Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura - 2004 – 316.190 km - Klokje Rond
Een gegeven paard...
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Voor niets gaat de zon op, wordt wel eens gezegd. Maar Maikel de Leeuw stapte ruim een jaar geleden zonder een cent te betalen in een Ford Focus met drie ton op de klok. En omdat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, laat de Nijmeegse student het oordeel graag over aan onze techneut Tim in Soesterberg. Heeft gratis toch een prijs?
Op één onderdeel zijn keurmeester Tim de Leeuw en Maikel de Leeuw (nee, ze zijn geen familie) het in elk geval snel eens: de motor trekt voor geen meter. De viercilinder mag dan volgens de fabrieksopgave 100 pk hebben, het lijkt eerder de helft te zijn. “Niet vooruit te branden”, horen we van Tim, die trouwens zelf een BMW M3 heeft met meer dan drie keer zoveel vermogen.
Gelukkig kan Maikel er hartelijk om lachen en doet hij er nog een schepje bovenop. Dat begon al in de aanmeldingsmail, waarin hij spreekt van een barrel, maar tegelijkertijd stelt dat gratis rijden heel fijn is. “Ik win nog geen dragrace van een vrachtwagen, zo traag is die Focus. Toch heb ik wel eens 150 km/h gehaald. Als je maar lang genoeg wacht, lukt dat wel. Qua rijden is het echt een boot. De vering en de schokdempers zijn volgens mij totaal versleten. Met vijf man aan boord ga je ongeveer bij elke drempel aan de grond.”
Het verhaal achter de gratis Focus is een beetje triest, vertelt Maikel. “Hij was van een kennis die vanwege dronkenschap niet meer mocht rijden. Hij bood mij de auto aan en in eerste instantie heb ik bedankt, omdat ik geen auto nodig had. Ik voelde mij er ook niet helemaal gemakkelijk bij, maar hij bleef aandringen, dus toen ben ik alsnog overstag gegaan. Uiteindelijk kwam het goed uit, toen ik voor mijn studie een paar keer per week van Nijmegen naar Wageningen moest. En de laadruimte komt heel goed van pas, aangezien er vaak veel spullen meegaan.”
TOCH NIEUWE APK
Dat Maikels interesse ergens anders ligt dan bij techniek, wordt duidelijk als we samen een blik onder de motorkap werpen. Vooral nadat Tim de oliepeilstok uit het carter heeft getrokken en constateert dat er nog nét een drupje tegen de onderkant zit. Daar zit dus meer dan een liter te weinig in. “Omdat hij gratis was, heb ik mij voorgenomen om er geen cent aan uit te geven en ik denk dat de vorige eigenaar ook niet iemand was die regelmatig de olie of banden controleerde”, vertelt Maikel. “Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe vaak je de olie moet peilen. Waar niet aan viel te ontkomen was de apk.
Vol goede moed ging ik naar een keuringsstation. Conclusie van de keurmeester: de voorschokdempers moesten worden vervangen. Samen met nog een paar dingen kwam het totaal op € 900. Dat zag ik natuurlijk niet zitten en ik nam toen de gok om ergens anders mijn geluk te beproeven. Wat denk je? Alleen een nieuwe koplampunit, die me € 250 kostte. Verder niets.” Tim kan zijn oren bijna niet geloven, gezien de inmiddels flinke lijst aan mankementen en afkeurpunten die hij op zijn gele A4’tje noteert. De remklauw rechtsvoor is nat van de olie die uit de schokdemper sijpelt.
NOG NOOIT PECH
Uit pure nieuwsgierigheid draait Tim het voorwiel eraf voor een betere blik op de veerpoot en de wielophanging. Bij het meten van de remschijf zien we dat deze nog maar 17,2 mm dik is, terwijl het minimum volgens Ford 20 mm is. Ondanks het forse gebrek aan aandacht en onderhoud brengt de bijna twintig jaar oude Focus Maikel overal probleemloos heen. “Ja, dat verbaast mij ook.
Sinds juni 2021 heb ik 16.000 kilometer gereden. Ik heb nog nooit met pech aan de kant gestaan. Af en toe gaat het motorlampje branden en soms doet de snelheidsmeter het niet, maar starten doet hij altijd. Dat de airco niet werkt, maakt mij niet uit. Ik zet alle ramen open als het heet is. De kachel wordt in ieder geval lekker warm, dat is ook wat waard. Aan de buitenkant kun je aan de vele schades goed zien dat de vorige eigenaar af en toe met een glaasje te veel op reed. Daar stoor ik mij niet aan. Veel erger is de tabaksgeur. Die krijg je er nooit meer uit.” De rook liet waarschijnlijk een smerige laag aan de binnenkant van de voorruit achter, want Tim dacht tijdens de proefrit even dat hij tegen matglas aan zat te kijken.
Toch is er nog niet zo heel lang geleden onderhoud gedaan. In elk geval in 2019, toen de distributieriem is vervangen. De accu lijkt ook niet al te oud. De remvloeistof en de multiriem hadden jaren geleden hun beste tijd al gehad, zoals zoveel onderdelen. Maar niet op kosten van Maikel, zo horen we tot slot. “Ik heb een andere, jongere en vooral zuiniger auto gekocht, omdat ik binnenkort meer ga rijden. Een Renault Clio Estate. En wat denk je? Ik kreeg nog € 650 inruil voor mijn Ford. Alles bij elkaar was het een leuk avontuur, maar ik vraag mij af of er nog een toekomst is voor de Focus.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Duidelijk een auto met een rugzakje. Rijdt alsof hij versleten is, en dat wordt tijdens de inspectie bevestigd. Hier zou ik niet meer in investeren.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus Wagon 1.6 16V Futura |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.128 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.596 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.454 mm / 1.702 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.615 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 595 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.