Fiat Punto Evo 1.3 Multi-jet 16V 85 (2010)

Dag dieselomslagpunt

Fiat Punto Evo 1.3 Multi-jet 16V 85
Enkele jaren geleden verscheen Fiat op de markt met de Punto Evo, die een doorontwikkeling was van de Grande Punto. Wij reden met de 1.3 Multi-jet, een auto die zo zuinig is dat hij belastingvrij kan worden gereden. Hoezo dieselomslagpunt?

Is dat niet ideaal! Voor een duizendje of zestien zet je een gloednieuwe diesel voor de deur, en vervolgens kun je een aantal jaren genieten van spotgoedkoop autorijden. Tenminste, dat is de theorie achter auto's als de Fiat Punto Evo Multi-jet. Met de huidige belastingregels betaal je geen wegenbelasting en bpm en bij zakelijk gebruik hoef je maar veertien procent van de nieuwwaarde van de auto bij je inkomen op te tellen. Daar bovenop komt het dieselvoordeel; je rijdt verder op een tank, die je bovendien goedkoper vult dan bij een benzineauto.

Het kopen van zo'n compacte diesel scheelt dus – in theorie – met gemak honderden euro's op jaarbasis! Geen wonder dus dat auto's als deze momenteel enorm in de belangstelling staan van zowel zakelijke als particuliere rijders. Daarbij is de Punto Evo een fijne auto. Niet alleen op de snelweg, maar ook op de binnenwegen voelt hij zich uitstekend op zijn gemak. Al bij 1.500 toeren heeft de 85 pk sterke 1,3-liter commonrail-dieselmotor genoeg kracht.

Zo kun je in de Evo zonder problemen in de vijfde versnelling tachtig rijden. Dat kan omdat de krachtbron zijn maximumkoppel van maar liefst 200 Nm al bij 1.750 toeren bereikt. En hoe zuinig is de Evo dan met deze motorisering? Wel, dat valt zeker niet tegen. We kwamen in onze test uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 23,3 en dat is echt een keurige waarde. De vijfversnellingsbak in de Fiat functioneert goed, maar schakelt wel met wat weinig gevoel.

Uitstekende wegligging

Het onderstel van de Evo geeft weinig reden tot klagen. Het werkt hobbels en gaten prima weg en toch is de wegligging uitstekend. Het overhellen wordt keurig binnen de perken gehouden en de achterkant is lekker 'los' als je eens zin hebt om te spelen. Sportieve ambities worden echter al snel dekop ingedrukt door de lichte en wat gevoelloze besturing, die rond de middenstand behoorlijk doods is. Het dashboard is behoorlijk frivool vormgegeven, waarbij het bovenste gedeelte op fraaie wijze om de middenconsole heen buigt. Je kunt dit middelste gedeelte ook in een afwijkende kleur bestellen, waardoor het dashboard optisch in tweeën wordt gedeeld.

Fraai is eveneens de pianolakafwerking op de middenconsole, die wel als nadeel heeft dat die wat spiegelt. In zijn geheel kan de materiaalkeuze er best mee door, al laat de afwerking hier en daar nog iets te wensen over. Zo laat in de nog maagdelijke testauto de hoes van de handrem al los en ook het klepje boven op het dashboard is gammel. De interieurruimte valt wel een beetje tegen, zeker wanneer je bedenkt dat de Evo met zijn 4,06 meter voor een auto uit het B-segment flink aan de maat is. Toch stelt met name de beenruimte op de achterbank teleur.

De achterbak is 275 liter groot en uit te breiden tot 1.020 liter. De tildrempel is nogal hoog en een handgreep is afwezig. Je moet de klep aan de onderkant opentrekken. Voorin vind je meer dan voldoende ruimte. Het is alleen een beetje jammer dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is en wat hoog staat. Het zitmeubilair is aan de zachte kant, maar zijdelingse steun is er voldoende en de zitting is lekker lang.

Video

Signalement

Merk Fiat
Model Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.248 cc
Maximaal vermogen 63 kW / 85 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.065 mm / 1.687 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.510 mm
Massa leeg 1.105 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden175/65R15Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,6 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 7,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 16,3 s
Brandstofverbruik 3,6 l/100km
CO2-uitstoot 95 g/km

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.