Ford Mustang GT vs. Porsche 911 Carrera T - Dubbeltest

Wereld van verschil

143 reacties

Video
AutoWeek 31 2018
AutoWeek 31 2018

Je leest het in AutoWeek 31 2018

Ford en Porsche bouwen met respectievelijk de Mustang en de 911 al meer dan een halve eeuw een eigen icoon. Met de huidige Mustang zitten de Amerikanen de 911 echter dichter dan ooit op de hielen. Dat schreeuwt om een dubbeltest.

Al meer dan een halve eeuw brengen de Porsche 911 en de Ford Mustang het hoofd van autoliefhebbers op hol. Maar net als hun wieg kon ook de aard van deze auto's bijna niet verder uit elkaar liggen. Als volbloed sportwagen staat de 911 technologisch vooraan en gaat het met de modernste wapens de strijd aan. De Mustang is de belichaming van Henry Fords gedachtegoed, een auto die sportwagenprestaties voor de gewone man bereikbaar maakt. In z'n nieuwste gedaante doet de Mustang dat niet alleen beter dan al z'n voorgangers – dat ligt immers voor de hand – maar bewijst de Amerikaan zich meer dan ooit als een volwaardige sportwagen. Niet alleen in rechte lijn, maar ook op een bochtig traject. Tel daar een toerenhongerige, atmosferische V8 bij op en de basis voor spektakel ligt klaar. Evenals de uitda- ging aan het adres van Porsche, dat met de huidige 911 nog altijd de te kloppen sportwagen in het gamma heeft.

Meer dan een paar honderd meter heeft de Duitser niet nodig om te bevestigen waarom. Vergeet alles over de eigenaardige positie van de motor achterin, eenmaal onderweg ervaar je een perfectie die alleen wordt bereikt door vijftig jaar obsessief verbeteren. Alles klopt. De feedback, de gretigheid, de zitpositie, de grip, de tractie. De 911 excelleert op zoveel vlakken tegelijk en voelt toch als een auto die rondom één gedachte is opgebouwd. Vanwege die ijzersterke basis maakt het ook minder uit dat de Carrera T als uitvoering eigenlijk weinig toevoegt aan het bestaande aanbod. De gedachte klinkt goed: de basismotor, met 370 pk toch al krachtig genoeg, maar dan met een deel van de technologie van duurdere modellen, kortere bakverhoudingen en een lager gewicht. Louter goed nieuws, alleen in de praktijk gaat de T helaas niet ver genoeg. De versnellingen zijn korter, echter nog altijd vrij lang. De technologie van de duurdere modellen kan worden gemonteerd, maar dan gaat de prijs ook snel omhoog. Het gewicht ligt lager, maar zelfs als je de achterbank weglaat, wordt het nooit meer dan enkele tientallen kilo's. Kortom: meer dan een 911 Carrera met het onderstel van de Carrera S mag het eigenlijk niet heten.

Lezersreacties (143) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.