Honda Accord 2.2 i-CTDi Executive (2004)

Soepel en verfijnd

Honda Accord 2.2 i-CTDi Executive
De Accord is voorzien van de fijnste viercilinder dieselmotor die wij kennen. Het is de eerste door Honda ontwikkelde zelfontbrander en hij doet zijn werk bijzonder soepel en welgemanierd. Maar hoe hightech de motor ook is, superzuinig is 'ie niet.

Dieselmotoren en Honda, dat zijn twee begrippen die moeilijk samengingen. Maar nu is alles anders. Honda zette z'n beste motorenman op het dieselproject, de man achter de motoren in de Formule 1 en de VTEC-techniek. En nu dus de 2.2 i-CTDi met 140 pk en 340 Nm.
Als je de contactsleutel omdraait, hoor je de motor nauwelijks. Hij klinkt bijna
hetzelfde als een benzinemotor, zo rustig en gecultiveerd. We kunnen onze oren
bijna niet geloven! Het 2,2-literblok bestaat volledig uit aluminium, heeft een
dubbele, bovenliggende nokkenas, vierkleppen per cilinder, common-railinspuiting en een turbo met variabele geometrie. Vanaf 1.500 toeren voel je de i-CTDi al versnellen, zo soepel en welgemanierd dat je je bijna in een auto met
hybride-aandrijving waant. Medepassagiers merken niet dat er een diesel onder kap ligt, of het moet de turbofluit zijn die hen op de hoogte brengt. Want die hoor je wél. Op 't display van de decibelmeter zien we zeer lage waarden. Bij 100 km/h noteren we 64,2, bij 120 66,3. Keurig voor een diesel.
De Honda sprint in 9,6 tellen naar de 100 km/h en da's slechts 'n fractie langzamer dan de Japanners beloven. Tegenwoordig lijkt het bij diesels alleen nog maar om het koppel te gaan, maar het verbruik blijft nog altijd een van de belangrijkste aanschafredenen. Met de Accord reden we gemiddeld 1 op 13,9. Superzuinig dieselen kun je dus vergeten.


Prettige bediening
In de Accord laat het stuur zich lekker ver naar de bestuurder toehalen, maar de
stoel staat te hoog naar onze zin. De fijne, grote stoelen dragen bij aan het hoge
comfort in de Accord, alleen missen we wat zijdelingse steun. Belangrijk voor een
fijne rijpositie is de plaats van de pook; in de Accord staat hij dicht bij de bestuurder. Nog prettiger is de bediening; met korte, trefzekere slagen en zeer exact, op zo'n precieze manier dat het bijna eng is.
In de Honda Accord heb je uitzicht op een strak dashboard, met voldoende opbergmogelijkheden, maar op het gebied van materiaalgebruik verwacht je iets
meer van een auto die ruim 35.000 euro kost. De Accord beschikt bovendien over een heel groot, duidelijk informatiescherm. Maar eer je door hebt hoe de
bediening van de ventilatie, airco en audio werkt, ben je zeker een paar minuten
verder. Comfort wordt mede bepaald door de ruimte aan boord. Dat biedt de Accord volop, achterin is het aangenaam zitten.
In bochten helt de Accord iets, maar door de directe besturing valt er heel wat lol te beleven. Iets meer tegendruk in de stuurinrichting zou echter wel prettig zijn. In
lange bochten vertoont de Honda wat onderstuur. Doe je even de rechtervoet
omhoog, dan kom je weer veilig in het spoor. Mocht het misgaan – we zijn
tenslotte allemaal wel eens een beetje balsturig – dan grijpt 't stabiliteitssysteem
VSA in. De Accord remt als de beste, en de i-CTDi krijgt een aangepast onderstel mee om 't hogere koppel netjes op straat te krijgen. 't Heeft alleen moeite met heftige hobbels.
Honda staat niet als goedkoop bekend. Voor de Accord i-CTDi Executive rekent de dealer 37.960 euro. De Honda heeft lichtmetalen wielen, een regensensor,
elektrisch bedienbare ramen achterin, een volautomatische airco en nog meer zaken die je voor zo'n prijs mag verwachten.

Signalement

Merk Honda
Model Accord 2.2i-CTDi Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.204 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.665 mm / 1.760 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.433 kg
Laadvermogen 537 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 7,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,7 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 143 g/km