Honda Civic 1.0 i-VTEC Executive (2018)

autoreview

Honda Civic 1.0 i-VTEC Executive (2018)

Signalement

UitvoeringCivic 1.0 i-VTEC Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic 1,0 2018 Executive Review

  • 32.000 km

Intro

Na 2 jaar een Volkswagen Golf VII te hebben gereden in de zakelijke lease, werd het tijd om iets anders te kiezen. Na vele alternatieven (ook elektrisch) uitgeprobeerd te hebben viel mijn oog op de Honda Civic. Initieel proefgereden met de handbak vielen de rijeigenschappen zó in de smaak dat het niet lang duurde voordat ik hem besteld had. Ik wou hem dus ook met een handbak bestellen, maar na inlezen bleek dat met een CVT de Honda met file-assist komt, wat erg handig blijkt in Nederland.

Nu ik er bijna precies een jaar mee heb gereden (en 32.000 km), zijn er genoeg positieve dingen, maar ook een paar negatieve punten te benoemen.

Motor & versnellingsbak
Ik heb de Honda Civic met de 1,0 3-cilinder motor en CVT versnellingsbak besteld.

De motor is erg rap en fijn. Op hoge toeren maakt deze motor wel een luide brom, maar deze klinkt niet onaangenaam. Wegkomen van stoplichten en inhalen op de snelweg is geen probleem - hij geeft meer dan genoeg power, vooral voor Nederlandse begrippen. Aangezien ik regelmatig in Duitsland rij, krijg ik ook vaak de kans hem op de autobahn te testen. De 3-cilinder komt ook op hoge snelheden (180-200 km/u) nog goed mee, en accelereren blijft vlot gaan tot ongeveer 190 km/u. Hierna moet de auto wel echt serieus moeite doen om naar de 200 te klimmen om dan rond de 203 te eindigen.

Niet slecht voor zo'n kleine motor! Ben wel benieuwd wat de duurzaamheid ervan is als er lange tijd zo veel van wordt gevraagd.

De versnellingsbak is een CVT, en over deze ben ik verdeeld. Ja, het is erg fijn om theoretisch een variabele versnelling te hebben, maar de afstelling van deze bak laat de wensen over. Hij heeft een tendens om hoog in de toeren te gaan zitten, ook al rij ik heel rustig, bij het optrekken vanuit stil blijft hij heel lang rond de 3000 toeren hangen totdat ik echt het gaspedaal loslaat en dan weer heel iets in duw, waarna hij naar 1400-1600 gaat. Erg irritant, omdat de motor dan erg rauw klinkt terwijl ik voor mijn gevoel heel rustig rij.

Bij het in de stad rijden moet je ook oppassen dat je niet net iets te veel het gaspedaal indrukt, want dan schiet de versnellingsbak meteen naar een hoger toerental en krijg je het gevoel dat je naar voren gelanceerd word. Het gaspedaal is echt een precisiewerkje met deze bak.

Dat gezegd hebbende, ik zou hem nog steeds niet inruilen voor een handbak omdat de CVT zoveel rust en comfort geeft, vooral in het drukke Nederland. De file-assist is een erg fijne toevoeging dat samen met de andere veiligheidssystemen maakt dat ik bijna slapend van en naar werk kan rijden.

Verbruik
De specificatie van deze motor is ergens tussen de 4,5 en 5 l/100km, maar dat haal ik bij lange na niet. Mijn gemiddelde zit echt tussen de 7-8 l/100km, terwijl ik niet denk dat ik een erg agressieve bestuurder ben. Dit verbruik is tot en met nu niet veranderd.

Ik kan met 1 tank ca. 550 km ver komen - als ik dit vergelijk met mijn Golf waar ik ruim 1000 km ver mee kon, is dit wel echt iets waar ik aan moest wennen.

Comfort
De auto is heel comfortabel, ik heb de executive variant die met dakraam en variabele demping komt. Ik heb de variabele demping één keer geprobeerd en daarna nooit meer aangeraakt. De auto is erg fijn geveerd, slecht wegdek voel je bijna niet, terwijl hij niet weeïg voelt over drempels en hobbels. (Snel) bochten nemen gaat heel goed, vooral in vergelijking met mijn Golf die een tendens heeft te hellen in bochten. De stoelen houden je goed op je plek. De bestuurdersstoel is trouwens niet in hoogte verstelbaar, wat echt bizar is voor een auto met deze prijs. Mijn ouders hebben moeite met instappen, omdat de stoelen zó laag staan en niet omhoog kunnen.

De mensen op de achterbank hebben het goed voor elkaar, de stoelen zijn comfortabel en er zijn zeeën aan beenruimte. Hoofdruimte is ook goed, ondanks het elektrische dakraam. Ik ben bijna 1,90 m lang en ik raak het plafond niet aan op de achterbank. Een ding is wel dat er geen luchtventilatie beschikbaar is voor de achterpassagiers, waar ik bij VW gewend ben dat er ventilatie in de middenconsole zit - het wordt er dus erg warm in de zomer.

Techniek & Infotainment
De Honda zit vol met veiligheidssystemen zoals Adaptieve Cruise Control, Lane Keep Assist, Automatisch remmen voor overstekende mensen, File assistent, automatisch grootlicht etc.

Ik heb nog niet eerder zó lui auto kunnen rijden. De combinatie van adaptieve cruise control met lane keep assist betekend dat de auto (zelfs uit stilstand) mee kan rijden met de rest van het verkeer. De lane keep assist stuurt actief mee met de lijnen van de weg, maar als het een beetje regent of de zon schijnt van voren dan houdt hij er mee op en moet je helaas zelf de auto op de weg houden =).

Het automatische grootlicht is een leuk concept in theorie, maar in de praktijk is deze té langzaam in het dimmen van de koplampen waardoor het tegenliggende verkeer bijna altijd voor 1-2 seconden verblind wordt. Gelukkig is dit makkelijk uit te schakelen (na wat Googelen).

De infotainment in de Honda is lang niet zo goed als de VAG infotainments, maar het werkt naar behoren. Apple Carplay en Android Auto worden ondersteund, dus gelukkig kun je de hele Honda infotainment overslaan en gewoon je telefoon gebruiken.

Conclusie
Ik ben erg tevreden met deze Honda Civic in Polished Metal Metallic kleur. De looks zijn erg apart en gaaf (geen eenheidsworst). De techniek blijkt goed te werken en werkt ook comfortabel.

Het gespecificeerde verbruik is niet realistisch en er zijn altijd wat negatieve punten, maar over het algemeen zou ik hem zo weer kiezen - misschien zou ik ipv. de executive versie voor de 1.5L motor verwisselen.

Anderhalf jaar update

  • 50.000 km

Ik heb de Honda Civic nu anderhalf jaar (50.000 km) en de auto rijdt nog steeds erg fijn. Er zijn geen noemenswaardige gebreken tevoorschijn gekomen met uitzondering van een aantal zaken.

- De park distance control vóór bleef constant piepen alsof er iets vlak voor zat. Eerst dacht ik dat het of vuil was of dat de PDC kapot was maar uiteindelijk bleek dat Honda een terugroepactie voor de Honda Civic open had staan omdat het plastic van de voorbumper ervoor zorgde dat de PDC niet goed werkte (?). Dit heeft de dealer snel opgelost.
- Een erg irritant euvel wat nu speelt is dat de bestuurdersstoel piept en kraakt bij elke vorm van beweging. Ook het verstellen van de lumbar support heeft hier geen effect op. Dit moet ik nog laten herzien door de garage.
- De gasveren van de achterklep waren erg zwak afgesteld (vooral in de winter deden ze het nauwelijks). Dit aangekaart en is verholpen onder garantie bij de dealer.
- Er zitten 2 kleine putjes in de voorruit, terwijl ik bijna nooit bumperkleef. Ik vraag me af of dit komt door de kwaliteit/hardheid van het glas of dat er ongelukkigerwijze steentjes oid tegenaan zijn gekomen.

Al met al geen problemen met de auto gehad waardoor ik stil ben komen te staan, dus ik ben nog erg tevreden met mijn keuze!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda Civic

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens