Ford Focus (2004) - Eerste rijtest

Nu nóg beter

Ford Focus
AutoWeek 40 2004
AutoWeek 40 2004

Je leest het in AutoWeek 40 2004

De afgelopen twaalf maanden hebben de nieuwe Volkswagen Golf en Opel Astra het nieuws bepaald in de middenklasse. Sinds jaar en dag heel belangrijke auto's. Maar vlak Ford niet uit, want de oude Focus maakte met z'n geweldige rij-eigenschappen tot op de dag van vandaag indruk. Kan de nieuwe daaraan tippen?

De Volkswagen Golf en Opel Astra staan in de showroom, Volkswagen geeft de maat aan en Opel volgt gedwee. Het is zoals het altijd al was. Maar pas op, dat kan de stilte voor de storm zijn. Want dit najaar meldt zich de auto die we nu even de nummer drie noemen: de Ford Focus. Wij hadden de gelegenheid om nieuwe Ford even uit te proberen en waren aangenaam verrast.

Al bij het instappen doet de coupé-achtige driedeurs zich volwassener voor dan zijn voorganger. Met een lengte van 4,34 m is de hatchback 17 cm langer geworden. Een sedan volgt volgend jaar en die zal nog iets langer zijn. Wat ook opvalt zijn de beduidend betere materialen in het interieur. Natuurlijk kunnen we pas echt een oordeel vellen na een uitgebreide rij-impressie of een vergelijkende test, die beide op korte termijn op het programma staan. Het gaat hier om een eerste indruk en die is goed.

Plakt aan de weg
We rijden eerst met de 2,0-literdiesel en om kort te gaan: de Golf en Astra moeten zich zorgen gaan maken. Het alom geprezen onderstel van de Focus is nog wat beter geworden. De voorwielophanging werd met een stabilisatorstang versterkt en de McPherson-veerpoten zijn voorzien van grotere dempers. Bij de achteras is de verfijning van het weggedrag te danken aan de verbeterde bevestiging van de stabilisatorstang. Dat klinkt mooi op papier, en in de praktijk betekent het dat de Focus aan de weg plakt; zelfs bij hoge bochtsnelheden blijft 'ie het spoor zeker volgen. Ook de in drie standen instelbare stuurbekrachtiging draagt z'n steentje bij aan het rijgenot. Deze stuurhulp is trouwens voorlopig alleen standaard vanaf de 2,0-litermotoren.
De dikke diesel laat zich van een rustige kant zien. Geen wonder, hij komt van dieselprofessional Peugeot. Hij werkt in alle rust en is tegen meerprijs te krijgen met een roetfilter. Indrukwekkend is de trekkracht die al vanaf een zeer laag toerental beschikbaar is. De tweeliter benzinemotor heeft een heel ander karakter. Die wil aangespoord worden en komt zodoende onder de 3.000 tpm maar moeizaam op gang, een auto dus die in de dagelijkse praktijk wat lui overkomt.
De Focussen met benzinemotor en met 1,6-literdiesel hebben standaard een een handgeschakelde vijfbak. De 2.0 TDCi heeft een zesbak. Nadeel van die bak is dat de achteruit erg dicht naast de 1 zit. De vergrendeling is niet betrouwbaar en dus kan het gebeuren dat je ongewild een achterwaartse manoeuvre inzet...
Over versnellingsbakken gesproken: voor de 1.6 TDCi is ook een CVT te krijgen, die naast een traploos programma ook zeven met de hand te bedienen schakelstanden kent.

Nieuwe elektronica
Ford maakt van de gelegenheid gebruik om wat nieuwe elektronische snufjes te introduceren. Zo kun je de Focus bestellen met Adaptive Front Lightning, ofwel 'meesturende' koplampen. Anders dan bij de meeste andere merken kun je het bij de Focus ook bestellen in combinatie gewone halogeenkoplampen. Je zit dus niet vast aan dure xenon-verlichting. Verder is er een KeyFree-systeem zodat je de auto kunt openen en sluiten zonder sleutel. Starten gaat nog wel gewoon op de 'ouderwetse' manier. Helemaal hip is de Voice Control waarmee je onder meer de klimaatregeling, de telefoon en het navigatiesysteem met je stem kunt bedienen.

De levering van de nieuwe Focus start na de AutoRAI. De prijslijst begint bij 17.995 euro.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum