Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Escort Cabriolet

Ford Escort Cabriolet 1.6i CLX (1995)

Opnieuw veranderd

Ford Escort Cabriolet 1.6i CLX (1995)
  • Autotest
9 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Op de AutoRai 1995 lanceerde Ford wederom een nieuwe versie van de Escort. Hiermee breekt deze waarschijnlijk het record van in korte tijd meest gefacelifte auto. We gingen op pad met een Escort Cabrio om te kijken of hij echt verbeterd is.

De nieuwste Escort is te herkennen aan de gladde neus waar we inmiddels aardig aan beginnen te wennen. Net als concurrent Golf heeft ook de open Escort een 'handvat' voor wat extra bescherming bij een koprol. De auto ziet er zowel in gesloten als open toestand goed uit. Dat komt vooral door het kontje dat een cabrio veel evenwichtiger laat overkomen. Met de kap op zijn er dode hoeken rond de glazen, verwarmbare achterruit.
Om het handbediende dak te openen maak je de twee ontgrendelingen aan de voorruitstijl los, je stapt uit en vouwt het dak samen op de hoedenplank. Vervolgens duw je het kapmechanisme even in de vergrendeling, waardoor de hele boel stormvast ligt. Voor het mooie en ter bescherming van de hemelbekleding kun je een kaphoes aanbrengen.
Als het plots gaat regenen, kost het verwijderen en opbergen van de kaphoes een kleine halve minuut. Het sluiten van kap en zijramen neemt nog eens driekwart minuut in beslag. Onze testauto was voorzien van een f 1.250 kostend comfortpakket met als aantrekkelijkste attractie de vier elektrisch bediende ramen. Hoef je onderweg niet te stoppen als je ineens door verandering van rijrichting uit je stoeltje lijkt te waaien: gewoon even de juiste ramen sluiten en je zit weer lekker beschut. Op echt warme dagen met alle ramen naar beneden staat er een verfrissende bries in het interieur. Onze supergemene test op waterdichtheid doorstond de Escort vrij goed: slechts enkele straaltjes wisten tot het interieur door te dringen.
Fords enige open model is een echte cabrio voor het hele gezin. De voorstoelen met hoge rugleuning en veel zijdelingse steun bieden een prima zit en er is voldoende bewegingsvrijheid. Het nieuw gestileerde dashboard is goed te overzien en duidelijk afleesbaar. Er is voldoende bergruimte voor klein grut en het dasboardkastje is afsluitbaar.
Doordat beide voorstoelen een walk-in systeem hebben is de instap naar de achterbank gemakkelijk. Ford monteert drie gordels zodat evenzoveel kinderen op legale wijze vervoerd kunnen worden. Het kapmechaniek neemt iets van de breedte van de achterbank weg, maar twee volwassenen zitten er nog steeds goed: de benen net tegen de rugleuning van de voorstoelen en met gesloten kap het hoofd tegen de hemel.
Een prettige bijkomstigheid van het kontje is de flinke bagageruimte, nog uit te breiden door de achterbank in zijn geheel neer te klappen. De ontgrendeling zit in de kofferbak die alleen maar met de sleutel is te openen.

Sprong voorwaarts

De grote attracties van de jongste Escort zijn het mechanisch raffinement en de rij-eigenschappen. Net als met de gesloten modellen is er ook bij de Cabrio sprake van een enorme sprong voorwaarts. Deze Escort paart een comfortabel afgestemd onderstel aan goede rij-eigenschappen. De prettige stuurbekrachtiging geeft voldoende informatie door over het krachtenspel tussen band en wegdek. De verbetering in rij-eigenschappen valt bij de open Escort minder groot uit dan bij zijn gesloten broertjes: de gemiddelde stijfheid van het koetswerk laat de Cabrio minder strak de hoek om gaan.
Fords inspanningen voor een betere geluidsdemping worden wel beloond. Vergeleken met vorig jaar is de Escort Cabriolet maar liefst 3 dB stiller geworden en dat is een groot verschil. Hij doet op dit punt niet meer onder voor de Golf.
De Escort Cabriolet CLX wordt aangedreven door een 90 pk leverende Zetecmotor. Deze moderne zestienklepper is behoorlijk soepel en springt redelijk spaarzaam met de brandstof om. Voor een open auto zijn die 90 pk ruim voldoende. Schakelen, koppelen en remmen gaat allemaal als vanzelfsprekend.
De sterk verbeterde Escort Cabriolet is een heel aantrekkelijke auto, temeer omdat hij sinds 1994 maar liefst f 6.000 goedkoper is geworden. Daarmee is de basisauto f 1.000 lager geprijsd dan de basis-Golf die het met slechts 75 pk moet stellen. Koop je een stijvere Golf Cabrio met 90 pk en een airbag, dan kun je voor vrijwel hetzelfde bedrag een Escort hebben met elektrische bediening voor de kap, de vier zijruiten, de spiegels en verwarming voor spiegels en voorruit. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Signalement

Merk Ford
Model Escort Cabriolet 1.6i CLX
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 18.147

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 134 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.136 mm / 1.685 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.523 mm
Massa leeg 1.147 kg
Laadvermogen 503 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 850 kg / 450 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 12,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Escort
Ford Ford Escort
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Escort specificaties
  • Ford Escort occasions
  • Ford Escort video's
Advies en informatie
  • Ford Escort tests
  • Ford Escort gebruikersreviews
  • Ford Escort index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Escort 1.8i Ghia (1995)

    Ford Escort 1.8i Ghia (1995)

    1
    • 19 december 2014
  • Gebruikersreview
    Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

    Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

    • 30 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Ford Escort 1.6 RS Turbo (1989)

    Ford Escort 1.6 RS Turbo (1989)

    5
    • 3 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Ford Escort 1.4i Business Edition (1997)

    Ford Escort 1.4i Business Edition (1997)

    2
    • 13 november 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Escort Cabrio 1.6i (1984)

    Ford Escort Cabrio 1.6i (1984)

    3
    • 4 april 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Escort 1.8 TD 90pk CLX (1995)

    Ford Escort 1.8 TD 90pk CLX (1995)

    • 10 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

    Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

    • 20 februari 2011
meer reviews
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een jarennegentigauto voor maximaal 1.500 euro

    Op zoek naar een jarennegentigauto voor...

    101
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Escort (1989) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort (1989) - Liefhebber Gezocht

    30
    • 3 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Escort RS Turbo (1989) - In het Wild

    Ford Escort RS Turbo (1989) - In het Wild

    14
    • 2 januari 2022
  • Nieuws
    Ford registreert modelnamen Escort en Capri in Europa

    Ford registreert modelnamen Escort en Capri...

    48
    • 30 december 2021
  • Nieuws
    Ford Escort RS2000 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Ford Escort RS2000 - Rijtest - Uit de Oude...

    11
    • 24 november 2021
  • Ford Escort Cabrio 1.6i (1984) - Op de Rollenbank

    Ford Escort Cabrio 1.6i (1984) - Op de...

    • 26 augustus 2021
  • Nieuws
    Ford Escort vernieuwd

    Ford Escort vernieuwd

    28
    • 6 april 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden