Test: Honda Civic IMA (2004)

Met de stroom mee

Honda Civic IMA
AutoWeek 4 2004
AutoWeek 4 2004

Je leest het in AutoWeek 4 2004

Honda gaat met de stroom mee en heeft nu ook een auto met hybrideaandrijving in het programma: de Civic IMA. In principe is het een gewone Civic sedan, maar dan met een benzinemotor die assistentie krijgt van een elektromotor.

De combinatie is Integrated Motor Assist gedoopt, afgekort tot IMA. Tijdens acceleraties helpt de borstelloze elektromotor van 9 pk een handje. Bij 1.000 toeren voegt hij 40 newtonmeter koppel toe aan de trekkracht van de benzinemotor. De stroom die daarvoor nodig is, wordt in eerste instantie geleverd door de brandstofmotor. Die wekt via de motorgenerator stroom op, die vervolgens naar de accu's gaat. Die worden ook opgeladen als je vertraagt of afremt met ingeschakelde versnelling. Dan doet de elektromotor dienst als generator. Leeg zullen de accu's nooit raken, want voordat het zover komt, grijpt de elektronica aan boord in en laadt de benzinemotor de accu's op.
De Civic IMA spaart brandstof door energie die anders - bij het afremmen - verloren zou gaan, op te slaan als stroom die later weer gebruikt kan worden. Maar de IMA bespaart ook doordat de benzinemotor automatisch afslaat als de auto stilstaat. Zet je de pook in de versnelling, dan springt de viercilinder weer aan en kun je - met hulp van de elektromotor - 'gewoon' wegrijden. Dat de elektromotor meedoet, merk je absoluut niet. Maar wanneer de motor stroom genereert, kun je dat zien én voelen. Het VTEC-systeem van Honda wordt in de Civic IMA gebruikt om de remmende werking van de motor te verminderen. Daardoor gaat er meer remenergie naar de generator, die zodoende meer stroom kan opwekken. Honda heeft de benzinemotor flink onder handen genomen en zuiniger gemaakt. Ook is er minder wrijving in de motor én zijn verschillende motoronderdelen lichter gemaakt.

Trage tussensprint
De Civic IMA haalt ruim 170 km/h en sprint in zo'n twaalf tellen van nul naar honderd. Maar hij laat het bij het optrekken van 80 naar 120 km/h nogal afweten. Dat is te wijten aan de vijfbak, die is ingericht voor lage toerentallen zodat de motor van de IMA het zuinigst loopt. Maar hij heeft wel de bekende, strakke Civicrijeigenschappen. Daar zorgt z'n mooie onderstel, met dubbele draagarmen achter, voor. De besturing voelt nogal licht aan, maar je hebt de kleine middenklasser er toch prima mee onder controle. Iets meer tegenspel bij het schakelen zouden we ook niet erg vinden. Afgezien van de hybrideaandrijving is de Civic IMA een gewone Civic. Chauffeur en bijrijder zitten op stevige, sportief gevormde stoelen. Jammer dat het met leer beklede stuur alleen in hoogte verstelbaar is. Losse spullen vinden een plaats in de flinke portiervakken of in diverse kleinere opbergvakjes. Achterpassagiers kunnen hun benen goed kwijt en de hoofdruimte is ook in orde. Drie driepuntsrolgordels ontbreken niet, maar vreemd genoeg heeft de Civic achterin maar twee hoofdsteunen.
De Civic IMA is er alleen als sedan; de kofferbak is mooi regelmatig van vorm en kan flink wat koffers aan, maar het deksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen. De bagageruimte is niet verder uit te breiden, want tussen de rugleuning van de achterbank en het kofferruim zit het accupakket.
Met een prijs van € 22.400 is de Civic IMA een kleine € 2.000 duurder dan de vijfdeurs Civic 1.4i LS. Voor de Civic IMA geldt dat behalve het brandstofverbruik ook de - te verwachten - inruilprijs zal bepalen of een hybride een verantwoorde keus is; niet alleen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Laag verbruik
  • +Ruim achterin
  • +Ruime kofferbak
  • -Stuur niet in lengte verstelbaar
  • -Trage tussenacceleratie
  • -Kofferdeksel met beugels

Signalement

Merk Honda
Model Civic IMA
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.540

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.339 cc
Maximaal vermogen 69 kW / 93 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 3.300 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.480 mm / 1.715 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.625 mm
Massa leeg 1.080 kg
Laadvermogen 515 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7 s / 10,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,8 s / 19,8 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km (fabrieksopgave: 4,9 l/100km)
CO2-uitstoot 116 g/km