Honda Civic 1.0 Turbo i-VTEC - Op de Rollenbank
De ziel van een oude Vtec
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat een moderne auto altijd wel zijn fabrieksopgave haalt, is mooi meegenomen. En dat een Japanner eigenlijk nooit teleurstelt op de rollenbank, geeft de burger eveneens moed. Maar dat er ooit een familielid van Thomas Hage hier het strijdtoneel verliet met 13 pk extra in de tas, maakt Hage pas echt strijdbaar. Deze week gaat zijn fonkelnieuwe Civic op de bank.
Als er zoiets bestaat als de typische Honda-rijder komt Thomas Hage aardig in de buurt. “Mijn ouders reden altijd al Honda en ik heb die gewoonte overgenomen. Het zijn auto’s die bovengemiddeld goed rijden en waar nooit iets kapot aan gaat”, motiveert hij zijn keuze. Hoewel Thomas bij dit exemplaar wel wat problemen heeft gehad met regen- en lichtsensoren. “Maar dat is allemaal netjes door de dealer opgelost. Die zit overigens zowat in mijn achtertuin, nog een reden om Honda te blijven rijden.” Verder reed Thomas voorheen in een S2000. Die heeft hij “te vroeg verkocht, als je nu de prijzen ziet”. En de Civic die hij hiervoor reed, was er een met 90 pk. “Die was wel erg traag. Wat dat betreft, bevalt deze veel beter.”
Wat Thomas ook leuk vindt, is dat hij in een auto rijdt die je niet vaak ziet. Daarin heeft hij gelijk, want waar je de Civic ooit op elke straathoek zag, kunnen er tegenwoordig weken voorbijgaan zonder dat je een nieuw exemplaar ziet. Dat is best jammer, want kwaliteiten heeft deze auto zeker. Vreemd eigenlijk, zou je kunnen denken, dat ‘het merk van Max Verstappen’ in Nederland op geen enkele wijze wordt gepromoot.
Als de Civic eenmaal op de rollenbank is vastgesnoerd, wordt algauw duidelijk dat er meer vermogen in de 1,0-liter driepitter huist dan is opgegeven. Al tijdens het inrollen komt de 120 pk voorbij op het scherm. Als de meting eenmaal losgaat, zien we de meters uitslaan tot over de 140 pk. “Zie je wel”, zegt Thomas. “Ik heb altijd wel het idee gehad dat hij veel sterker is dan opgegeven.” Wel jammer dat hij blijft steken op een plus van 13 pk, net als destijds zijn familielid. De strijd is dus evengoed nog onbeslecht, maar Thomas kan in elk geval met opgeheven hoofd binnenkomen op het volgende verjaardagsfeest.
Voor Ghisbert is deze uitslag op geen enkele manier verbazend. “Dit zie je natuurlijk altijd bij nieuwe auto’s; er huizen altijd wel flink meer pk’s in. Het is wel gek dat deze motor al instort bij 5.700 toeren per minuut, terwijl de toerenteller tot 8.000 doorgaat. De ziel van de oude VTEC’s zit er nog in …”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 1.0 i-VTEC S |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 988 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 129 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.518 mm / 1.799 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.697 mm |
Massa leeg | 1.229 kg |
Laadvermogen | 416 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128 g/km |
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.