Ford Mustang Mach-E vs. Skoda Enyaq Coupé - Vergelijkende Test
Logo-inflatie
Niet alleen geld wordt in rap tempo minder waard, ook sportieve benamingen en logo’s op auto's hebben steeds minder betekenis. Zo prijken de heilige letters RS nu ook op de dikste elektrische SUV van Skoda. Hoe terecht dat is, zoeken we uit in het gezelschap van een elektrisch Ford waarvan de modelnaam eveneens wat dubieus is.
Vroeger waren er maar enkele topversies van een model. Een GTI hier, een RS daar en een AMG of M-model bij de dure Duitsers. Maar marketing-afdelingen zagen al snel dat er wat te verdienen viel aan die sterke namen en daarom volgenden er min of meer sportieve uitvoeringen van auto’s met gelijknamige aanduidingen. Zodoende heeft een FR-line op een Seat Leon niets meer te maken met de oude hot hatchback, en hetzelfde geldt voor S-Line bij niet eens zo snelle Audi’s. Of denk aan een M-pakket op je brave BMW 1-serie met dieselmotor. Dit heeft gevolgen: als iemand vertelt dat hij de AMG-versie heeft van de Mercedes A-klasse hoeft het niet automatisch over een A45 of zelfs A35 te gaan, maar kan hij ook een A180 met een sportstuur en leuke stiksels bedoelen.
HEILIGE LETTERS
Onder andere Ford en Skoda gingen op dit vlak zelfs zo ver dat zij nieuwe modellen een sportieve naam gaven die bij ons de wenkbrauwen deed fronsen. De nieuwe Ford Puma heeft als compacte SUV weinig te maken met het bejubelde sportieve coupeetje uit het verleden. En wat te denken van Skoda, dat met een RS-versie kwam van de Kodiaq? Dat is een auto die zulke heilige letters wat ons betreft echt niet verdient! Nu zijn het Porsche, Ford en Renault die de letters RS werkelijk heilig hebben gemaakt, maar zelfs voor een RS van Skoda was het gebrek aan sportiviteit bij de Kodiaq wel opvallend. Ford maakte het wellicht nóg bonter door zijn eerste volledig elektrische SUV de klassieke naam Mustang te geven. Dat is alsof Porsche een elektrische SUV ‘de nieuwe 911’ zou noemen. Kom op jongens, dat is toch een beetje geforceerd … Maar goed, die strijd is al gevoerd en de auto is er toch. En, zo geven we toe, hij rijdt in elk geval dynamisch. En daarmee is die Ford ook een leuke tegenstander voor de nieuwe RS uit de Skoda-stal, de Enyaq RS. Inderdaad, ook Skoda’s elektrische SUV heeft de heilige letters gekregen en dient als Tsjechische tegenhanger van de Volkswagen ID.4 GTX. Nu is het zeker niet onmogelijk om een elektrische auto of zelfs een elektrische SUV sportief te laten rijden, maar de genoemde Volkswagen is daarvan niet bepaald een goed voorbeeld.
Wellicht dat Skoda het beter doet? De RS markeert meteen de introductie van de Enyaq Coupé, want de sportieve variant is er alleen als deze liftback-versie van de Skoda, dus met een schuin aflopende daklijn. Grappig genoeg was deze versie eerder ontworpen dan de eerdere SUV, maar kwam hij later op de markt. Door het forse formaat van de auto lijden de achterpassagiers nauwelijks onder de aflopende daklijn en de beenruimte is nog steeds prima. Ook de kofferbak is fors, zeker ten opzichte van de tegenstander van vandaag. De Mustang is een vrij lange auto, maar vanbinnen evengoed minder ruim dan de Skoda. Ook de kofferbak is kleiner, vooral door de hogere bodem. Voorin heeft de Ford wel nog een kleine frunk, in de Skoda vind je daar niets. Een gemiste kans, want een extra plek daar is altijd handig.
STAP VOORUIT
Voorin verschillen de auto’s flink. De Skoda heeft een redelijk basic interieur, RS-logo’s en gekleurde stiksels fleuren de boel een beetje op. Ook is er veel aflegruimte. Het touchscreen wordt geholpen door wat sneltoetsen, waardoor het geheel beter functioneert dan bij concerngenoot Volkswagen. Het scherm voor je neus is wel erg compact en zou wat meer informatie mogen geven. In de Mustang Mach-E is het vooral apart om te zien hoe sterk de auto afwijkt van alle andere in Europa bekende Fords. Het materiaalgebruik doet Amerikaans aan. Het grote multimediascherm werkt verrassend goed en is een gigantische stap vooruit ten opzichte van het systeem in bijvoorbeeld een Ford Focus. Dit zit in de Mustang is ook iets meer ‘op de bok’, met geen indrukwekkend vermogen voor een auto in dit segment, waar concurrerende modellen van Kia, Volvo en Tesla met gemak over de 400 pk gaan.
De Mustang Mach-E biedt verschillende vermogens, tot en met krap 500 pk voor de GT-versie. De basisversie heeft 269 pk, waarmee hij al dicht tegen de RS van Skoda aan zit. Als AWD-versie met 78 kWh-accu is het wat betreft vermogen en prijs de beste tegenstander. De Skoda heeft op zijn beurt een 82 kWh-accu. Beide modellen kunnen 3-fasenladen, maar het snelladen gaat de Skoda beter af: de RS kan snelladen tot 175 kW, Ford topt af bij 115 kW. Dat is voor dit segment al niet meer competitief. Daarnaast valt op dat de Ford een veel kleinere actieradius heeft dan de Skoda. Het verschil is hier groter dan je op basis van de accu’s zou verwachten. Nu heeft Ford nog wel een grotere (en duurdere) accu in de aanbieding. Bij Skoda zit je bij de RS aan de max.
STUURGEVOEL
De Ford mag dan minder vermogen hebben dan de Skoda, hij is wel sneller. De fabrieksopgave halen we niet (in de Skoda evenmin), maar de sprint wint hij wel. De Enyaq is fors zwaarder, iets wat hier een rol speelt. Vanaf stilstand is hij nog best vlot, maar op hogere snelheden missen we de push die je hoe dan ook verwacht van een model dat RS heet. De Mustang is ook niet extreem snel, maar voelt wel net wat gretiger aan. In de Sport-stand is het gaspedaal overdreven nerveus. Soms voelt het zelfs wat geforceerd aan. Komen er bochten aan, dan blijkt de Ford gelukkig een dynamische auto. De Mustang Mach-E is een fors apparaat en dat merk je wel. Net als zijn naamgenoot op benzine is het niet bepaald een auto die om je heen krimpt. Maar hij bijt goed en je hebt aardig wat stuurgevoel. Omdat we ook hier net wat te hoog zitten, blijft echt lichtvoetig rijgedrag uit, maar mede dankzij een behoorlijk stug onderstel heeft de Ford een strakke wegligging en kun je andere verkeersdeelnemers echt verrassen op lange doordraaiers of leuke snelwegopritten. Het is een sportieve auto, ondanks zijn formaat en gewicht. En dat is voor dit segment al heel wat.
Als je veel drempels hebt in je woon-werkverkeer moet je wel even bij een proefrit nagaan of je de auto dan niet te hard vindt. Zelfs in de Comfort-stand is vooral de achteras nogal bonkig op slechte wegen. De geteste Skoda heeft als optie dynamische schok dempers, die over een breed bereik instelbaar zijn. Bestel je ze niet, dan krijg je een iets verlaagd onderstel. Merkwaardig is wel dat die dempers in de Comfort-stand evenwichtiger aanvoelen dan op de hardere standen. De auto wordt er duidelijk minder comfortabel van, hoewel we de Enyaq nooit dynamisch zullen noemen. Er is geen gretigheid om bochten in te gaan en ook geen goed stuurgevoel dat je bij het rijden betrekt. Hij kan heus wel wat harder door de bocht dan een standaard Enyaq, maar nooit geeft de RS je het gevoel dat je echt lekker aan het autorijden bent. De Ford is dan wel hard, maar maakt in elk geval een duidelijke keuze over wat hij wil zijn. Hij gaat wel graag de hoek om. Nu waren we eerder vrij enthousiast over de Enyaq en vonden we hem eigenlijk meer geslaagd dan zijn platformgenoten van Volkswagen en Cupra, maar toen hadden we het over de gewone versie. Als RS is hij iets sneller, maar heeft ook pretenties die hij gewoon niet kan waarmaken. Hij is niet in balans.
Wat betreft zijn uitrusting scoort de Skoda wel goed. Hij is goedkoper dan de Ford (zowel standaard als met de opties van de testauto), terwijl hij geen opties mist die de Mustang wel heeft. Beide auto’s hebben een goede app, een mooi audiosysteem en redelijke autopilot-systemen. De Skoda heeft als optie bovendien een warmtepomp, de Mustang niet. Dat hij op de scorekaart zo dicht achter de Ford eindigt, komt door zijn goede ruimteaanbod en value for money. Alle bekende Skoda-foefjes zijn aanwezig en als je met je gezin op vakantie wilt, ga je genieten van alles wat de auto te bieden heeft. Maar dat kan met de uitvoeringen van de Enyaq zonder RS-label ook. Het extra vermogen mis je dan niet en je bespaart op de flinke meerprijs van de RS. Als de Skoda je aanspreekt, neem je gewoon die variant en laat je de RS voor wat hij is. Wil je dan toch een sportieve EV in deze klasse, neem dan de Mustang Mach-E.
Of kijk eens naar de Kia EV6, die helemaal laat zien wat er mogelijk is. Een sportieve naam of label op je auto plakken, wekt verwachtingen. De elektrische Ford maakt die meer waar dan deze Skoda, waar echt weinig sportiefs aan is. De Enyaq scoort wel goed met zijn ruimte, prijs en laadmogelijkheden, maar neem dan gewoon de dikste niet-RS-versie, dan ben je beter af. De Ford rijdt sportief, maar is wel stug, dus weet wat je kiest.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Een sportieve naam of label op je auto plakken, wekt verwachtingen. De elektrische Ford maakt die meer waar dan deze Skoda, waar echt weinig sportiefs aan is. De Enyaq scoort wel goed met zijn ruimte, prijs en laadmogelijkheden, maar neem dan gewoon de dikste niet-RS-versie, dan ben je beter af. De Ford rijdt sportief, maar is wel stug, dus weet wat je kiest.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh | Panoramadak | 360 camera | B&O | Leder | Stoel/stuurverwarming
- 2021
- 144.076 km

Ford Mustang Mach-E Standard RWD 75 kWh Ford Mustang Mach-E 75kWh Standard RWD
- 2025
- 10 km

Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh 269pk | Technology Pack + | Adaptieve cruise | Winterpack |
- 2023
- 11.867 km