Ford Fiesta Active (2018) - Test

Stoere stapper voor de senior

44 reacties

Video
AutoWeek 26 2018
AutoWeek 26 2018

Je leest het in AutoWeek 26 2018

De Fiesta is er deze keer in meer verschillende smaken dan ooit. Zo is er de Fiesta Active, die net even wat hoger op zijn poten staat. Roy ging er mee op pad.

Ford heeft historisch gezien veel ervaring met hoge en stoere auto’s. De F-150-pick-up is nog net niet de basis van het hele Amerikaanse bestaan en dan hebben we het nog niet eens over alle gigantische SUV’s die het merk al decennia levert. In Europa gaat het iets lastiger. De Kuga was er in elk geval op tijd bij en ook al is die auto niet meer de modernste, hij voldoet wel aan de Europese maatstaven. Vervolgens schoot de SUV-hausse door naar het B-segment, waar de Renaults Captur van deze wereld de verkooplijsten domineren. In plaats van met een Europese auto te komen, lanceerde Ford de EcoSport, een in Brazilië gemaakte auto, die in eerste instantie niet voor de Europese markt was bedoeld. Dat was te merken. De kwaliteit was onder de maat en hij was ook nog eens overdreven duur. De eerste forse prijsdaling was een veeg teken, maar er viel niet veel meer te redden. De relatief snel gelanceerde facelift van die versie doet een stuk minder fragiel aan, maar het probleem blijft dat een ‘world car’ in deze prijsklasse het in Europa zelden goed doet.

Ford pakt het nu dus anders aan: je neemt een nieuwe Fiesta, voegt er wat langere veren en wat plastic sierdelen aan toe en tádá: uit de hoge hoed verschijnt een gloednieuwe Fiesta Active, een iets verhoogde Fiesta met een net iets ander design. Dat klinkt gemakkelijk, maar omdat je als basis een auto gebruikt die erg goed is, is succes in een land als Nederland – waar het echte offroadwerk totaal irrelevant is – veel gemakkelijker te behalen dan met een spuug-en-plakband-SUV (hoe terreinvaardig ook) uit een BRIC-land. De Fiesta is de eerste Ford die het nieuwe Active-label draagt, en zeker niet de laatste. Zo zit er een Active-versie van de nieuwe Ka Plus in de pijplijn en ook de vierde generatie Focus krijgt een Active-variant.

KEUZES

Het begint dus met deze hoge Fiesta. Het plan van Ford is om de Fiesta in drie verschillende versies te presenteren, naast de standaard Trend- en Titanium-uitvoeringen, namelijk de ST-line voor de sportieve rijders, de Vignale-lijn voor de mensen met een dure smaak en dus deze Active. Het idee was dat ze alle drie even duur zouden zijn, maar de Nederlandse CO2-taks gooit roet in het eten: een iets hogere en bredere auto is minder zuinig en dus duurder, zodat de Nederlandse importeur het anders doet: de Active wordt hoger geprijsd, maar krijgt in ruil daarvoor ook veel meer opties. De doelgroep van de auto bestaat volgens Ford uit ‘mensen met een actieve levensstijl’, niet geheel toevallig ook het smaldeel van de bevolking dat BMW graag ziet in zijn Active Tourer en dat Nissan graag wil hebben in zijn Juke.

Alle kanoërs, surfers en mountainbikers op de reclamefolders ten spijt is het in de praktijk echter vooral de wat oudere medemens die kiest voor dit type auto. De hogere instap en het betere zicht op de weg spreken deze mensen aan. En wellicht bezorgt het idee dat het een stoere auto is hen op hun oude dag wel een jeugdig gevoel. Het is namelijk opvallend dat de hoge zit en het betere overzicht ook bij kleine MPV’s werd gevonden, maar dat die bij bosjes uit de verkooplijsten worden geschrapt ten faveure van SUV’s en cross-overs. Qua harde getallen is de Active geen baanbrekende auto: hij is 19 millimeter hoger dan de gewone Fiesta en om hem met dat hogere zwaartepunt iets meer stabiliteit te geven, werd de spoorbreedte met 10 millimeter vergroot.

Om hem herkenbaar te maken ten opzichte van zijn Fiesta-broers kreeg hij een iets andere grille en bijzondere lichtmetalen wielen. Bovendien zitten er standaard dakrails op en natuurlijk krijg je de plastic plaatdelen rondom de wielkasten. De gele kleur die je op de testauto ziet, is bovendien voorbehouden aan de Active. Aan de binnenkant is geen enkele wijziging zichtbaar, al komt de kleur van de lak wel terug in de details. Daardoor houd je een standaard Fiesta-cockpit over. Die maakt evenwel ten opzichte van de vorige generatie een forse stap vooruit. Het multimediasysteem werkt prima en zit goed op ooghoogte.

De zit is prima. Je zit ondanks de verhoogde koets minder op de bok dan in bijvoorbeeld een Focus. Een knop voor de rijinstellingen biedt opties voor zuinig of – met bijvoorbeeld sneeuwval – veiliger rijden, maar met slechts 100 pk dankzij een 1.0-driecilinder lijkt dat ons een beetje overdreven. De ruimte achterin houdt niet over: net als in de gewone Fiesta is er weinig beenruimte, iets wat het model minder inzetbaar maakt als gezinsauto. De 311 liter bagageruimte is ook niet overdadig. Voorin vinden we wel wat prettige vakjes voor losse spullen en ook de deurvakken bieden genoeg aflegplek. Het multimediasysteem is een forse vooruitgang voor Ford in het algemeen en voor de Fiesta in het bijzonder. Het werkt snel en is overzichtelijk en het is in het B-segment niet moeilijk om merken te verzinnen die het slechter voor elkaar hebben. Nu is het wel zo dat de connectiviteitsopties de afgelopen twee jaar bijzonder snel zijn geëvolueerd, waardoor een nieuw model al snel een forse voorsprong heeft. Een voordeel voor de Fiesta, in dit geval.

NEDERLANDSE MOTOR

Ons testmodel had de 1.0 EcoBoost-motor met 100 pk. Meer is er in Nederland ook niet verkrijgbaar. Dit komt omdat de prijs voor dikkere motoren mede door de belastingaanpak erg snel oploopt. Gelukkig is dit allerminst een probleem. De motor is soepel en brengt genoeg snelheid in de auto. De driecilinder zorgt zeker niet voor overdreven veel trillingen en de zesbak die eraan is gekoppeld, schakelt strak en snel. Wel is het zo bij een motor als deze dat de turbo wat vaker aan de slag moet dan bij blokken met grotere slagvolumes. Hierdoor is je verbruik in zeer grote mate afhankelijk van je rijstijl. Bij (legale) hoge snelheden daalt het verbruik aanzienlijk.

De rijeigenschappen verschillen iets van die van de gewone Fiesta. De veerweg is langer en de auto is hoger en breder, wat effect heeft. Ford heeft ervoor gekozen hierbij iets comfort toe te voegen. Dat kan de auto goed hebben, zeker omdat de Fiesta in de basis geen weke auto is. Zijn rijeigenschappen zijn zonder meer het sterkste punt en dat blijft zo in Active-trim. Je levert iets van scherpte in, maar je moet vrij hard gaan voordat je daar daadwerkelijk last van ondervindt. De gemiddelde doelgroep van dit model zal het extra comfort meer waarderen dan dat het scherpte mist. De Active reageert namelijk nog altijd prettig direct op het stuur met een mooie neutrale balans.

Qua prijzen doet de Active het in zoverre goed dat hij behoorlijk rijk is uitgerust. Daarbij zijn de optiepakketten die Ford aanbiedt zoals altijd zeer aantrekkelijk geprijsd. Voor een paar honderd euro hier en daar heb je al snel moderne veiligheidssystemen of luxueuze interieur-upgrades te pakken: dingen die bij elkaar opgeteld elders al snel duizenden euro’s kosten. Evengoed betaal je wel extra voor de verhoging van de auto, al wordt dat door de andere aankleding wat gecamoufleerd. Mensen die de Active op het oog hebben, twijfelen waarschijnlijk tussen dit model en verhoogde auto’s van een andere fabrikant, niet tussen de Active en een andere Fiesta. Wij zouden zelf namelijk wél zo’n lage Ford nemen en het verschil aan geld in onze zak houden of besteden aan die aantrekkelijke optielijst. Maar ja, wij behoren dan ook niet tot de doelgroep.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De kleine ophoging met stoer plastic bij de wielen zal genoeg mensen aanspreken. En het beetje scherpte dat je inlevert voor de hogere zit, is niet storend, waardoor alle sterke punten van de kleine Ford behouden blijven. Evengoed zouden wij voor dit geld gewoon een lage Fiesta met veel extra’s nemen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum