Test: Fiat Idea (2003)
Veilige weg
Fiat gaat op de kleintjes letten. Niet alleen figuurlijk, door de financiële broekriem stevig aan te trekken, maar ook letterlijk. Vlak na de nieuwe Panda komt het Italiaanse volksmerk namelijk met een tweede compacte model, het ruimtewondertje Idea.
Het is vijf voor twaalf bij Fiat. Er moeten nu serieuze aantallen afgezet gaan worden om niet nog verder in de rode cijfers te zakken. De Panda is de eerste zet in die richting en als de voortekenen juist zijn, zou dit weleens een toppertje kunnen worden. Hij heeft in ieder geval de looks en er hangt een aantrekkelijk prijskaartje aan. Maar met alleen een Panda ben je er nog niet en daarom is het nu de beurt aan de Idea om het Fiat-schip verder op de goede koers te brengen. De Italianen plaatsen de Idea onder het kopje 'compacte MPV', een relatief nieuw segment, waar de concurrentie opeert in de vorm van onder andere de Opel Meriva en de Toyota Yaris Verso. Volgens de berichten gaat dit segment de komende jaren een even grote groei doormaken als de midi-MPV's. Kernwoorden: compact, ruim en multifunctioneel. Eigenschappen die een divers koperspubliek moeten aanspreken, maar het zijn vooral de jonge gezinnen en jonge mensen waarop de pijlen gericht worden. Een publiek dat relatief meer waarde hecht aan design en normaal gesproken ben je dan bij de Italianen aan het juiste adres – zie de Stilo en de Panda. En juist daar wringt de schoen een beetje bij de Idea; haal de Fiat-badges eraf en niemand die je vreemd aankijkt als je beweert dat deze auto uit een Duitse, Koreaanse of Japanse fabriek is gerold. Fiat kiest met het lijnenspel van de Idea duidelijk de veilige weg en het zal moeten blijken of het gebrek aan eigen gezicht in z'n voor- of nadeel zal gaan werken.
Lekker licht
Het vernuft van de 3,93 m lange, 1,70 m brede en 1,66 m hoge Idea zit 'm aan de binnenkant. Door het vele glas rondom is het er in ieder geval lekker licht en dat draagt samen met de lichte meubelbekleding bij aan de ruimtelijke sfeer. De stoelen zijn aangenaam stevig maar de zitting zou wat meer zijdelingse steun kunnen gebruiken. Voor zich treft de bestuurder een massief dashboard met centraal geplaatste meters aan. Op de plaats waar we die klokken naar onze smaak liever zien – achter het stuurwiel – zit nu een klepje waar je wat spullen onder kwijt kunt. Aan de rechterkant zit een identiek exemplaar en dan heb je nog 23 opbergvakjes en –bakjes over. We hebben ze niet nageteld en ook aan het uitproberen van de 32 verschillende interieurconfiguraties zijn we niet toegekomen. Dat nemen we dus maar even voor waar aan. Natuurlijk hebben we wel met de stoelen en achterbank kunnen schuiven. Zo is de achterbank in twee ongelijke delen (40/60) verdeeld en kun je die naar voren of achteren verschuiven. De leuning kun je in 'standje relaxed' (een hoek van 45 graden) zetten en als de leuning van de passagiers- of bestuurdersstoel (!) plat gaat, kun je helemaal riant languit liggen. Het meubilair achterin is ook opklapbaar waardoor er een grote laadruimte van 1.420 liter ontstaat. De normale laadcapaciteit is 320 liter. Helaas kun je de stoelen niet verwijderen of in de laadvloer laten verdwijnen zoals bij de Opel Meriva. Een praktisch missertje.
Nuttige toevoeging
In eerste instantie is de Idea (wat trouwens een afkorting is van Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur) leverbaar met twee motoren, een benzinegestookte 1.4 16V van 95 pk en een 70 pk en 180 Nm sterke 1.3 16V Multijet common-raildiesel. In het voorjaar van 2004 komen daar nog een 1.2 16V (80 pk) en een 1.9 JTD 8V Multijet van 100 pk en 260 Nm bij. Wij maakten de meeste kilometers met de kleine diesel en behalve wat rumoer bij het optrekken, doet deze motor z'n werk in betrekkelijke rust. Op snelwegtempo is hij zelfs aangenaam stil en rijd je voordat je er erg in hebt harder dan toegestaan. Toch is het geen uitgesproken vlotterik, dan ben je met de 1.4 benzine beter bediend. Die voelt in ieder geval een stuk dynamischer, 'sportiever' aan. Het onderstel is afkomstig van de Punto en die heeft wat moeite met korte oneffenheden, waarop 'ie wat luidruchtig reageert. Verder is de Idea mooi neutraal en ook in bochten zul je niet door de auto worden verrast. Minpuntjes vonden wij de te kleine buitenspiegels en de erg ver van het stuurwiel geplaatste hendels. We kunnen concluderen dat Fiat met deze Idea een nuttige toevoeging aan haar modellenreeks heeft geleverd. Jammer dat de vormgeving wat behoudend is gebleven. Verder is het allemaal keurig voor elkaar en ten opzichte van voornaamste concurrent Meriva heeft de Idea een gunstige prijs-uitrustingverhouding. Hij is er vanaf € 16.000 en dat is precies 950 euro voordeliger dan de Opel. Standaard monteert Fiat op elke Idea onder andere cruise control, een in hoogte verstelbare betsuurdersstoel, ABS met EBD en vier airbags. Fiat verwacht in 2004 rond de 3.500 Idea's aan de Nederlandse consument te brengen.