Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Edge

Geslaagde overtocht

20
Ford Edge
Ford EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord Edge
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
17 juni 2016 om 13:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 20 2016
AutoWeek 20 2016

Je leest het in AutoWeek 20 2016

Een auto uit Amerika halen en hier met wat aanpassingen op de weg zetten leidde in het verleden zelden tot succes. Ford probeert het echter opnieuw met de Ford Edge. En slaagt daar heel behoorlijk in.

De wondere wensen van de Europese automobilist. Het zal Amerikaanse autobouwers in het verleden vaak tot waanzin hebben gedreven. De eisen qua afwerking, rijeigenschappen en stilte aan boord zijn hier zodanig anders, dat Amerikaanse auto's vrij kansloos zijn tegen de gevestigde Europese orde. Ford heeft dat al lang geleden begrepen. De fabrikant heeft een aparte Europese divisie voor zijn modellen, de reden dat de Fords die je tijdens je vakantie ziet langskomen in de VS zo anders zijn dan een C-Max of Fiesta. Maar een model over de hele wereld leveren blijft een fijne manier om kosten te besparen en dus komt Ford langzaam terug op dat besluit. De Focus wordt inmiddels aan beide zijden van de plas verkocht, de huidige Mondeo reed al een tijdje in Amerika rond als Fusion en nu is er de volgende stap. Dit oranje apparaat is de Ford Edge. Een SUV die boven de Ford Kuga wordt gepositioneerd en zo moet concurreren met modellen als de Hyundai Sante Fe, de Kia Sorento en wellicht modellen als de Volvo XC60 en de Audi Q5. Wie het autonieuws goed volgt weet dat deze auto niet bepaald gloednieuw is. De Edge werd al in de zomer van 2014 onthuld en niet lang daarna verscheen de SUV op (onder meer) de Amerikaanse wegen. Het plan was toen al dat ook het oude continent uiteindelijk van de auto zou mogen genieten.

Big Boy

Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en het is moment daar: een nieuwe grote auto voor Ford in Europa. Groot ja, want de auto is fors. Qua concurrenten kijken we wellicht naar de hierboven genoemde modellen, maar als je naar het daadwerkelijke formaat gaat kijken gaat het al bijna richting Volkswagen Touareq en BMW X5. Daarmee is hij directe daadwerkelijke concurrenten duidelijk de baas, iets wat zich in harde cijfers laat uitdrukken. Zo heb je ruim 600 liter aan bagageruimte (zelfs 1.850 liter als je de banken omklapt) en de ruimte op de achterbank is gigantisch. Maar ja, wat wij qua grote en ruimte 'gigantisch' noemen, heet in Amerika 'gemiddeld'. Je zal ook met de technische aspecten van een auto aan de slag moeten gaan voordat je hier een kans maakt. Ford weet dat als geen ander en liet met de huidige Mondeo, die in de VS al een tijdje rondreed als Fusion, een goede transformatie zien. We waren niet zonder klachten over het model, maar die betroffen vooral zijn vertraagde entree, niet zaken die we als "te Amerikaans" zagen. De auto reed goed, had aandrijflijnen die we graag zien en was stil genoeg. Ford past dezelfde oplossingen nu toe op de Edge. Zo is de auto slechts met dieselmotoren leverbaar. Benzinerijders in dit segment zijn volgens Ford zo zeldzaam dat het niet loont er aparte uitvoeringen voor naar Europa te halen te maken. Voorwielaandrijving? Kan ook niet, terwijl de Edge wel als 2WD-versie wordt gemaakt. Maar ook hier geldt volgens Ford: als Europeanen shoppen in dit segment, willen ze 4x4. In Nederland leidt dat wel tot een onnodig hoge prijs: een 4WD auto heeft een hogere CO2-uitstoot wat leidt tot hogere BPM.

Nog even door met de aanpassingen: Europeanen rijden harder, zowel rechtuit als door bochten. Dat betekent dat het onderstel, maar ook de geluidsisolatie moest worden aangepakt. En dat is gebeurd. Er is extra isolatiemateriaal geplaatst en de ramen zijn voorzien van speciale laten om geluidsoverlast te stoppen. Daarbij krijg je active noise controle: er wordt net als in dure koptelefoons tegengeluid gebruikt om gedreun tegen te gaan. Dit werkt allemaal wonderwel: de auto is prettig stil op hoge snelheid. Rijden we eenmaal vrij op tempo, dan valt op dat de auto opvallend hard is. Niets week gedoe, deze SUV ligt zeer strak op de weg en heeft behoorlijk directe besturing die redelijk communiceert. Dit is geen toeval, Ford heeft de volledige wielophanging herzien om de auto betere rijeigenschappen te geven. De rolbewegingen zijn zo goed als nul en de tractie op hoge snelheid is uitstekend. Wel is de auto aan de zware kant en duwt hij wat door met aanremmen.

Vermogen

Wij proberen de dikke 2.0 diesel met twee turbo's en 210 pk: die heeft meer dan voldoende vermogen en we durven te zeggen dat je met 180 pk al meer dan genoeg hebt. De automaat met dubbele koppeling schakelt niet extreem snel, maar werkt wel goed samen met de dieselmotor. Om de hoge vanafprijs van 56.000 euro wat goed te maken heeft Ford de Edge standaard wel erg rijk uitgerust. Een massa veiligheidsopties waaronder autobrake, keyless go, luxe klimaatcontrole, audio met negen speakers zijn allemaal standaard op de goedkoopste versie. Maar gevoelsmatig is krap 60.000 euro nog steeds erg veel voor een Ford, de vraag is of het niet te veel mensen zal weerhouden de auto daadwerkelijk te proberen. Eind deze maand staat hij al bij de dealers.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Ford Edge
Ford Ford Edge

Uitgelicht aanbod

    Ford Edge 2.0 TDCI 209pk PANODAK LM VELGEN NAVIGATIE

    Ford Edge 2.0 TDCI 209pk PANODAK LM VELGEN NAVIGATIE

    • 2017
    • 135.200 km

    € 34.999

    Ford Edge 3.5 V6 Automaat 4WD

    Ford Edge 3.5 V6 Automaat 4WD

    • 2013
    • 229.252 km

    € 14.950

    Ford Edge 2.0 TDCI Sport Panoramadak, Navigatie, Camera, Stoelverwarming en ventilatie, Achterbank verwarmbaar

    Ford Edge 2.0 TDCI Sport Panoramadak, Navigatie, Camera, Stoelverwarming en ventilatie, Achterbank verwarmbaar

    • 2016
    • 121.748 km

    € 26.895

Meer Ford Edge occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Edge (facelift 2021)

    39
    • 4 januari 2021

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Edge specificaties
  • Ford Edge occasions
  • Ford Edge video's
Advies en informatie
  • Ford Edge tests
  • Ford Edge gebruikersreviews
  • Ford Edge index
PREMIUM
Ford Edge - Eerste rijtest

Ford Edge - Eerste rijtest

Ook na zijn facelift blijft de Ford Edge de grenzen van het blauwe ovaal aftasten: de grote...

Lees meer
Rij-impressie Ford Edge

Rij-impressie Ford Edge

36

We hebben hier bijna twee jaar moeten wachten op de Ford Edge. De grote SUV moet concurrenten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ford bouwt incomplete auto’s vanwege chiptekort

    Ford bouwt incomplete auto’s vanwege chiptekort

    15
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Ford Edge van Nederlandse prijslijst geschrapt

    Ford Edge van Nederlandse prijslijst geschrapt

    35
    • 5 juni 2019
  • Nieuws
    Vernieuwde Ford Edge geprijsd

    Vernieuwde Ford Edge geprijsd

    31
    • 14 maart 2019
  • PREMIUM
    Ford Edge - Eerste rijtest

    Ford Edge - Eerste rijtest

    • 21 februari 2019
  • Nieuws
    Schaduwspeler: Ford Edge

    Schaduwspeler: Ford Edge

    35
    • 31 augustus 2018
  • Nieuws
    Ook Europese Ford Edge onthuld

    Ook Europese Ford Edge onthuld

    16
    • 21 februari 2018
  • Nieuws
    Facelift voor Ford Edge

    Facelift voor Ford Edge

    37
    • 11 januari 2018
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    62
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    19
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    8
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    23
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden