Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane

Ford Puma 1.7 (2000)

Feest

1
Ford Puma 1.7 (2000)
  • Autotest
20 november 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de nieuwe dikke van Dale staat het zo: 'feest (het; -en) (1254, Oud-Fr. feste) (...) 5 aanleiding tot vreugde, iets zeer plezierigs, syn. genot: het is een feest om naar haar te kijken (...)'. Kijk nu eens naar de Ford Puma. Feest!

Het bezitten van een auto als de Ford Puma is een feest. Hij heeft uitdagende vormen, flink wat pk"s onder de motorkap, een dikke uitlaat, gewoon alleen maar leuke dingen. Zo"n coupé/sportwagen is meer dan een vervoermiddel om van A naar B te komen. Het is bijna een spiegelbeeld van wat je zelf bent/wilt zijn. "n Vlotte jongen/meid: onafhankelijk (auto zonder achterdeuren, dus geen kinderen), echt niet suf (moderne, snelle lijnen) en snel (trekt aandacht). Met een coupé/sportwagen doe je niet mee met die massa met hun stationwagons, midi-MPV"s en suffe sedans. Wat koop je dan? Met een budget van zo"n 45 mille is er niet zo gek veel. Ja, je kan wat hatchback-afgeleiden kopen als de Citroën Xsara Coupé of de Renault Mégane Coupé. Maar een échte coupé... Nee.
Ja! Een Ford Puma. Een anders dan andere auto. Kun je op een feestje best mee komen voorrijden. Of niet?
Bij deze bent u van harte uitgenodigd om samen met ons eens "n flink feest te vieren. U bent onze gast en wij zullen u vermaken tot in de kleine uurtjes.
De Ford Puma is een oude bekende in de feestwereld. Een auto die behoorlijk aandacht trekt. We kunnen onze ogen maar nauwelijks afhouden van haar New Edge-aankleding. Vooral niet van de mysterieuze neus, met zo"n donkere zonnebril erop. Erg apart.
Deze Puma is een brutaal typje. Een herriemaker. Laat graag horen dat hij d"r is. Zingt hard mee met de muziek. Het toontje dat die aanslaat is loepzuiver. Snerpend, gewillig, vrolijk, hard. Dát is het geluid van de Puma. Hou het motortje lekker op toeren voor het mooiste resultaat. Deze sound wordt gecreëerd door een 1,7-litermotor van "slechts" 125 pk en een trekkracht van 157 Nm. Met Variable Cam Timing wordt de inlaat vergroot of verkleind, net wat nodig is om de gevraagde prestatie te leveren.
Hoe zit het dan met de prestaties van deze feestganger, zijn die net zo indrukwekkend als het geluid doet vermoeden? Op de nul naar honderd-sprint heeft hij 9,5 tellen nodig. Is dat alles? Maar dat is een getal voor het rechte stuk. Want als het om puur rij-plezier gaat bijt de Puma terug. Er zijn maar weinig auto"s in deze klasse die zo fantastisch de bocht doorkomen. Voor de bocht even met de aluminium pook een versnelling terugschakelen, dan met het lekkere dikke stuurtje insturen en daar gaat "ie. Heel precies volgt de Puma de lijn die jij aangeeft. Kleine kans dat er iets onvoorspelbaars gebeurt. Onderstuur kent hij bijna niet. De achterkant volgt de voorkant perfect. Ben je de bocht uit, tien tegen één dat je niet kan wachten op de volgende. En korte bochten zijn net zo leuk als lange. Ga op een rotonde eens een extra rondje. "t Is gewoon leuk in de kleine Ford. En trek je niets aan van de verbaasde gezichten van anderen. Laat ze maar. Ze weten niet half hoe veel lol je hebt. De Puma is écht een feestbeest.

Opgevrolijkt

Het dashboard is in grote lijnen identiek aan dat van de Fiesta. Maar het werd met wat aluminium opgevrolijkt. De pook is van echt alu en dat heeft één vreselijk nadeel. "s Morgens, na een nachtje lichte vorst, moet je hem wel heel voorzichtig aanpakken. Je zou haast denken dat je hand er anders aan vastvriest, zo koud is "ie. De verleiding om maar met je mouw van je jas te schakelen is heel groot. Verder is het interieur in vergelijking met de buitenkant netjes, maar heel saai.
De zitpositie is uitstekend, maar de stoelen niet, wat vooral veroorzaakt wordt door de korte zitting. Die zitting kun je trouwens ook in hoogte verstellen, maar we ervaarden dat niet als prettig. Zodra je hem niet meer in de hoogste stand hebt staan dan drukt de onderkant van de leuning vervelend in je rug met alle vervelende gevolgen van dien.
Voor lange mensen is de Puma trouwens ongeschikt. Die zitten meteen klem tussen stuur, stoel en dak. Met moeite kunnen ze door de voorruit naar buiten kijken.
De standaarduitrusting is best uitgebreid, maar airco ontbreekt. Traction control is daarentegen weer standaard.
Het feest loopt op zijn einde. De band speelt het laatste nummer. De Puma brult nog even gemeen en laat haar prijs horen: 45 mille.
En dat is zeker niet verkeerd. De Puma 1.7 is met recht een feestauto, een pretauto.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane RN 2.0
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.041

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 168 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.129 mm / 1.699 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.060 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 580 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,5 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Renault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 579
Stel samen ▸
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Cabrio 1.4-16V Sport Airco,

    Renault Mégane Cabrio 1.4-16V Sport Airco,

    • 1999
    • 217.603 km

    € 944

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Sport Wordt geleverd met een Vol jaar APK

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Sport Wordt geleverd met een Vol jaar APK

    • 1999
    • 230.745 km

    € 1.097

    Renault Mégane 1.6-16V RXE Trekhaak Airco NAP APK

    Renault Mégane 1.6-16V RXE Trekhaak Airco NAP APK

    • 1999
    • 115.626 km

    prijs op aanvraag

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    2
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression (2012)

    Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression...

    5
    • 28 oktober 2021
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

241

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
  • Achtergrond
    Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen van voorwielaandrijving

    Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen...

    67
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Renault Mégane E-Tech Electric: bekende naam, helemaal nieuw

    Renault Mégane E-Tech Electric: bekende...

    62
    • 6 september 2021
Merk
Merk
  • Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    241
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    89
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme en mis gezond verstand'

    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme...

    237
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden