Ford Fiesta ST200 (2016) – Op de rollenbank
Feestelijke Fiesta die in Nederland nooit geleverd is
25 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Maico van der Veer komt met een bijzondere Ford Fiesta naar onze rollenbank. Het betreft een in een gelimiteerde oplage gebouwde ST200. Zo hot als een hatch maar kan zijn en dan is er in dit geval ook nog eens met de software en het uitlaatsysteem gespeeld. Forza Fiesta!
Deze Ford Fiesta ST200 is in Nederland niet geleverd
In 1976 maakte de Ford Fiesta zijn debuut met een 45 pk viercilinder. Rappe versies zijn er altijd al geweest. In de jaren 70 de 1.6 XR2 met 84 pk, zijn opvolger had al 97 pk en in de jaren 90 was er zelfs een 1.6 RS Turbo met 133 pk. Aan het begin van dit millennium stapte Ford over op de aanduiding ST voor de snelle modellen, hoewel die al voor de Mondeo werd gebruikt. Zoals de Mondeo ST200, met een 2,5-liter V6 die hetzelfde vermogen levert als de geblazen viercilinder in de Fiesta op deze pagina’s.
Het concept ‘snelle hatchback’ is Maico van der Veer op het lijf geschreven, zo blijkt wel uit zijn autohistorie. Zo reed hij in het recente verleden een Opel Corsa OPC. “Ik las over de Fiesta ST alleen maar positieve berichten en hij ziet er leuk uit. Toen ik ging zoeken, kwam ik deze ST200 tegen, een uitvoering die niet in Nederland is geleverd. Dat maakt hem extra leuk, samen met die extra pk’s. Hij is geïmporteerd uit Duitsland, met alle onderhoudshistorie erbij. De vorige eigenaar heeft een ander uitlaatsysteem en een grotere intercooler laten monteren en de motor is gechipt.”
Wielspin in twee
Je ziet meteen dat deze razendsnelle Ford alle liefde en zorg krijgt. Daags voor onze ontmoeting kreeg de lak nog een poetsbeurt, het interieur is spic en span en de tank zit vol Euro 98, zo horen we. “Ik heb er nu 25.000 kilometer mee gereden, zonder problemen en zonder olieverbruik”, klinkt het trots. “De laatste grote rit was naar de Nürburgring, lekker een dagje auto’s kijken en natuurlijk even voluit in Duitsland.”
Volgens Maico is zijn Ford op de snelweg ondanks zijn sportieve inborst vrij zuinig, zeker in Nederland. “Ik haal gemiddeld 1 op 17. Dat ik nu hier ben, heb ik aan mijn stiefvader te danken. Hij kwam met het idee”, aldus Maico. Hij vermoedt dat er meer dan 200 pk in zijn Fiesta moet zitten. “In Engeland gaan ze zelfs tot meer dan 300 pk, maar dat hoeft niet van mij. Ik vraag mij af hoe dat rijdt, want ik heb soms nog wielspin in de tweede versnelling. Maar niet alleen de power is leuk, de wegligging is ook top. Ik heb destijds een Polo GTI overwogen, maar de Fiesta stuurt stukken beter.”
Die Fiesta van Maico is echt een bommetje. Het uiterlijk is iets aangepast, met een andere splitter aan de voorkant en een achterspoiler die is verhoogd. Verder is alles standaard gebleven. Gifkikkers als deze kunnen rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven wel bekoren. Het prettig rauwe uitlaatgeluid in combinatie met de giftige gasrespons en de short shift op de versnellingsbak zorgen voor een extra grote lach op zijn gezicht. En voor hooggespannen verwachtingen. Fluitend passeren we de 200 pk, maar de beoogde 245 stuks weet het opgefokte blokje er niet uit te persen. “Ik wist niet precies hoeveel hij zou moeten hebben, maar dit is in elk geval 41 pk meer dan een gewone ST en flink wat extra ten opzichte van de ST200. Perfect zo.”
Specificaties Ford Fiesta ST200
Merk en model Ford Fiesta ST200
Bouwjaar 2016
Gekocht in/met 2023/80.000 km
Motor 4-cil. in lijn, turbo
Cilinderinhoud 1.596 cc
Max. vermogen 147 kW/200 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 290 Nm bij 2.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Aantal versnellingen 6, handgeschakeld
Remmen voor/achter gev. schijven/schijven
Gewicht 1.163 kg
0-100 km/h 6,7 s
Topsnelheid 230 km/h
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.