Honda Civic 1.5 Turbo - Skoda Octavia 1.5 TSI - Dubbeltest

C’en van ruimte

Skoda Honda Octavia Civic
AutoWeek 38 2020
AutoWeek 38 2020

Je leest het in AutoWeek 38 2020

Dat auto’s de afgelopen decennia flink gegroeid zijn, weet iedereen stiekem wel. Pas als je de achterkleppen van de nieuwe Skoda Octavia en Honda Civic opentrekt, realiseer je je echter pas echt hoe groot een moderne compacte middenklasser geworden is. Zeeën van ruimte, in het C-segment.

Bestaat er zoiets als te véél ruimte? Die vraag dringt zich op als je naar de specificaties kijkt van de nieuwe Octavia hatchback. Een moderne auto in de compacte middenklasse voldoet voor een gezin met kinderen namelijk prima en de bagageruimte komt dan meestal niet aan de 400 liter. Nee, dan de Octavia. 600 liter slikt de enorme achterbak van deze kersverse Tsjech en daarmee heeft hij in het C-segment eigenlijk geen concurrenten. Sterker nog, ook de meeste D-segmenters komen daar niet aan. Toch zit de Octavia prijstechnisch wel degelijk midden in het C-segment. Een van de weinige andere hatchbacks in dit deel van de markt die de 400 liter weet te overstijgen is de Honda Civic. Die blijft echter steken op 420 liter, een fors voordeel dus voor de Skoda. Waarmee we overigens niet willen beweren dat de Honda in welk opzicht dan ook krap is. Starend in de beide echoputten kunnen we maar één conclusie trekken: klagen over gebrek aan ruimte bij een van deze twee geeft alleen pas als je er een aardig verhuisbedrijf mee zou willen beginnen. Op papier is het ruimtevoordeel van de Octavia wel groter dan in de praktijk.

Op de achterbank gaat de Skoda onverdroten verder. Tussen benen en voorstoelen en tussen hoofd en dak bevinden zich zeeën van ruimte. Ook op zijn voorganger was wat dat betreft niet veel aan te merken. Voorin viel echter nog wel wat winst te boeken op het gebied van kwaliteitsindruk en dat heeft Skoda duidelijk ter harte genomen. De kwaliteitssprong is opvallend groot. Onderhuids lijkt het dan wel sterk op de Seat Leon en de Volkswagen Golf, toch heeft Skoda er een eigen draai aan kunnen geven, die ook nog eens ergonomisch heel goed uitpakt. De zitpositie is net zo goed instelbaar als in de andere MQB-derivaten en dankzij een aantal fysieke sneltoetsen is er veel minder ergernis over het modulaire entertainmentsysteem. Nog altijd moet je voor sommige basale functies net wat te veel menu’s doorlopen, maar door de snellere navigatie komt de nadruk meer te liggen op hoe mooi het er allemaal uitziet en op hoe snel het touchscreen reageert op aanrakingen.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Honda Civic 1.5 Turbo - Skoda Octavia 1.5 TSI - Dubbeltest

C’en van ruimte

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Honda Civic 1.5 Turbo - Skoda Octavia 1.5 TSI - Dubbeltest

C’en van ruimte

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Gerelateerde forumtopics