Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)
Bérgen rijplezier!
In zo'n klein karretje als de Fiesta ST is 150 pk 'n hoop vermogen. Hoewel klein, hij brengt toch 1.137 kilogram op de weegschaal. Dit relatief hoge gewicht kunnen we voor een groot deel schrijven op het conto van de tweelitermotor uit de Focus en de Mondeo. Door een aangepast inlaatsysteem levert de motor in de Fiesta vijf paarden extra. Zo'n 'dik' blok zorgt er in elk geval voor dat de Fiesta 'n zeer volwassen motorgeluid produceert. Het donkere gebrom uit de uitlaat sluit daar mooi bij aan.
Ook de verpakking mag er zijn. De Fiesta ST loopt niet overdreven te koop met z'n capaciteiten, maar toch is het direct duidelijk dat je te maken hebt met méér dan een gewone Fiesta: die lekker dikke wielkasten, zijskirts en sportieve voor- en achterbumper. Een dakspoilertje mag natuurlijk niet ontbreken en op onze testauto zijn de standaard 16-inchwielen vervangen door lichtmetaal van een inchje groter, dat de wielkasten lekker opvult. Over het esthetische gedeelte van de ST hebben
we dus geen klachten.
Spartaans
Je zou wat kritiek kunnen hebben op het ietwat Spartaanse uiterlijk van het dashboard, maar dat vinden we wel goed passen bij het karakter van deze Fiesta: geen overbodige poespas. Sportstuurtje, 'racepedalen' en sportstoelen, exact wat je nodig hebt. Die stoelen zien er niet alleen goed uit, zo zitten ze ook. Al zou je in een sportieve auto als deze wel wat lager willen zitten. Hoewel het stuurwiel niet axiaal verstelbaar is, kunnen we zonder veel moeite een fijne zitpositie vinden. Vreemd detail: onze ST had stoelverwarming.
Snaarstrak
Als Fords TeamRS zich op een auto stort, kun je er donder op zeggen dat het onderstel, de versnellingsbak en de stuurinrichting een rigoureuze make-over krijgen. Vering en demping zijn niet oncomfortabel, maar mensen met een zwakke rug raden we een ST ernstig af. Overhellen in bochten is er nauwelijks bij en mede dankzij de brede, platte Pirelli's voel je goed wat er allemaal onder de wielen gebeurt. De Fiesta ST heeft gewoon een snaarstrak onderstel. Die kwalificatie kunnen we ook noteren bij het onderdeel 'sturen'. Tjongejonge, wat gaat dat fantastisch direct en wat geeft het stuurwiel je veel informatie over 't wel en wee van de voorwielen! De Fiesta ST heeft een veilig onderstuurd karakter bij het insturen en je moet flink je best doen om de achterkant tot wegglijden te bewegen. Een ruk aan de handrem biedt uiteraard resultaat, jammer dat Ford het ding zo slap heeft afgesteld. Het rijgedrag van de ST zal de coureur in de huis-tuin-en-keukenchauffeur wakker maken, het is echt een serieus scheurijzertje. Boven de 5.500 tpm lijkt het blok er zelfs nog een klein schepje bovenop te doen, alsof je met een variabel nokkenasprofiel onderweg bent.
Maakt u zich over de versnellingsbak geen zorgen. De verzetten liggen lekker dicht bij elkaar, waardoor de slagen kort, stevig en erg trefzeker zijn. Ondanks z'n 'slechts' 150 pk biedt de Fiesta ST je bergen met rijplezier. Hij is in alles strak: uiterlijk, innerlijk, sturen, schakelen, onderstel. En als je bedenkt dat zoveel leuks voor minder dan 20.000 euro te koop is, is dat volgens ons simpelweg een ijzersterke aanbieding. Oké, je hebt geen traction control of ESP, maar toch!
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fiesta 2.0 16V ST |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.921 mm / 1.683 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.486 mm |
Massa leeg | 1.137 kg |
Laadvermogen | 453 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,6 s / 10,7 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.