars zit zelfs nog het beschermende plastic, in de middenconsole prijkt de originele radiocassettespeler en hij rolt op stalen wielen met grappige wieldoppen. En het is een Honda, dus altijd leuk om in te rijden. Niet alleen vanwege de aandrijflijn, maar ook dankzij het puike onderstel, met zowel voor als achter dubbele wishbones.
Echte autoliefhebbers worden bij Honda altijd op hun wenken bediend, het merk bouwt met passie auto’s. Doe je ogen dicht, draai de sleutel om en je hoort dat zo typerende startgeluidje van de Honda’s uit die tijd. De motor loopt meteen perfect rond en met een korte beweging leg je de eerste versnelling in. Daarna alle volgende overbrengingen. Briljant. Ook best bijzonder is het motorkarakter. Ja, hij kan best veel toeren maken, maar het is wel een langeslagmotor, die een keurige 124 pk uit net geen 1,6 liter levert. Met een gewicht van 909 kg levert dat uitstekende prestaties op. Het woord vinnig dringt zich op, want dat is de CRX. Speels en lichtvoetig, niet nerveus. Of het bewust gedaan is of niet, tijdens het accelereren is het aanzuiggeluid nét even beter te horen dan in een gewone auto. En nee tuners, dat hoeft niet versterkt te worden met een open luchtfilter, mooi houden zo! Wat zo’n Japanse auto een extra dimensie geeft, is de uitstekende kwaliteit. Wie hiermee netjes rijdt en op zijn tijd onderhoud laat plegen, zal nooit met pech stranden. Bovenop het gegeven dat de Civic CRX in originele staat langzaam maar zeker zijn plekje als verzamelaarsobject begint te veroveren.
Voor een nette CRX zoals wij vinden betaal je meer dan €10.000. Het exemplaar dat wij reden stond voor €11.500 te koop. Prijzen rond de €15.000 hebben we ook gezien.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic CRX Coupé 1.6i |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 91 kW / 124 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 5.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.755 mm / 1.675 mm / 1.270 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 909 kg |
Laadvermogen | 381 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 430 kg |
Banden | 185/60VR14Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.