Honda Civic 1.5 VTEC Turbo (2017)
Geen grijze muis
Van welke kant je hem ook bekijkt, hij oogt forser dan alle Civics die we sinds het begin van de jaren 70 hebben gekend. Hij meet bijna 4,50 meter en biedt 478 liter bagageruimte. Op de achterbank heb je veel beenruimte, al zitten personen van meer dan 1,90 meter met de kruin tegen het dak. Tussen de voorstoelen staat een bak voor allerlei losse spullen en mocht je geen Android-telefoon hebben, die je draadloos kunt laden op het plateau onderin het dashboard (standaard op de Prestige-uitvoering) dan zijn er nog genoeg aansluitingen voor een kabeltje.
De auto oogt heel modern vanbinnen, waarbij tevens opvalt dat het design van het interieur correspondeert met de buitenzijde. In de meters die de koelvloeistoftemperatuur en de inhoud van de brandstoftank aangeven, zien we zelfs de vorm van de achterlichten terug. De zit is niet heel laag, maar de uitgebreid verstelbare stuurkolom en de vele instelmogelijkheden voor de stoelen maken het voor veel verschillende personen mogelijk om een fijne zitpositie in te stellen.
Eindelijk beschikt de Honda Civic over competitieve benzinemotoren. De 1.0 driecilinder turbo met VTEC-technologie levert al 129 pk, deze 182 pk sterke geblazen 1.5 viercilinder meer levert meer dan voldoende vermogen. En de samenwerking met de continu variabele transmissie is prettig. Dit is een van de fijnste motor-bakcombinaties die we ooit bij een auto met CVT hebben ervaren! Als je de bak in de S-stand zet, blijkt deze Civic echt snel. Van 0 naar 100 in minder dan 8 seconden, daarmee is de testauto sneller dan de fabrieksopave belooft. Overigens kun je de bak ook handmatig bedienen met flippers, dan heeft hij zeven voorgeprogrammeerde verzetten. Wil je het uiterste van de motor vergen, dan volstaat de S-stand. Als topmodel doet de Prestige-versie van de Honda Civic zijn naam eer aan. Werkelijk alles zit erop en eraan.
Oordeel
De Honda is ruim en onderscheidt zich door de combinatie van de motor met de cvt-transmissie. De auto biedt ontegenzeggelijk stuurplezier en is zeker in deze uitvoering zeer compleet uitgerust.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 1.5 i-VTEC Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 134 kW / 182 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.518 mm / 1.799 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.697 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,2s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 133 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 2.0 i-VTEC 320pk Type R GT | Volledig aantoonbaar dealeronderhouden | Extra set velgen en banden | Lage km stand | Bijzonder mooie kleur
- 2019
- 41.088 km

Honda Civic 2.0 i-VTEC Type R
- 2018
- 69.439 km

Honda Civic 2.0 i-VTEC Type R 320pk | Adap. Cruise | Carplay
- 2018
- 28.857 km
Lees ook
Praktijkervaring Honda Civic: zo bevalt de tiende (!) generatie
Honda Civic Type R - Op de Rollenbank
Praktijkverbruik: hoe zuinig is de Honda Civic?
Zo komt de Honda Civic uit de 100.000 kilometertest van AutoBild
Honda Civic Type R van Max Verstappen te koop
Lezersreacties (104) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.