Honda Accord 2.0i Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.0i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 177.000 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
- 193.000 km
Na 7 jaar vrijwel probleemloos te hebben kunnen genieten van de sportieve Fiat Bravo, begon de leeftijd en zijn Italiaanse karakter de Bravo te achterhalen. Na de zoveelste reparatie in de laatste anderhalf jaar, en met de diagnose dat de Bravo zeker geen extra jaar zo overleven, werd besloten het Italiaanse temperament te verruilen voor Japanse betrouwbaarheid.
Gezien het budget viel de Toyota Avensis snel af. Andere alternatieven als de Mazda 6 en Nissan Primera vielen bij mij niet in de smaak. Inmiddels is het design van de Mazda immers ietwat gedateerd. Daarnaast doet het interieur van beide wagens mijn hart niet sneller kloppen.
Na een lange zoektocht stuitte ik op een Honda Accord 2.0 Comfort uit 2003 voor een zeer redelijke vraagprijs bij Honda-dealer Van Roon in Krimpen a/d IJssel. De garantie van 12 maanden deed de tamelijk hoge kilometerstand van ruim 175.000 km. al snel vergeten. Binnen twee dagen was ik dan ook de trotse eigenaar van de Honda.
Hoewel een kleine Fiat Bravo niet direct goed vergelijkingsmateriaal is, vielen al tijdens de rit naar huis meerdere positieve aspecten van de Accord op. Zo is de motor uitermate stil. Zeker bij lage toeren dringt vrijwel geen motorgeluid de auto binnen. Ook band- en windgeruis zijn beneden de 120km/u verwaarloosbaar. Ook bij hogere snelheden of snel accelereren is de Accord zeer stil. Vanuit het interieur zijn tot dusverre geen rammeltjes te horen. Slechts wanneer de auto in de winter nog koud van binnen is, vertoont het interieur enkele kraakjes. Na een minuut met de climat control zijn de echter weer verdwenen. Mogelijk juist door deze geruisloosheid valt wel op dat bij snelheden boven de 120 km/h er een merkwaardig en tot op heden onverklaarbare ratel licht ten gehore wordt gebracht ter hoogte van de buitenspiegel aan de passasierszijde. Wanneer echter de (niet vlekkeloze) autoradio aan staat, verdwijnt dit geluid al rap naar de vergetenheid. Bij hoge snelheid lijkt deze ratel nietin geluidssterkte toe te nemen en zelfs te verdwijnen. Desondanks stemt het geluidsniveau in de Honda mij en mijn passagiers zeer tevreden.
De Honda Accord lijkt niet ontworpen om op te vallen. Desondanks wordt de Accord door een ieder die mijn nieuwe aanwinst nader bekijkt geprezen om zijn subtiele en gracieuze lijnen. De stoere koplampen en scherpe neus geven hem een licht agressieve, doch elegante vooraanblik. De Accord toont slank en wordt vanaf de zijkant bekeken niet onderbroken door storende inhammen. Hoewel de achterzijde van de Accord niet breder is dan zijn voorzijde toont zijn kont breder vanwege de grote en brede achterlichtunits. Zeker bij donkergekleurde Accords lijkt de kont indrukwekkend. Het chroom dat Honda her en der heeft geplaatst maken van de Accord een auto met een elegante, chique en doch robuuste uitstraling. De lak die Honda heeft gebruikt verdient veel lof, deze is uitermate goed bestand tegen steenslag en krassen. Zowel de voor- als achterbumper doen zeer naar behoren hun werk.
Een groot voordeel van deze Honda Accord is het beperkte aantal in ons land verkochte exemplaren. Zelf heb ik een hekel aan het rijden van auto's met een hoog grijze-muis-gehalte. De Honda Accord wordt door veel mensen niet direct herkend, wat doorgaans positieve reacties oplevert. Een veel gehoorde reactie: Joh, ik had geen idee dat Honda zulke mooie auto's maakte.....
Het interieur van de Accord is degelijk, zonder poespas en toont betrouwbaar. De stoelen voldoen prima. Ergonomisch is er weinig kritiek te leveren op de Accord. Klein minpuntje is het arsenaal aan onverlichte knoppen in het portier. Geregeld worden de portieren vergrendeld, daar waar het de bedoeling was slechts de buitenspiegels te ontdooien.
Ruimte is er in de Accord voldoende. Zowel voor- als achterin kunnen personen die iets langer zijn gerust plaats nemen zonder zich in moeilijke bochten te hoeven wringen. Gedurende langere reizen bleek de achterbank dermate comfortabel dat passagiers er steevast slapend in werden aangetroffen. De kofferruimte is voldoende ruim, hoewel minder ruim dan bij veel concurrenten. Het neerklappen van de achterbank gaat niet zeer eenvoudig en heb ik dan ook tot nog toe achterwege gelaten.
Het zicht rondom de Accord is een voornaam aandachtspunt. Zo is door de brede A-stijl het zicht op kruisingen soms niet optimaal. Door de iets hogere kont en tamelijk kleine achterruit is het zicht naar achter bij het inparkeren eigenlijk slecht te noemen. Mogelijk dat meer ervaren sedanrijders hier minder problemen mee hebben. Parkeerassistentie zou dan ook geen overbodige luxe zijn. Het zicht achteruit wordt bij nat weer sterk belemmerd door het ontbreken van een achterwisser. Hierdoor is de achterruit regelmatig nauwelijks transparant en is het gebruik van achterruitverwarming noodzakelijk.
Het weggedrag van de Accord is voorbeeldig te noemen. De Japanner geeft ten alle tijden het gevoel alles onder controle te hebben. Slecht wegdek, helse weersomstandigheden, scherpe of flauwe bochten schrikken de Honda niet af. Zeer zware zijwind op hoge snelheid kan hem iets van zijn baan doen afwijken. De plezierig afgestelde stuurbekrachtiging zorgen er echter voor dat dit zelden hinderlijk wordt. Hoewel de Honda niet direct uitdaagt tot zeer sportief rijden, slaat hij zeker geen modderfiguur en toont hij zelfs bij hogere snelheden zijn ware klasse. De Accord geeft dan voortdurend het idee over meer capaciteiten te beschikken dan zijn bestuurder. Slechts bij zeer hard remmen op hoge snelheid wil de achterzijde iets uitwijken.
Wel vertoont mijn Accord (mogelijk door het meepakken van enkele stoeprandjes) een lichte afwijking naar links bij hogere snelheid. Het meepakken van stoepranden is overigens zeker niet aan te raden gezien de lage voorbumper. Bij iets hogere randen schuurt deze bumper soms zelfs over de stoep. Honda lijkt hierop voorbereid, want schade aan de bumper levert het niet op.
Het schakelen in de Honda is aangenaam en soepel. Ook het bereik vanaf de tweede versnelling is uit de kunst. Wel blijkt in de eerste versnelling al snel het vermogen sterk af te nemen en is doorschakelen een noodzaak. Wederom opmerkelijk is dat de motor op zo'n moment niets van zich laat horen. Blazen lijkt de Accord niet toe te staan. Vanaf zijn twee kan de Accord prima laag in de toeren gereden worden, wat nog steeds wennen is na een aan toeren verslaafde Bravo.
Hoewel de acceleratie van de Honda in meerdere tests geprezen is, valt deze mij in de praktijk iets tegen. Zeker op de eerste meters maakt de Accord weinig indruk (mogelijk door het teleurstellende vermogen in de eerste versnelling en het gewicht van 1290 kg.). Eenmaal op gang voelt de Accord zich beter in zijn element. Tussenacceleraties gaan probleemloos en vaak zelfs indrukwekkend. Op provinciale wegen gedraagt de Accord zich voorbeeldig. Op autosnelwegen en de Duitse Autobahn verdeelt de Honda zijn vermogen perfect. Een sportieve rijstijl is niet direct zijn specialisme. Liever blinkt de Accord op hoge snelheid uit in betrouwbaarheid en geeft de auto steeds het idee over nog een groot arsenaal aan vermogen te beschikken zonder deze nodeloos aan te spreken. Zo maakt de Accord soms de indruk over een dieselmotor te beschikken i.p.v. een degelijke 2.0-liter benzine. Het gebruik als trekauto is dan ook aantrekkelijk. Het verbruik van de Accord is redelijk. Tot nog toe werd bij een sportievere rijstijl 1:12 gerealiseerd, wat voor een tamelijk grote wagen niet onbehoorlijk is. Als enige van zijn concurrenten uit 2003/2004 heeft de Accord een classificatie in het C-segment voor Co2-uitstoot.
Hoewel mijn Accord momenteel al negen jaar oud is en tegen de 200.000 aanhikt, vertoont de auto geen enkele mankementen. Dienst weigeren komt niet in zijn vocabulaire voor. En laat dat nu precies de reden zijn om voor de betrouwbaarheid van de Accord te hebben gekozen.
Volgende week gaat de Accord op voor zijn APK, een update volgt dus snel.
Problemen:
- onverklaarbare ratel boven 120 km/u bij rechterbuitenspiegel.
- beslaan van de koplampunits (Xenon, niet standaard)
- ruitenwisserblad links opmerkelijk snel versleten, mogelijk zit er een verbuiging in de wisser zelf.
Pluspunten:
- uitermate stil
- zeer betrouwbaar
- aantrekkelijk design
- opmerkelijke verschijning
- voorbeeldig rijgedrag
- geeft indruk alles altijd onder controle te hebben
Minpunten:
- matig zicht rondom
- acceleratie bij lage snelheid valt tegen
- ontbreken achterruitenwisser
- 196.000 km
UPDATE:
De Accord is deze morgen vlekkeloos door de APK gekomen, zonder enig punt van kritiek. Vrijwel kosteloos onderhoud voor een auto van negen jaar oud. Complimenten voor Honda !!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.