Honda Civic 1.0 i-VTEC Business Edition (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.0 i-VTEC Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Ophalen en eerste km's
- 2.700 km
Na de Peugeot 308 SW was het weer tijd om een andere auto uit te zoeken. De Peug was een 14% wagen en met net een nieuw huis en ander bijtellingsregel wilde ik het mezelf niet heel erg moeilijk maken en ook niet heel erg veel extra gaan betalen per maand aan bijtelling. Ik hield eigenlijk 2 auto's over op het eind en dat waren de Ford Focus SW ST-line en de Civic, die ik al eerder had gereden in het verleden met een 2.2 diesel wat voor mij persoonlijk echt de leukste wagen was die ik had gereden. De Civic heeft voor deze klasse echt nog steeds heel wat binnenruimte en na de Peug wilde ik ook graag een auto waar de kinderen ook nog achter mij konden plaats nemen als ik rij. Puur op de vorige Civic en beenruimte dus ook naar de Honda dealer voor de uitvoering met in mijn gedachte voor een Executive of Premium. na een uurtje de offerte voor de Business Edition doorgenomen te hebben, heel compleet en qua prijs super aantrekkelijk. Er zjn natuurlijk nog altijd dingen waarvan je denkt dat wil ik ook nog, maar deze was zo voor het gebruik voldoende voorzien en met een benzine motor en CVT, ook lekker voor in de file. Kleur was een keuze tussen Polished Metal Grey en Sonic Grey, het werd de laatste.
Direct na het ophalen van de wagen inpakken en door naar Frankrijk. Alles eigenlijk nog niet uitgezocht, maar onderweg en even snel voor de deur al heel wat uitgevogeld. Onderweg wel wennen aan de CVT, had wel een middag met een leenauto gereden om te voelen of dit paste bij mij, maar de voordelen met file etc icm veiligheidssystemen was toch wel in het voordeel voor die beslissing. je hebt wel de neiging om in sommige gevallen de koppeling te zoeken, maar dat went gelukkig snel. Ook op de achterbank blije mensen, iets meer beenruimte, maar ze missen wel het opbergvak achter de rijders stoel, verder is ook de zwarte hemel mooi geeft een compact gevoel. Voorin goed ook goed wat dat betreft, wel aan het zoeken geweest naar de juiste setting met de stoel en rugleuning wat wel weer wennen is als je het 4 jaar wel hebt geweten en nu echt wel een stukje lager komt te zitten, maar ook daarvoor heb ik nu wel een goede positie gevonden voor de stoel. Wennen aan de manier om de triptellers te bekijken en door alle menu's te kunnen lopen met de knoppen op het stuur, het is niet allemaal op gevoel. Ik moet er iets meer bij nadenken en kijken wat waar staat, maar dat is gewenning. Android Auto had ik vooraf al op mijn tel gedownload en dat werkt ook, jammer dat Flitsmeister hier nog geen autorisatie voor heeft. Carplay van Apple heeft dat weer wel en heeft ook meer apps die compatible zijn. Verschil is wel dat bij Apple de heel tijd je scherm mee wisselt met je telefoon en dat Android dat dan weer niet doet of ik moet daar nog iets hebben gemist. Bij het sluiten van de auto was ik gewend dat de spiegels inklapten en je gelijk kon zien of de auto op slot was, maar dat blijkt de Honda ook te kunnen als je 2x op de toets sluiten drukt en deze vasthoud en je kan de ramen bij warm weer iets eerder allemaal openzetten door de ontsluiten knop 2x in te drukken en ook deze iets langer vast te houden. Kofferbak door ontbreken reservewiel ook voldoende groot voor wat ik gebruik,dus eigenlijk nu nog geen opmerkingen. Oh jawel wel eentje, de middelste gordel van de achterbank rolt niet mee automatisch op na eigenlijk niet gebruikt te zijn geweest, 2 of 3x heeft mijn dochter er misschien aangezeten.
Het rijden gaat verder ook top! de adaptieve cruise werkt lekker, wel op tijd anticiperen op voorliggers en achteropkomend verkeer omdat deze anders afremt en op wagens waarvan Honda denkt dat deze naar links komen, want ook dan remt deze automatisch af, maar Parijs heerlijk doorgekomen op de linkerstroom en ze volgt gewoon het verkeer.
Het verbruik met vooral snelweg, 130km/h, en een beetje heuvels viel mij mee voor de eerste paar km's, ik bleef hangen op 6,8l/100km en daarmee kwam ik dan zo'n 550km ver op 1 tank, de motor kan dus nog beter gaan lopen, maar dat viel nog niet tegen met de wetenschap dat deze in NL iets zuiniger zal kunnen gaan lopen.
Kleur dan als laatste, moet je van houden, ik vind het top bij de auto passen, maar dat is weer persoonlijk. Wel leuk dat als je de wagen van dichtbij bekijkt dat je er een groene metallic kleur in kan herkennen. Al met al een prettige eerste km's mee gereden en hopelijk nog veel meer. Foto's worden zo geplaatst.
30,000 km
- 30.000 km
Ben nu een half jaar berijder van de Civic en moet heel eerlijk zeggen dat ik er absoluut geen spijt ban heb, alles valt wel zo’n beetje op zijn plek, alles is gewend en sommige dingen wennen nooit. Dingetje met de achtergordel is verholpen, wat beter naar gekeken en bleek dat de gordel gedraaid in de rolautomaat zat, dus een paar keer een flinke ruk er aan geven en de gordel was er uit waar deze dubbel zat.
Het rijden; CVT went heel snel, wel opletten met gas geven dat je dit wel gedoseerd moet doen, anders klimmen de toeren vrij snel op naar een monotoon geluid tot cruise snelheid bereikt is en je het pedaal wat los laat, kan niet echt zeggen dat het hinderlijk is, blijft allemaal goed binnen de perken. Geen schokken, het vloeit allemaal netjes door tot de snelheid die je wilt hebben. Het leuke aan ACC is wel dat je ook in de file geen gas hoeft te geven of te remmen ook niet onder de 30 of 50km/h, praktisch geef je als je stil staat wel even gas anders wacht ze naar mijn gevoel lang voordat ze gaat rollen. Ook is het wennen en rust dat je auto afstand houd tot je voorganger, vaak komt er wel weer een auto tussen in de file, want die ruimte is er ook wel voor je mede weggebruikers. Anticiperen, want dan remt de auto weer vrij abrupt soms, maar dat geldt ook met remmen en wagens waarvan ze denkt dat deze naar links komen. Ook als je een file ziet aankomen tik ik de ACC er even vanaf dat ze al begint te rollen, anders begint de auto pas met afremmen binnen de door haar geconstateerde afstand terwijl je al eerder de matrix borden aan ziet gaan, rij je weer in het treintje dan weer aan en laat je de auto met het verkeer meerijden.
De auto trekt lekker op en door en bij accelereren zie je het voordeel van de CVT met je mede weggebruikers die al vrij snel in je spiegels rijden terwijl je toch echt niet altijd vol gas wegrijdt. Trekt lekker door naar 165 als het nodig is en de tussenaccelaraties zijn ook snel genoeg om vlot mee te komen met het verkeer of voor het switchen van de rijbanen.
Met de winterbanden heb ik het gevoel dat deze meer en veel eerder de grens hebben bereikt dan de Pilot Sport die er standaard op liggen, hier gaat ze sneller op glijden ook bij droog weer. Verder niets als lof over het comfort van de wagen, rijdt en stuurt lekker, zoals je van een Honda mag verwachten, comfortabel en sportief, net waar je op dat moment zin in hebt. Sturen doet ze vrij direct en volgt braaf welke kant je op stuurt en geeft duidelijk de grens aan van zijn kunnen.
Wel merk ik dat de B-stijl in combinatie met mijn zitpositie en de kont van de wagen op rotondes het zicht weg neemt voor fietsers. Ze vallen vaak weg aan de rechterkant achter de kont en stijl van de wagen, dus dat is wel opletten bij rotonde. Ook zijn de spiegels vrij groot waardoor ze in combinatie met de lage zit het zicht rechtsvoor minder maken en je vooraf goed moet kijken wat er zich in de berm of op de stoep bevindt als je naar rechts wilt, lage paaltjes vallen vrij snel weg in die hoek. Wat ik wel top vindt is dat je echt in de auto zit, lekker opgeborgen in de auto, de auto sluit echt om je heen.
De achteruitrijcamera vindt ik wat vertekenen en ik merk dat ik vooral bij achteruit rijden in bochten meer in de spiegels rij dan dat ik de camera gebruik. De camera zit ook vrij snel dicht met vuil en water bij regen. Dat geldt overigens ook voor de sensoren aan de voorzijde die bij regen al heel snel detecteren dat het regent en dus gaan piepen, in de praktijk staan ze bij regen dus vaak uit.
Zitpositie is goed en comfortabel, achterin hoor ik ook nog steeds geen klachten, Koffer is ook groot voor een wagen in deze klasse en zeker met het vak onder de vloer kun je echt een hoop wegstouwen in de bagageruimte.
Het gebruik voorin de wagen, alles zit na wat gewenning wel op zijn plek en is op tast te vinden. Het beeldscherm met alle instelling zit niet logisch in elkaar is mijn mening. Je moet echt door veel menu’s heen om iets aan te passen, als dat kan. Ik vond Android Auto fijner dan Carplay, Carplay een update gehad waardoor het hetzelfde werkt als Android Auto voor mijn gevoel. Android heeft ook een update gehad met Android 10 op mijn telefoon, waardoor deze op 1 of andere manier niet meer te koppelen is met de auto, hij blijft op hangen op ‘verbinden…..’ in het scherm. De dealer weet ook niet wat hij daarmee kan doen, maar doordat ik mijn telefoon niet kan koppelen met de auto kan ik deze ook niet naar wireless zetten, omdat deze simpelweg de auto niet herkend en dat zou juist met Android 10 weer wel moeten kunnen.
Het draadloos laden in het voorvak is ook makkelijk en wordt regelmatig gebruikt, de telefoon werd in de vakantie wel wat warm….. Ook is de aflegruimte voorin voldoende en genoeg, alles kan ik kwijt voor in de auto. Brillen, klein geld kaartjes, laders, snoertjes (aan laadpunten geen gebrek voorin) en flesjes drinken.
Het verbruik is blijven hangen op gemiddeld 7,0km/l, zo’n 1 op 14 dus met mijn rijstijl en afstanden en plekken waar ik rijd. Rij netjes 130 waar 130 mag 80 waar 80 etc. Wel vind ik het verschil in verbruik met in de stad rijden en buiten de bebouwde kom groot. Waar met een diesel het verbruik dicht bij elkaar ligt gaat het met deze benzinemotor van 8l/100km in de stad naar ca. 5,6l/100km op de snelweg, voornamelijk 100km/u. Ook merk ik dat de ECO stand effect heeft in de stad, maar boven de 70-80 km beter uit kan staan, dan rijdt ze zuiniger als deze stand niet aan is. De verbruiksmeter gaat overigens goed mee met de stand aan de pomp, zit niet veel tussen qua verbruik. Wel ben ik pas gaan tanken als de meter en de tellen echt op nul staat. Dan kan ik vaak nog ruim 50km verder rijden en tank je zo’n 40-43 liter, als je tankt als het lampje gaat branden gaat er maar zo’n 34-36l in. Nu tank ik tussen de 500 en 600km per tank afhankelijk van waar ik de volgende dag heen rijdt en wat er aan km’s gereden kan worden volgens de boordcomputer. Op naar de volgende km’s, wordt vervolgt!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda Civic
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkverbruik: hoe zuinig is de Honda Civic?

Zo komt de Honda Civic uit de 100.000 kilometertest van AutoBild

Honda Civic Type R van Max Verstappen te koop

Nieuwe Honda Civic Type-R rolt ingepakte spieren

Honda Civic 1.5 Turbo - Skoda Octavia 1.5 TSI - Dubbeltest
