Ford Taunus 2.0 Ghia: Deze viercilinder was duurder dan kale V6

2.0 moderner dan 2.3

Ford Taunus 2.0 Ghia

Dat je vroeger keuzestress kon krijgen bij het kiezen van een auto kunnen we ons goed voorstellen. Neem de Ford Taunus, de voorganger van de Sierra. Die je had als 1.3, maar ook als 2.3-V6 en heel veel motoren daartussenin. Helemaal kaal of weelderig aangekleed als Ghia. En ga zo maar door. We gaan weer eens lekker terug in de tijd en stappen in een Ford Taunus 2.0 Ghia. Met viercilinder, die nota bene nieuw duurder was dan een kaal exemplaar met 2.3-V6!

Snuffelend door de prijslijst van de Ford Taunus uit 1978 vallen vooral de eindeloze keuzemogelijkheden op. Het motoraanbod start met een armetierige 1.3 met 55 pk en loopt door tot een 2.3-V6. De basisuitvoering heet Base en die doet zijn naam eer aan. Plastic op de vloer, geen dagteller, geen hoofdsteunen en ga zo maar door. Nee, dan de Ghia op deze pagina. Het topmodel, in dit geval met een tweelitermotor. En dan nog kon de verkoper vragen: “Wilt u de vier- of de zescilinder?” Nu denk je misschien dat die V6 duurder was, maar nee hoor, de modernere vier-in-lijn kostte als Ghia ruim duizend gulden meer dan de L-uitvoering van de V6. Dat werd de keuze van de eerste Belgische eigenaar van deze Taunus en hij spendeerde nog wat extra franken aan een schuifdak, een automatische transmissie, een radio en metallic-lak. Het met vinyl beklede dak is vanaf de GL al standaard, de Ghia vult dat aan met onder meer koplampsproeiers, een toerenteller, lichtmetalen wielen, velours bekleding en verlichting in de bagageruimte.

Dat interieur ziet er inderdaad weldadig uit, met zelfs écht hout op de portieren en het dashboard. Dat neemt niet weg dat je zelf de ramen moet openslingeren, wat we dan ook doen. Schuifdak een stukje open en de frisse wind waait naar binnen. De tweeliter levert net geen 100 pk en voelt tot ongeveer 90 km/h best vlot aan en draait dan al meer dan drieduizend toeren. Met een handgeschakelde vierbak is dat waarschijnlijk iets minder. De Taunus deint gemoedelijk over het wegdek, de achterkant bibbert soms wat op zijn starre as en in bochten bieden de stoelen weinig zijdelingse steun, terwijl de koets vrolijk overhelt. Het is typerend voor een doorsnee-auto uit die tijd. De teller is in 45 jaar tijd niet verder gekomen dan 49.000. De staat van de Ford is dan ook onberispelijk.

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn

Cilinderinhoud 1.998 cc

Max. vermogen 72 kW/98 pk bij 5.200 tpm

Max. koppel 151 Nm bij 3.500 tpm

Topsnelheid 165 km/h

0-100 km/h 12,4 s

Verbruik gem. 10,9 l/100 km

Dit exemplaar met slechts 49.000 kilometer op de klok stond in de zomer van 2023 voor €10.950 te koop. Van deze generatie Taunus verscheen in 1979 een gefacelifte variant, die onder andere herkenbaar is aan de grotere achterlichten.

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.