Honda Civic Type R - Op de Rollenbank

Leechfleane út Fryslân

72 reacties

Video

We zijn serieus onder de indruk van de nieuwe Honda Civic Type R, die nog niet zo lang geleden is onthuld. Wel moesten we even slikken van het prijskaartje dat de auto inmiddels heeft. Kijk, dan biedt een occasion de oplossing. Deze keer in Op de Rollenbank een Type R uit 2018 met meer dan 300 pk op de voorwielen.

Laagvliegen

Met 300 pk kun je natuurlijk niets, dus ging eigenaar Anne van der Ploeg op zoek naar een Civic die onder handen was genomen. Die vond hij ook. Keurig op tijd rolt een prachtige zwarte Honda Civic Type R het terrein van Beek Auto Racing in Den Haag op. Dat moet onze Friese delegatie zijn! De portieren openen zich en na eigenaar Anne komen achtereenvolgens Jesse, Bas, Sil en Libbe naar buiten. Zo’n beetje de helft van alle hardcore SC Heerenveen-fans is vandaag naar de Residentie gereden voor hun optreden in Op de Rollenbank. Gereden? Reken maar op laagvliegen vanuit Friesland!

Koffie met oranjekoek

Het is meteen nóg wat gezelliger bij Beek als de Friese afvaardiging uit de riante kofferbak van de Japanse hot hatch een heleboel lekkere handel haalt. Eerst tilt Anne een vierkante meter oranjekoek uit de auto. “Het is alleen echte Friese oranjekoek als er crème op het dak zit”, legt hij uit. Vervolgens is er voor rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven, de fotograaf , de cameraman en je verslaggever een klein tasje met een flesje Weduwe Joustra Beerenburg, een zakje Echte Fryske Dúmkes en een slof Fries suikerbrood van De Bakkers van Verloop. Wie zei daar dat Friezen niet gul waren? Meteen is ook de norm aangescherpt om te worden uitgenodigd voor een optreden in Op de Rollenbank ... Wanneer de koffie met koek op is en de crème uit mondhoeken, neusgaten en wenkbrauwen is weggeveegd, is het de hoogste tijd voor de Civic. Vastsnoeren, die hardloper!

Handel en hobby tegelijk

Eigenaar Anne komt over als een rustige, opgewekte, relaxte zestiger, maar is stiekem een gigantische liefhebber van snel spul van het wereldmerk Honda, made in Japan. “Ja, ik vind het eigenlijk zo leuk dat ik voorzichtig eens wil proberen om erin te handelen. Kijk, het geld op de bank levert niet zoveel op, maar als je wat winst kunt maken met het inkopen en daarna verkopen van leuk speelgoed zoals dit, ben je nuttig en lekker bezig”, kijkt Anne vooruit. Inmiddels heeft de Heerenveener twee Civics Type R, allebei van het model FK 2. “Dat is de lekkerste, die vorige was echt een tikkeltje té hard”, aldus Anne. Er is nog meer, want thuis staan er ook nog twee Honda’s S 2000. “Allebei uit het jaar 2000”, glundert Anne. En dan doet er ook nog een praktische CR-V dienst als manusje van alles bij de familie Van der Ploeg. Dus ja, ze hebben daar wel iets met het merk.

Snel nokkenasprofiel

Nu maar eens kijken wat de Type R presteert. Ghisbert zet de boel op scherp en het snelle nokkenasprofiel van de VTEC-motor moet weer eens serieus aan het werk. Al die inspanningen komen terecht in een prachtige grafiek. De barrière van 400 pk is iets te hoog gegrepen voor deze Civic, maar met 391 pk en een koppel van 532 Nm kan een tevreden Anne wel uit de voeten en is hij zeker op tijd terug in Heerenveen voordat de wedstrijd begint.

Signalement

Merk Honda
Model Civic Type R GT
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 63.530

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.996 cc
Maximaal vermogen 235 kW / 320 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.557 mm / 1.877 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.699 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 355 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/30R20Prijzen
Topsnelheid 272 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 193 g/km

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.