Honda Civic 1.5 VTEC Turbo (2017)

Geen grijze muis

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
Elke paar jaar zet Honda een compleet ander model van de Civic neer. In zijn nieuwste gedaante is hij groter dan ooit, maar bepaald geen grijze muis.

Van welke kant je hem ook bekijkt, hij oogt forser dan alle Civics die we sinds het begin van de jaren 70 hebben gekend. Hij meet bijna 4,50 meter en biedt 478 liter bagageruimte. Op de achterbank heb je veel beenruimte, al zitten personen van meer dan 1,90 meter met de kruin tegen het dak. Tussen de voorstoelen staat een bak voor allerlei losse spullen en mocht je geen Android-telefoon hebben, die je draadloos kunt laden op het plateau onderin het dashboard (standaard op de Prestige-uitvoering) dan zijn er nog genoeg aansluitingen voor een kabeltje.

De auto oogt heel modern vanbinnen, waarbij tevens opvalt dat het design van het interieur correspondeert met de buitenzijde. In de meters die de koelvloeistoftemperatuur en de inhoud van de brandstoftank aangeven, zien we zelfs de vorm van de achterlichten terug. De zit is niet heel laag, maar de uitgebreid verstelbare stuurkolom en de vele instelmogelijkheden voor de stoelen maken het voor veel verschillende personen mogelijk om een fijne zitpositie in te stellen.

Eindelijk beschikt de Honda Civic over competitieve benzinemotoren. De 1.0 driecilinder turbo met VTEC-technologie levert al 129 pk, deze 182 pk sterke geblazen 1.5 viercilinder meer levert meer dan voldoende vermogen. En de samenwerking met de continu variabele transmissie is prettig. Dit is een van de fijnste motor-bakcombinaties die we ooit bij een auto met CVT hebben ervaren! Als je de bak in de S-stand zet, blijkt deze Civic echt snel. Van 0 naar 100 in minder dan 8 seconden, daarmee is de testauto sneller dan de fabrieksopave belooft. Overigens kun je de bak ook handmatig bedienen met flippers, dan heeft hij zeven voorgeprogrammeerde verzetten. Wil je het uiterste van de motor vergen, dan volstaat de S-stand. Als topmodel doet de Prestige-versie van de Honda Civic zijn naam eer aan. Werkelijk alles zit erop en eraan.

Oordeel

4 sterren

De Honda is ruim en onderscheidt zich door de combinatie van de motor met de cvt-transmissie. De auto biedt ontegenzeggelijk stuurplezier en is zeker in deze uitvoering zeer compleet uitgerust.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.5 i-VTEC Sport
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 134 kW / 182 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.518 mm / 1.799 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.697 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden235/45R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,2s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 133 g/km

Lezersreacties (104) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.