Ford Edge

Geslaagde overtocht

Ford Edge
Ford EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord Edge
AutoWeek 20 2016
AutoWeek 20 2016

Je leest het in AutoWeek 20 2016

Een auto uit Amerika halen en hier met wat aanpassingen op de weg zetten leidde in het verleden zelden tot succes. Ford probeert het echter opnieuw met de Ford Edge. En slaagt daar heel behoorlijk in.

De wondere wensen van de Europese automobilist. Het zal Amerikaanse autobouwers in het verleden vaak tot waanzin hebben gedreven. De eisen qua afwerking, rijeigenschappen en stilte aan boord zijn hier zodanig anders, dat Amerikaanse auto's vrij kansloos zijn tegen de gevestigde Europese orde. Ford heeft dat al lang geleden begrepen. De fabrikant heeft een aparte Europese divisie voor zijn modellen, de reden dat de Fords die je tijdens je vakantie ziet langskomen in de VS zo anders zijn dan een C-Max of Fiesta. Maar een model over de hele wereld leveren blijft een fijne manier om kosten te besparen en dus komt Ford langzaam terug op dat besluit. De Focus wordt inmiddels aan beide zijden van de plas verkocht, de huidige Mondeo reed al een tijdje in Amerika rond als Fusion en nu is er de volgende stap. Dit oranje apparaat is de Ford Edge. Een SUV die boven de Ford Kuga wordt gepositioneerd en zo moet concurreren met modellen als de Hyundai Sante Fe, de Kia Sorento en wellicht modellen als de Volvo XC60 en de Audi Q5. Wie het autonieuws goed volgt weet dat deze auto niet bepaald gloednieuw is. De Edge werd al in de zomer van 2014 onthuld en niet lang daarna verscheen de SUV op (onder meer) de Amerikaanse wegen. Het plan was toen al dat ook het oude continent uiteindelijk van de auto zou mogen genieten.

Big Boy

Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en het is moment daar: een nieuwe grote auto voor Ford in Europa. Groot ja, want de auto is fors. Qua concurrenten kijken we wellicht naar de hierboven genoemde modellen, maar als je naar het daadwerkelijke formaat gaat kijken gaat het al bijna richting Volkswagen Touareq en BMW X5. Daarmee is hij directe daadwerkelijke concurrenten duidelijk de baas, iets wat zich in harde cijfers laat uitdrukken. Zo heb je ruim 600 liter aan bagageruimte (zelfs 1.850 liter als je de banken omklapt) en de ruimte op de achterbank is gigantisch. Maar ja, wat wij qua grote en ruimte 'gigantisch' noemen, heet in Amerika 'gemiddeld'. Je zal ook met de technische aspecten van een auto aan de slag moeten gaan voordat je hier een kans maakt. Ford weet dat als geen ander en liet met de huidige Mondeo, die in de VS al een tijdje rondreed als Fusion, een goede transformatie zien. We waren niet zonder klachten over het model, maar die betroffen vooral zijn vertraagde entree, niet zaken die we als "te Amerikaans" zagen. De auto reed goed, had aandrijflijnen die we graag zien en was stil genoeg. Ford past dezelfde oplossingen nu toe op de Edge. Zo is de auto slechts met dieselmotoren leverbaar. Benzinerijders in dit segment zijn volgens Ford zo zeldzaam dat het niet loont er aparte uitvoeringen voor naar Europa te halen te maken. Voorwielaandrijving? Kan ook niet, terwijl de Edge wel als 2WD-versie wordt gemaakt. Maar ook hier geldt volgens Ford: als Europeanen shoppen in dit segment, willen ze 4x4. In Nederland leidt dat wel tot een onnodig hoge prijs: een 4WD auto heeft een hogere CO2-uitstoot wat leidt tot hogere BPM.

Nog even door met de aanpassingen: Europeanen rijden harder, zowel rechtuit als door bochten. Dat betekent dat het onderstel, maar ook de geluidsisolatie moest worden aangepakt. En dat is gebeurd. Er is extra isolatiemateriaal geplaatst en de ramen zijn voorzien van speciale laten om geluidsoverlast te stoppen. Daarbij krijg je active noise controle: er wordt net als in dure koptelefoons tegengeluid gebruikt om gedreun tegen te gaan. Dit werkt allemaal wonderwel: de auto is prettig stil op hoge snelheid. Rijden we eenmaal vrij op tempo, dan valt op dat de auto opvallend hard is. Niets week gedoe, deze SUV ligt zeer strak op de weg en heeft behoorlijk directe besturing die redelijk communiceert. Dit is geen toeval, Ford heeft de volledige wielophanging herzien om de auto betere rijeigenschappen te geven. De rolbewegingen zijn zo goed als nul en de tractie op hoge snelheid is uitstekend. Wel is de auto aan de zware kant en duwt hij wat door met aanremmen.

Vermogen

Wij proberen de dikke 2.0 diesel met twee turbo's en 210 pk: die heeft meer dan voldoende vermogen en we durven te zeggen dat je met 180 pk al meer dan genoeg hebt. De automaat met dubbele koppeling schakelt niet extreem snel, maar werkt wel goed samen met de dieselmotor. Om de hoge vanafprijs van 56.000 euro wat goed te maken heeft Ford de Edge standaard wel erg rijk uitgerust. Een massa veiligheidsopties waaronder autobrake, keyless go, luxe klimaatcontrole, audio met negen speakers zijn allemaal standaard op de goedkoopste versie. Maar gevoelsmatig is krap 60.000 euro nog steeds erg veel voor een Ford, de vraag is of het niet te veel mensen zal weerhouden de auto daadwerkelijk te proberen. Eind deze maand staat hij al bij de dealers.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum