en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Civic Type R GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 48.000 km |
Tja dan stap je over van een Mercedes Benz cla 200 SB AMG line 2016 naar een Honda civic type R van augustus 2018. Opzich een bijzondere keus en overgang.
De MB is naar mijn vrouw gegaan. En ik rijd nu ruim 3 weken in de Type R. En er zijn weinig reviews over de Type R op Autoweek.
Het rijden: Tja dat is echt fenomenaal en ook comfortabel tegelijk. Van plankhard tot comfortabel. 3 standen kent het veer/demping systeem standaard staat hij in sport. Deze stand is standaard ingesteld en zit tussen comfort en Race stand in.
Voor dagelijks gebruik zeer goed te doen met een redelijk comfort op de snelwegen. Stuurbekrachtiging is stevig zeg maar , wel met een goed gevoel van wat er gebeurd onder de voorwielen. In de comfortstand is hij echt zeer comfortabel met een redelijk lichte stuurbekrachtiging en een zeer aangenaam veercomfort.
Vooral over verkeerdrempels is hij in deze stand erg comfortabel. In vergelijking met de MB Cla is hij in deze stand comfortabeler dan de Benz. Gasresponse is iets minder dan in de sportstand maar is nog steeds zeer aangenaam snel op gasreacties. Het scheelt weinig met de sportstand.
De sportstand is voor mij de meest gangbare stand. Lekker stevig geveerd en een strak bochten gedrag, hangt iets meer aan het gaspedaal en voor mij de stand waar hij het meest in staat. De Race stand is erg stevig, de demping is hard en meer voor circuit gebruik, gasrespons daar zit weinig verschil in met de sportstand. De stuurbekrachtiging is in deze stand erg zwaar en voegt weinig toe aan extra gevoel. Dan het rijden op de grote weg heerlijk rustig cruisend met 100/110 km. De Type R moet het niet echt van 0 naar 100 hebben, ja hij is snel 5.7 sec maar de Type R moet het meer van de tussen acceleraties hebben want die zijn echt heel rap dat vind ik pas echt een feestje even met 100 inhalen en ohh....je zit met een knipoog zo op de 160 zonder enig probleem en met een speels gemak. Het bochtengedrag is ook superieur, rustig de bocht aanzetten en steeds meer gas erop totdat je bijna de bocht uit bent en dan vol op het gas , je voelt het sperdifferentieel even licht ingrijpen en de kont heel licht bewegen maar alles heel vertrouwd. Je wilt hem heel houden de wagen en voor echte acties dan duik je maar eens het circuit op, geen behoefte aan trouwens. Op de weg heb je weinig speling tot uitbraak en corrigeren, voor je het weet zit er een vangrail of boom in de weg...maar dat je hem redelijk hard door een bocht kan jagen dat is zeker. Je voelt hem echt een bocht intrekken doordat het binnenste wiel licht wordt afgeremd heel vertrouwd allemaal.
Motor: Een juweel van een blok , 320 pk en 400 nm koppel tussen 2500 en 4000 trpm. Wat sleurt dit blok ongelooflijk hard eraan als je gas geeft.
Tot 4000 trpm gaat het zeer vlot en daarna breekt de hel los, wat gaat dit blok er als een hazewind hond ervan door.
Als je uitstapt heb je het gevoel dat je achterna bent gezeten door een stel Hyena's... wat gaat dit ongelooflijk hard. Boven de 4000 trpm blijft hij gewoon gigantisch doortrekken tot dik 7000trpm. Medepassagiers kijken mij met ongeloof aan. Sommige met bijna pijn in de buik gevoel en opmerkingen als jeetje dit is niet normaal. Wat een dikke smile op je face van die krachtexplosie heerlijk gewoon. En dan te bedenken dat hij nog standaard is tzt na en chipkuurtje richting de 380 pk en 500 nm koppel maar dat is even toekomst..een klein minpuntje is dat je bij constante snelheid boven de 100 km p/u het aanzuiggeluid langs de gasklep hoort en dat geeft een heel hoog licht zuigend geluid. Op den duur merk je het niet meer , ik wen er aan. Maar dat is nu eenmaal een product eigenschap. Je gaat dit ook niet oplossen door een ander luchtinlaatsysteem te plaatsen van onder ander het bekende merk PRL, wat een vermogenswinst oplevert van rond de 12 tot 20 pk want met een open luchtfilter systeem ga je de aanzuiggeluiden nog meer horen door het meer openluchtfilter huis. Op You Tube genoeg filmpjes te vinden over PRL inlaat systemen. Ik ben bang dat het extra geluid wat zich meebrengt met dit soort systemen op den duur gaat irriteren.
Een goede chiptuning levert bij dit blok bijna 100 nm extra aan koppel en dat is 25% meer dan standaard en dat is veel, dan zit je rond de 500 nm. En een PK 40 tot 60 extra, licht eraan waar je hem chipt. Leo van Drie In Emmeloord is een zeer goede Honda tuner en Sneaky tuning heeft ook een zeer goede naam maar ik wacht nog even ermee. Je zit nu eenmaal met garantie. Met nog meer koppel zou hij in theorie stiller moet zijn en nog smeuïger rond moeten draaien en het is standaard al geen zielepoot qua koppel want in z,n 3 rustig de bocht door gaat met speels gemak. Je zou verwachten bij dit blok een zenuwachtig karakter aan te treffen maar het tegendeel is waar, het blok is ongelooflijk rustig en soepel in z,n krachtopbouw bij normaal gas gasgeven en is door iedereen te berijden, kind doet de was.
Je kan hem gerust uitlenen aan je buurvrouw die met een Panda rond tuft....of je het wil is een ander verhaal.. Maar bij flink op het gaspedaal te stampen veranderd het in een Hayabusha op vier wielen. Man man man wat gaat hij er als een bezetende vandoor. Het blijft een kik om met deze wagen op pad te gaan. Het is elke dag een feestje om erin te stappen.
Honda heeft echt en pracht blok erin weten te krijgen. In totaal 3 Honda's gehad oa: de Civic 1.5 coupe uit 1996 toen nieuw gekocht, een 1.4 Civic uit 2000, en in 2013 een Civic 2.2 idtec sport nieuw gekocht, dit diesel blok is echt gebouwd om minimaal een miljoen kilometers rond te tuffen, ik heb VW 1.9tdi diesel gereden van Audi het rampenblok 2.0 tdi maar dit Honda blok was echt het allerlekkerste blok wat er op diesel gebied werd gebouwd lekker smeuïg en stil je kilometers wegdraaien. Vrouwlief is ook echt Honda gericht, Civic 1.6 sport uit 2003 ( nu rijd mijn schoonvader erin) een Civic coupe 1.5 uit 94, Type R uit 2005 (EP3) en na 2 jaar een Type R uit 2007( FN2) daarna de MB A klasse AMG line200 uit 2013. En nu de MB CLA200 SB AMG line gechipt naar 192 pk uit 2016 mijn vorige wagen. Ja het Honda bloed zit erin en dat zal voorlopig bij mij ook wel weer blijven.
Schakelen: Kunnen we kort over wezen, strak en met veel gevoel en zeer korte slagen. Betere handbakken ga je niet vinden. Ik kom uit een automaat en dan denk je tja dat wordt wennen ...nou echt niet, met speels gemak ga je door de versnellingen heen. Dit is echt een dikke pluim voor Honda tov een automaat, ik mis de automaat geen eens! wat een heerlijk gevoel deze handbak echt een feest om te mogen schakelen. Koppeling pakt bijzonder soepel op met veel gevoel. Het aangrijp punt is zo soepel en zonder horten en stoten een waar feestje.
Verbruik: tja met een 46 liter tank totaal en met ruim 7liter aan reserve sta je na 39 liter weer aan de pomp het gele lampje begint te branden en bij tanken gaat er net geen 39 liter in, dus kan nog zeker 70 km doorrijden met een normale snelheid op de grote weg.
Maar het kriebelt bij een geel lampje bij mij meestal en ga lekker de peut erin gooien.. Jammer dat de tank niet een liter of 12 groter was, moet kunnen volgens mij.
Maar na ongeveer 400 km woon werk verkeer sta je weer te tanken en dan doe ik geen eens gek ofzo. Grote weg bij 100/110 km en met 2 personen erin kom ik aan 6.9l per 100 km met de kofferbak vol met spullen over een afstand van 225km. Woon/werk rond de 9.2 liter per 100 km. 19 km grote weg. Je heb grote discipline nodig om je aan de snelheidslimieten te houden daarom staat hij op de grote weg op de cruise control. Want de VW polo's bleu motion (ja echt ongelooflijk) zitten mij vaak uit te dagen. Hebben geen schijn van kans maar dat laat ik ze lekker geloven dat ze snel zijn....zitten boven op je bumper echt het liefst erin...dan denk ik oke wat wil je nou? oh inhalen nou dat mag hoor. Eerst even van z,n 6 naar 4 terugschakelen en dan wordt de Polo heel snel heel klein...en dan weer rustig terug laten zakken naar de cruise snelheid. En ja hoor daar komen ze aangestoomd op de linker baan met 150...cu..
Uiterlijk: je vindt hem mooi of je vindt hem niets. Ik heb sinds 3weken alleen maar positieve reacties gekregen , dat je bekijks heb is een ding wat zeker is. Vele duimpjes omhoog en veel bekijks op de weg. Mensen die je spontaan aanspreken op parkeerplaatsen en erg leuke reacties tot heden. Die achterspoiler kon niet groter zeg ik meestal...ach ik kan tenminste m,n beker koffie erop zetten haha! ik liep laatst naar mijn wagen toe en er naderde een man met zijn vrouw en ik hoorde de man zeggen tegen zijn vrouw : jeetje wat een spoilers dat ding ziet er snel uit terwijl hij stilstaat. Mooier compliment kan je niet krijgen natuurlijk.
Interieur: Heerlijke sportstoelen die je echt vastzetten op een comfortabele manier en met genoeg en ruim ondersteunende zitvlak. De bovenbenen worden goed ondersteund, daar schort het nog wel eens aan bij de Japanners, vaak net even te korte zittingen en dat is bij mij vaker het geval geweest. Komend vanuit de MB die stoelen heeft waar de zittingen verstelbaar zijn in lengte en die een super comfort hebben waar de meeste Japanners zich niet aan kunnen meten. Moet ik zeggen dat dat bij deze Type R redelijk goed voor elkaar is. Alleen jammer dat er geen hellingshoek op zit voor het zitvlak maar dat is geen groot problemen want de stoelen zitten verder uitstekend. Jammer dat de rugleuning niet traploos verstelbaar is, leren ze ook nooit die Japanners. Maar verder zit het wel ok en kan er goed mee leven. Maar dat het op dit vlak beter kan dat is zeker.
Dashboard: Even wennen aan al die knopjes en menustructuur van de navi/ radio. Even een uurtje of 2 de tijd nemen en je heb het redelijk snel door. Werkt verder goed en redelijk snel het infosysteem. Navigatie is goed te doen en werkt niet al te moeilijk.
Banden: op dit moment zitten er Continentals sportcontact 6 banden eronder in de maat 245-30-20 inch specifiek voor de Type R ontwikkeld. Geen slecht band trouwens maar volgens insiders slijtage gevoelig. Nu wil het dat ik veel ervaring heb met de Dunlops sportmaxx RT2 die ongelooflijk stil zijn en slijtvaster zijn dan de Conti's , ook de Michelins PS4s zijn zeer goede banden maar wat je ook kiest tussen Conti's , Michelin , Dunlops of Bridgestone de verschillen zijn dermate klein dat welke keuze je ook maakt met de A klasse merken je nooit een miskoop heb. Zelfs Falken levert zeer goede banden en dat is officieel een B merk, ik heb ze onder een van mijn wagens gehad en bij normaal gebruik een perfecte band. Onder de Type R worden wel andere eisen gesteld natuurlijk. Maar de opvolger wordt toch de Dunlops RT of de Michelin, de Dunlops hebben als voordeel dat ze zeer stil zijn en dat is ook mijn ervaring met deze band.
Aankoop banden: Tja het is tijd om de voorbanden te vervangen de achterbanden hebben nog wel een mm of 4 maar gaan ook vervangen worden ik heb liever alles van 1 merk eronder, nu de Contisportcontact 6.
Na gesprekken te hebben gehad met mensen die met grote regelmaat Track Days rijden en veel ervaring hebben met banden tot de conclusie gekomen dat het de Michelins PS4S gaan worden maatje 245-30-20 inch. Waarom de Michelins? Levensduur, wegligging, betrouwbaarheid bij natte wegen en die hebben we nog al eens hier in ons landje. Levensduur is absoluut een stuk beter dan de Continentals die er nu onderliggen. Bij Track Days is uit ervaring gebleken, dat de Michelins veel langer meegaan dan de Conti's.
Op trackdagen, een hele dag boenderen op de conti's geeft aan het einde van de dag een band op die totaal is versleten, je bent dan wel continu met de banden de grenzen aan het opzoeken en worden niet gespaard. De Michelins gaan tot wel 4 Track Day dagen mee! ik zeg pardon? ja zegt degene die ik sprak: 4 dagen boenderen op de Michelins en daarna zijn ze ook echt op. Dat is wel heel veel verschil in levensduur zeg ik, klopt zei hij ik verbaas mij erover dat ze heel veel langer mee gaan.
Nou dat is een pre voor de Michelins. In de regen op hoge snelheden en voornamelijk in de bochten op circuits zijn de conti's een drama , je bent continu aan het corrigeren dit in tegenstelling tot de Michelins die gewoon heel veel meer grip hebben in de bochten op nat wegdek hebben. Ik ga geen Track Days rijden omdat ik de boel wel heel wil houden, er zitten nu eenmaal risico's aan deze Track dagen en is niet aan mij besteed, ondanks dat ik SRO rijopleiding heb genoten.
Dat er mensen zijn die veel ervaringen op Track Days hebben is een must voor de keuze van je banden. Mijn conclusie is dat voor 100% de Michelins de opvolgers gaan worden van de Conti's maar dat moge duidelijk wezen , zeker met de levensduur en de wegligging op natte wegen zijn ze gewoon erg in het voordeel.
Vele testen geven aan dat de Conti's erg goed zijn en vaak een eerste plek op eisen maar dat zijn testen en daar zitten belangen bij. Nu de praktijk door ervaringen en die komen toch echt in het voordeel van de Michelins , mijn keuze is gemaakt...
Tuning: Al gesproken over chiptuning in de toekomst, meerdere mogelijkheden zijn er mogelijk zoals luchtinlaatsystemen aanpassingen (noodzakelijk bij hoge vermogens) andere grotere intercoolers van oa: van Wagner of PRL en de software aanpassingen. Vermogens tot 420pk is geen enkel probleem voor dit blok en het blijft ook heel, we spreken over 100 pk extra alsof het niks is. Tja dat is Honda, 100 pk meer dan de standaard 320pk die al geen stakker is. Er rijden meerdere Fk8 in Nederland rond met dit vermogen. Of ik wat ga doen aan de software in de toekomst? ja dat is zeker want met de huidige 100km maatregelen kan je weinig tot niets doen met flink doorgassen. Je bent dan op Duitsland aangewezen om eens de boel flink open te trekken. Ik zal het meer doen onder de mom van dat ie zuiniger gaat lopen.....je moet je vrouw wat op haar mouw spelden haha! (ach de mijne rijdt zelf met gechipte motoren) verbruik bij normaal je aan de snelheid houden ligt met een software aanpassing gemiddeld tussen de 5 en 10% extra besparing en dat is in deze tijden van een liter prijs van rond de 1.80 euro wel weer meegenomen.
Kilometerstand: Bij aanschaf 40456km en nu tijdens dit schrijven op ongeveer 41850km.
Zo.. hij is op zaterdag 28 augustus naar Leo van Drie in Emmeloord geweest de tuner van Honda's die zijn eigen programma's zelf schrijft en een motorische update heeft uitgevoerd. Voor Honda's absoluut the place to be. Eerst op de Dyno rollenbank en een standaard meting verricht voordat er getuned gaat worden. Dat kwam uit op 319.9 pk bij 6588 trpm en een koppel van 413 nm bij 3985nm, iets meer koppel dus. Zoals de fabriek het opgeeft zo zit het er ook in.
Is bekend bij Honda dat de waardes die de fabriek opgeeft ook meestal wordt gehaald. Collega van mij heeft exact dezelfde wagen en kwam ook aan 319.6 pk en 414 nm koppel, was een week eerder geweest voor een standaard rollenbank test.
Zo en toch maar de PRL high flow air intake op advies van Leo laten plaatsen en daarna gechipt. Programma updaten en na een uurtje weer de rollenbank test uitgevoerd na de update. Zo dat valt niet tegen 379.1 pk en een koppel van 513 nm bij 3945 trpm. Maximale vermogen was bij 6588trpm en wordt nu gehaald bij 6048 trpm dus een stuk eerder. Dus 60 pk en 100nm extra en ja dat ga je echt merken.
Dus even een proefrit gemaakt met Leo en ik zat voor het eerst naast de bestuurder. Dat is een aparte ervaring omdat ik altijd zelf rij. Ongelooflijk wat gaat het bizar hard van stapel, je wordt letterlijk afgevuurd. Lijkt wel een kruisraket haha! ik kreeg zelfs een beetje buikpijn wat een versnelling zit er in en met een speels gemak . Na de testrit zelf richting huis gereden over een afstand van 140 km en gewoon mij redelijk aan de snelheid gehouden. Soms even een klein sprintje gedaan waar het kon en tja wat gaat dit ding af zeg pfff.
Oh de PRL air intake is totaal niet hoorbaar bij normaal rijden , ik vind hem zelfs iets stiller dan de standaard air intake totdat je echt gas geeft ....wat een genot om dat aanzuig geluid echt goed te horen en bij overschakelen de waste gate overdruk ventiel extra goed te horen hoe hij de overdruk afblaast.
Het blok is totaal niet onrustig en loopt zelfs merkbaar stiller en soepeler. De 100 nm extra geeft het blok zijn gigantische soepele kracht op een giga relaxte manier af wat een genot om zo te kunnen rijden.
En dan even inhalen (gaat echt nergens meer over😉) even terug schakelen van 6 naar 4 en hop het lijkt wel of het overige verkeer gewoon stilstaat wat een krachtsexplosie en een versnelling heb je direct onder je rechtervoet. Nu relaxt rijden en eens kijken wat hij bij contante snelheden verbruikt. Ik heb al bij 95/100 km per uur over een afstand van 225 kilometer een verbruik gehaald van 1:16.3 ja dat is gewoon echt zuinig voor dit blok. Bij normale snelheden van 100 tot 130km zit ik op gemiddeld 1:13.5 of ik dit ga halen in de toekomst.... wordt vervolgd.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.